• جمعه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051307650

سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/20

هماهنگي بين دولت و اتحاديه سيب زميني‌كاران لازمه حمايت از توليد ملي

هماهنگي بين دولت و اتحاديه سيب زميني‌كاران لازمه حمايت از توليد ملي

يك استاد دانشگاه لازمه حمايت از توليدكنندگان را ايجاد ارتباط و هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف دانست و تاكيد كرد كه سال توليد ملي بهانه‌‌اي مناسبي براي ايجاد اين هماهنگي است.

يك استاد دانشگاه لازمه حمايت از توليدكنندگان را ايجاد ارتباط و هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف دانست و تاكيد كرد كه سال توليد ملي بهانه‌‌اي مناسبي براي ايجاد اين هماهنگي است.

محمد كافي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين‌كه سيب زميني با توجه به واحد زمين و ميزان آبي كه براي توليدش مصرف مي‌شود انرژي و كالري قابل ملاحظه‌اي توليد مي‌كند، گفت: اگر نياز تغذيه مردم از طريق سيب‌زميني تامين شود توليد اين مصول بايد در اولويت باشد.

وي افزود: در كشور ما هم خوشبختانه به دليل شرايط مناسب آب و هوايي توليد سيب زميني در وضعيت بسيار مناسب قرار دارد به گونه‌اي كه ما در هر فصلي از سال توانايي توليد اين محصول را در مناطق مختلف داريم.

وي با اشاره به اين‌كه قيمت‌ها در كشور ما ثبات ندارد، اظهار كرد: رفتار تغذيه‌اي مردم مشخص نيست و اين گونه نيست كه مثلا برآورد شود كه در اين فصل از سال مردم فلان شهر ميزان خاصي سيب زميني مصرف مي كنند كه اين امر باعث مي شود كه توليدكنندگان ما با مازاد توليد مواجه شده و در تامين بازار محصول خود دچار مشكل شوند.

كافي همچنين گفت: سيب زميني از جمله محصولاتي است كه ماندگاري پاييني دارد و بايد هر چه سازمان يافته‌تر از انبار شدن اين محصول جز براي توليد بذر مورد نياز جلوگيري شود كه اين كار نيازمند نوعي هماهنگي بين بخش خصوصي و دولت است.

وي با بيان اين‌كه ارتباط بين بخش‌هاي مختلف به خوبي انجام نشده است، گفت: لازمه حمايت از توليدكنندگان بخصوص توليدكنندگان سيب زميني ايجاد ارتباط بين بخش‌هاي خصوصي، دولت و ساير سازمان‌هايي است كه به هر نحو با توليد، توزيع، مصرف و كنترل بازار درگير هستند و چه بهتر كه به بهانه سال توليد ملي توجه بيشتري به اين امر بشود.

وي درباره نقش دولت در روند توليد و توزيع سيب زميني گفت:‌ خوشبختانه سيب زميني از جمله محصولاتي است كه توليدكنندگانش خيلي خوب سازمان دهي شده‌اند و اتحاديه كارآمدي هم دارند كه به همين دليل خيال دولت هم از بابت توليد اين محصول تقريبا راحت است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد همچنين گفت: كاري كه در اين زمينه از دست دولت بر مي‌آيد خريد تضميني اين محصول، عرضه و انبار كردن مازاد توليد آن است.

وي در پايان با بيان اين‌كه بذرهايي در حال حاضر در توليد سيب زميني استفاده مي‌شود از كلاس‌هاي نامناسبي برخوردار نيست خاطرنشان كرد: يكي ديگر از راه‌هاي حمايت دولت از توليدكنندگان اين محصول پشتيباني از توليد ريز غده‌هاي سيب زميني است كه موجب توليد محصول مطلوب هم از نظر كيفي و هم از نظر كمي مي‌شود.

به گزارش ايسنا رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران اعلام كرده است كه امسال 100 هزار تن سيب‌زميني به دليل صرفه نداشتن اقتصادي براي كشاورزان معدوم شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha