• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91050804959
  • منبع : مطبوعات

ارز مرجع نرسيد/نامه‌نگاري توليدكنندگان به معاون وزير

رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق تعاون مركزي با ارسال نامه‌اي به معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از شرايط به وجود آمده در مورد فرايند اختصاص ارز مرجع به واحدهاي توليدي خواستار شفاف شدن اين فرايند شد.

رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق تعاون مركزي با ارسال نامه‌اي به معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از شرايط به وجود آمده در مورد فرايند اختصاص ارز مرجع به واحدهاي توليدي خواستار شفاف شدن اين فرايند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن نامه رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق تعاون مركزي به محسن صالحي‌نيا - معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه در اختيار ايسنا قرار گرفته، به شرح زير است:

"احتراما بدين وسيله به استحضار مي‌رساند در هفته‌هاي اخير دو بخشنامه در خصوص واردات كالا از سوي مراكز تصميم گيري ابلاغ شده است.

الف- دستورالعمل ابلاغي از سوي سازمان توسعه تجارت مبني بر تعيين اولويتهاي 10گانه واردات كالا و تخصيص ارز مرجع براي پنچ گروه كالايي اول.

ب- ابلاغيه بانك مركزي به بانكها به شماره 91/114535 مورخ 91/5/3 مبني بر گشايش اعتبار يا حواله با نرخ رسمي فقط براي اولويتهاي گروههاي اول و دوم و نيز براي گروههاي سوم و چهارم و پنجم كه صرفا در ثبت و سفارش عبارت ارز مرجع درج شده است.

از آنجايي كه دو دستورالعمل فوق با فاصله كمتر از سه هفته صادر شده است، متاسفانه شاهد مغايرتهاي اساسي هستيم كه اين مغايرتها ضمن بلاتكليف كردن واحدهاي توليدي كه هم‌اكنون با مشكلات عديده‌اي روبرو هستند، ترخيص كالا را از گمركات متوقف كرده است كه در ادامه در مواردي به دليل نرسيدن مواداوليه به خطوط توليد توقف خطوط توليد را شاهد هستيم.

مسئله مهم اين است كه فرايند ثبت و سفارشات در ماههاي اخير و به خصوص هفته‌هاي اخير موجب دستخوش اساسي شده است. سازمان توسعه تجارت استفاده از ارز مرجع را براي پنج گروه كالايي اول به صورت قطعي اعلام مي‌كند و بانك مركزي آن‌را فقط براي گروههاي اول و دوم قطعي و براي گروههاي سوم و چهارم و پنجم منوط به درج استفاده از رز مرجع در فرم ثبت و سفارش مي‌كند.

از سوي ديگر سازمان صنعت، معدن و تجارت در فرمهاي ثبت و سفارش براي گروه كالايي سوم و چهارم و پنجم كه مي‌بايست با استفاده از ارز مرجع را قيد كند، در بسياري از موارد قيد ارز غيرمرجع را درج مي‌كند. ضمن آن‌كه تكليف ارز غيرمرجع را نيز مشخص نمي‌كند؛ به طوري كه توليدكننده كه ماهها در انتظار ورود مواداوليه به خط توليد است سرگردان و بلاتكليف براي ترخيص مواد اوليه است.

بنابراين خواستار اين هستيم كه به صورت شفاف و دقيق بحث بهره‌مندي از ارز مرجع و يا ارز غيرمرجع را به تشكلهاي بخشهاي تعاوني و خصوصي كشور ابلاغ كنيد تا فرصتهاي توليد پيش از اين از دست نرود.

شايسته است در سالي كه كه مزين به نام مقدس توليد شده است با اهتمام و توجه كامل به توليد ملي، به گونه‌اي عمل كنيم كه سهولت دستيابي توليدكننده به مواداوليه خطوط توليد اگر روان‌تر از قبل نباشد، سخت‌تر نيز نشود."

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha