• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 91051107073
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/گزارش/

6000 تن سیب زمینی اصفهان، سهم زاينده رود شد!

6000 تن سیب زمینی اصفهان، سهم زاينده رود شد!

ایسنا/اصفهان از گذشته‌های دور تاکنون کشت سیب زمینی یکی از کشت‌های اصلی استان اصفهان و به نوعی مهم‌ترين محصول كشاورزي شهرستان‌های فريدن، فريدون شهر و چادگان این استان است.

از گذشته‌های دور تاکنون کشت سیب زمینی یکی از کشت‌های اصلی استان اصفهان و به نوعی مهم‌ترين محصول كشاورزي شهرستان‌های فريدن، فريدون شهر و چادگان این استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا)، منطقه اصفهان، هر سال در مناطق مختلف کشور با توجه به اقلیم این مناطق، کشت محصولات مختلف انجام ‌مي‌شود که این كشت‌ها با تضمین خرید محصولات از کشاورزان همراه است، اما بزرگترین مشکلی که در این میان وجود دارد، وجود نداشتن الگوی کشت، تناوب زراعی، بذر سالم و همچنین تضمین خریدی مجهول است که در هر سال سبب کشت مازاد بر مصرف و وارد آمدن خسارت به کشاورزان می‌شود.

پيش از اين حسن محمدي، رییس اتحادیه سیب زمینی کاران به خبرنگار ایسنا اعلام کرده بود که سال گذشته کاشت بالاجبار سیب زمینی در استان‌های کشور سبب شد تا حدود 52 هزار تن در استان گرگان، 15 هزار تن در همدان، 20 هزار تن در کردستان، 7000 تن در فارس و 6000 تن سیب زمینی به صورت مازاد بر مصرف سهم استان اصفهان توليد شود که راهی غیر از دور ریختن این میزان تولید مازاد در کنار رودخانه‌ها و جاده‌ها وجود ندارد.

کاشت سیب زمینی در 2000 هکتار از اراضی کشاورزی فريدون شهر

مدير جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: در تیرماه سال جاری در حدود 2000 هکتار از زمین‌های کشاورزی فریدونشهر به کاشت سیب زمینی اختصاص یافت.

محمد رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسناي منطقه اصفهان، افزود: کشاورزان منطقه فریدونشهر عموما سیب زمینی کار هستند ولی به دلیل بالا بودن هزینه‌های آبیاری و کود شیمیایی، محصول آن‌ها با قیمت کمتر از هزینه تولید به فروش می‌رسد.

وی اظهار کرد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که در حدود 42 هزار تن سیب زمینی از زمین‌های کشت شده این محصول برداشت شود.

مدير جهاد کشاورزی فریدونشهر بیان کرد: 150 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافته که تامین علوفه و تغییر الگوی کشت از اهداف این طرح است. پیش بینی می‌شود در سال جاری 8000 تن ذرت علوفه‌ای کشت شده برداشت شود.

6000 تن ضایعات سیب‌زمینی، طبیعی است

محمد نصراصفهانی، قائم مقام سازمان جهاد سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نيز در این خصوص به خبرنگار ایسناي منطقه اصفهان، گفت: بر اساس استاندارد، محصولات کشاورزی از پنج تا 30 درصد ضایعات و دورریز دارد که با توجه به برداشت 500 هزارتن محصول سیب زمینی از مزارع استان و استاندارد دور ریز، 10 تا 20درصد این محصول معادل رقم 6000 تن ضایعات، امري طبیعی است.

وي افزود: تعدادی از کشاورزان به دلیل نبود بازار و قیمت مناسب برای محصولات خود اقدام به تحویل آن به سردخانه‌ها کرده‌اند که آن‌را در نزدیک عید نوروز به رقم گرانتری بفروشند، اما نگهداری سیب زمینی در سردخانه‌ها نیز بر میزان ضایعات می‌افزاید.

وي با بیان این‌که دورریز سیب زمینی عمدتا در شهرهای فریدن، فریدون شهر و چادگان رخ داده است، اضافه کرد: زیرساخت برداشت محصول و انبارداری به خصوص در زمینه میوه‌جات باید اصلاح شود، چرا که از زمان برداشت میوه و انتقال آن به سردخانه مقدار قابل توجهی از آن دچار ضربه و آسیب شده که نتیجه آن افزايش تلفات محصولات است.

باید بر مبنای توانایی صادرات، تولید کنیم

هم‌چنین سکینه عمرانی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ايسناي منطقه اصفهان در خصوص دور ریخته شدن 100 هزار تن سیب زمینی مازاد بر نیاز کشور که توسط کشاورزان بالاجبار کشت شده بود، گفت: دلیل دور ریخته شدن این مقدار محصول کشاورزی، نبود برنامه واحدی در سطح کشور است.

وي افزود: در بدو ورود خود به کمیسیون کشاورزی مجلس، پیشنهادی مبنی بر مدیریتی واحد در سطح کشور برای برنامه‌ریزی دقیق و آینده نگری کشت محصولات کشاورزی مطرح کردم که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع کشت محصولات، اکنون به صورت منطقه‌ای عمل می‌شود که باید این نوع مدیریت به مدیریتی جامع در سطح کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: باید بر مبنای توانایی صادرات، به توليد محصول بپردازيم که این امر اکنون به هیچ عنوان در نظر گرفته نمی‌شود.

عمرانی با اشاره به دور ریخته شدن 100هزار تن سیب زمینی در کشور، خاطر نشان کرد: این موضوع به صورت کلی در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده و تاکنون موضوع به صورت موردی بر روی محصولات کشاورزی مازاد در کمیسیون مربوطه در مجلس بررسي نشده است.

وی در ارتباط با جبران خسارت کشاورزان، تاکید کرد: باید جبران خسارت کشاورزان را هیئت دولت به‌عهده گرفته و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به خشکسالی و لزوم تغییر الگوی کشت، دور ریخته شدن 6000 تن سیب زمینی در استان و در کنار رودخانه، گویای نبود برنامه‌ریزی، آینده نگری و مدیریتی واحد در این زمینه است که در نتيجه اين امر مشکلات کشاورزان و وضعیت محیط زیست را بيشتر می‌کند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha