مدير شبكه انيميشن «پويا» از قرار گرفتن اين شبكه روي ماهوارهها براي دسترسي مخاطبان ايراني خارج از كشور و همچنين سراسري شدن آن در آيندهاي نزديك خبر داد.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، حسين ساري در نشست خبري هشتم مرداد ماه دربارهي ضرورت راه اندازي يك شبكه انيميشن گفت: 24 ميليون خردسال و نوجوان در كشورمان داريم كه قشر با اهميتي هستند. در سالهاي اخير نيز تلويزيون به اين قشر توجه ويژهاي داشته مثلا شبكه دوم سيما بسياري از برنامههايش را به اين قشر اختصاص داده است اما كودكان و نوجوانان بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرند و چه بسا شبكههاي جديدترين نيز براي آنها راه اندازي شود.
او سپس به تشريح اهداف شبكه انيميشن پرداخت و توضيح داد: از اهداف شبكه انيميشن توجه به دنياي زيباي كودكي و نياز كودكان است. سازمان صدا وسيما در جمع بنديها و بررسيهايي كه انجام داد، شبكه پويا را بسيار سريع راه اندازي كرد و اگرچه مطالعات نسبتا دقيق براي امكان سنجي اين شبكه صورت گرفت، زمان كوتاهي سپري شد تا شبكه پويا راهاندازي شود. به عبارت ديگر يك حركت جهادي اتفاق افتاد و شبكه پويا در كمتر از سه تا چهار روز به پخش آزمايشي رسيد. اين پخش آزمايشي چند هفتهاي ادامه داشت تا اينكه هفته گذشته توسط رييس جمهور افتتاح شد.
ساري تاكيد كرد: شبكه پويا پيامد يك احساس نياز بود. به خصوص در تابستان كه باعث شد در همان روزهاي اول با استقبال زيادي مواجه شود و اين استقبال كماكان ادامه دارد. از عمر راه اندازي شبكه پويا كمتر از يك ماه ميگذرد اما اميد ما اين است كه اين شبكه روز به روز جايگاه مناسبتري پيدا كند و مخاطبانش را كه دايره اصلي مخاطبان هدفش كودكان و نوجوانان هستند پيدا كند. شبكه پويا خود را يك حلقه از تعليم و آموزش كشور ميداند و جزو اهدافش است كه به تربيت بچهها كمك كند و اوقات فراغتشان را به شكل بهينهاي پر كند.
مدير شبكه پويا دربارهي دسترسي مخاطبان به شبكه پويا نيز توضيح داد: در حال حاضر اين شبكه در تهران قابل دريافت است در مراكز استانها هم قابليت دريافت را دارد. اما اميدواريم اين شبكه و شبكههاي ديگر ديجيتال به صورت سراسري پخش شوند و مردم آنها را دريافت كنند.
او سپس ميزان استقبال مخاطبان از شبكه پويا را قابل قبول ارزيابي كرد و افزود: عليرغم اينكه هيچ اطلاع رساني براي راه اندازي شبكه پويا نشده بود، از همان روز نخست ارسال پيامكهاي مخاطبان شروع شد و ما حدود 50 هزار پيامك به صورت روزانه دريافت ميكنيم. اين پيامكها معمولا متني هستند و نشان ميدهند مخاطبان علاقه خوبي به شبكه ما دارند.
ساري در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسشي درباره شبكه ماهوارهيي «پرشين تون» و تاثير آن بر مخاطبان شبكه پويا گفت: شبكه پرشين تون بعضا از برنامههايي كه مردم نسبت به آنها نوستالژي دارند استفاده ميكنند اما ما خيلي نگران آن نيستيم چون مردم خصوصا خانوادهها علاقه مند هستند انيميشن كم دغدغه و پاك ببينند به علاوه ما منابع غني بسياري براي توليد داريم و توليدات گذشته و جديد را در شبكه پويا پخش ميكنيم دوبله ما هم مزيت شبكههاي داخلي است. استقبالي كه مردم كمتر يك ماه نسبت به شبكه ما داشتند نشان ميدهد علاقه مند هستند كه شبكههاي داخلي را ببينند. بنابراين ما نگران رقبايي كه اخيرا راه افتادند نيستيم.
او سپس ادامه داد: اينكه يك كشور براي كشور ديگر شبكهاي راه اندازي كند و هزينههاي زيادي را صرف آن كند در صورتي كه اين شبكهها را به رايگان در اختيار مردم كشور خودش قرار نميدهد. مشخص ميكند كه اغراضي وجود دارد كه مردم ما متوجه آنها هستند و دوست دارند از خانواده و كودكانشان حراست كنند؛ البته وظيفه ما هم هست كه جذابيتها را بالا ببريم و از اين طريق مخاطب جذب كنيم كه وظيفه سنگيني است.
ساري در پاسخ به اين پرسش اين پرسش ايسنا كه آيا آماري از گرايش مخاطبان فارسيزبان پرشينتون به شبكه پويا وجود دارد، گفت: ما از گرايش مردم از شبكه پرشين تون به شبكه انيميشن پويا آماري نداريم اما اقبال مخاطب و حجم پيامكهايي كه به ما ميرسد حكايت از اين دارد كه اين شبكه ديده ميشود و مردم به سمت شبكههاي داخلي كشيده ميشوند.
او همچنين دربارهي پخش شبكه انيميشن پويا بر روي ماهواره براي دسترسي مخاطبان ايراني خارج از كشور نيز گفت: همه شبكههاي تلويزيون در دورهاي روي ماهواره قرار ميگيرند تا مردم فارسي زبان هم بتوانند آنها را ببينند اما در حال حاضر كيفيت پخش شبكه پويا كه كيفيت پخش ديجيتال است قابليت رفتن روي ماهواره را دارد اما تعدادي از شبكههاي صداوسيما روي ماهواره قرار دارند و بقيه هم به زودي روي ماهواره قرار ميگيرند تا قابل دسترسي باشند.
مدير شبكه انيميشن در بخش ديگري از اين نشست درباره پخش آثار خارجي از شبكه پويا توضيح داد: رويكرد ما براي پخش آثار داخلي به اين معنا نيست كه خودمان را از كارهاي جذاب ديگران محروم كنيم اما خواستگاه توليدات داخلي فرهنگ خودمان است و هرچقدر بيشتر از توليدات خودمان استفاده كنيم ما را به اهداف و فرهنگمان نزديكتر ميكند اما هم براي جذابيت و هم براي پركردن جاي خالي برخي توليدات داخلي از توليدات خارجي استفاده ميشود به خصوص توليداتي كه با فرهنگ ما قرابت بيشتري داريم.
ساري ادامه داد: البته هدف ما تبديل شدن به قطب انيميشن ديني و پاك در دنيا است و موظف هستيم در بسط و اشاعه فرهنگ قرآن و اهل بيت تلاش كنيم. قرآن هم يك منبع تمام نشدني از موضوعات مختلف است كه آيات، داستانها امثال و حكم و شأن نزول آيات آن ميتواند منابع غني براي ساخت انيميشن باشد به همين دليل در صبا هم دفتر خاص موضوعات قرآني داريم كه چگونه انيميشن را در خدمت اين مضامين قرار دهيم؛ چنين رويكردي در حال تقويت شدن است.
او دربارهي خريد آثار خارجي نيز توضيح داد: در صبا حداقل 300 ساعت توليد در سال انجام ميشود يعني روزانه يك ساعت انيميشن، اين درحالي است كه مقياس محاسبه انيميشن، دقيقه است. به همين لحاظ كشور ما جزو توليدان انبوه است اما توليدان تاميني را هم بايد از كشورهاي ديگر تهيه كنيم به همين دليل در جشنوارهها و بازارهاي مختلف شركت ميكنيم و علاوه بر عرضه محصولات ما كارهاي جذاب را خريداري ميكنيم.
ساري در پاسخ به اين پرسش كه شبكه انيميشن بدون طراحي لوگو شروع به كار كرده، از رونمايي لوگوي شبكه پويا طي هفتههاي آينده خبر داد و افزود: گروههاي هنري در حال طراحي هستند و هر طرحي كه زيبايي و پيام بيشتري داشته باشد انتخاب خواهد شد.
ساري در پايان تاكيد كرد: شبكه پويا رويكرد متفاوتي با ساير شبكهها دارد و تفاوت اصلي آن اين است كه از فرم انيميشن خارج نميشود و براي مخاطب كودك و نوجوان ساخته شده است به همين دليل يك شبكه خاص محسوب ميشود. اين شبكه سعي ميكند در شش ماهه دوم سال كنداكتورش را متناسب با اصول تعليم و تربيتي هماهنگ كند.
انتهاي پيام
نظرات