• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817561
  • خبرنگار : 71089

پيشنهاد يك استاد دانشگاه؛ تغيير نام جنبش غيرمتعهدها به اتحاديه كشورهاي متحد

يك استاد دانشگاه با بيان اين كه نام جنبش غيرمتعهدها در زمان جنگ سرد رواج يافت، گفت: بايد نام اين جنبش با توجه به شرايط كنوني به اتحاديه كشورهاي متحد تغيير يابد.

يك استاد دانشگاه با بيان اين كه نام جنبش غيرمتعهدها در زمان جنگ سرد رواج يافت، گفت: بايد نام اين جنبش با توجه به شرايط كنوني به اتحاديه كشورهاي متحد تغيير يابد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدرضا حسيني، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، ظهر چهارشنبه در نشست كارگروه سياسي و روابط بين‌الملل در كنفرانس علمي و بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها با تشريح تاريخچه اين جنبش گفت: بسياري تصور مي‌كنند كه مفهوم غيرمتعهد در دوران جنگ سرد به وجود آمده است در حالي كه اين مفهوم از گذشته وجود داشته و تنها در دوران جنگ سرد مفهوم آن فراگيرتر شده و اهدافش نيز فراگيرتر شده است.

وي ادامه داد: اساسا در تكامل اين جنبش رويدادهاي گوناگوني اتفاق افتاده كه مي‌توان به افزايش اعضا، گسترش اختيارات و ايجاد نيروي سوم اشاره كرد كه اين نيرو در دهه 70 به عنوان يك بازيگر مهم در عرصه بين‌المللي ظهور كرد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه سازمان ملل اولين مكاني است كه جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند بر آن تاثيرگذار باشد، گفت: در عرصه نظام بين‌الملل اگرچه اين جنبش تاثيرپذير است اما در بسياري از موارد نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد كه در دهه‌هاي 70 و 80 اين موضوع نمود بيش‌تري پيدا كرده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت:‌ در حال حاضر جنبش غيرمتعهدها نياز به تحولات ساختاري دارد تا بتواند با تحولات جديد خود را منطبق كند.

او با تاكيد بر انجام برخي تحولات در جنبش غيرمتعهدها افزود: تغييرات بايد تحولات ساختاري باشد بر همين اساس بايد يك مقر دائم ايجاد شود تا انسجام لازم در ميان اعضاي اين جنبش به وجود آيد. هم‌چنين نام اين جنبش بايد به اتحاديه كشورهاي متحد تبديل شود.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: اين جنبش نياز به حمايت حقوقي دارد تا تصيمات خود را به صورت مستمر در نظام بين‌الملل دنبال كند و هم‌چنين براي پايداري اين جنبش در عرصه بين‌المللي بايد نقش آن بازتعريف شده و جهت‌گير‌ي‌اش تغيير كند تا بدين شكل بتواند ادامه حيات دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha