• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817529
  • خبرنگار : 71049

حسين سليمي: غيرمتعهدها مي‌تواند به يك مدل اساسي براي عصر جديد تبديل شود

يك استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه طباطبايي گفت: جنبش غيرمتعهدها اولين سازمان بين‌المللي بود كه درك كرد جهان به سمت بدون خشونت مي‌رود و نفي سلطه را دنبال مي‌كرد از اين رو بنيان و جوهره اين جنبش با ملزومات عصر جهاني شدن هم‌خوان است.

يك استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه طباطبايي گفت: جنبش غيرمتعهدها اولين سازمان بين‌المللي بود كه درك كرد جهان به سمت بدون خشونت مي‌رود و نفي سلطه را دنبال مي‌كرد از اين رو بنيان و جوهره اين جنبش با ملزومات عصر جهاني شدن هم‌خوان است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسين سليمي، استاد دانشگاه چهارشنبه در سخناني در دومين روز از نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها اظهار كرد: سياست مدرن محصول فضاي پرمنازعه و مبتني بر تقابل است اما دنياي ما تغيير كرده است و ما وارد عصر جديد شده‌ايم كه در آن آگاهي عمومي به هم ‌پيوسته‌اي شكل گرفته است كه متعاقبا گونه‌اي ديگر از سهم سياست بين‌الملل را مي‌پذيرد.

وي با بيان اين كه جنبش غيرمتعهدها اگر بخواهد به حيات خود ادامه دهد بايد اين درك جديد از فضاي بين‌الملل را بپذيرد، گفت: در دنيايي كه سازمان‌هاي بين‌المللي در آن شكل گرفته‌‌اند خشونت و منازعه عنصر سياست بود و رمز حيات اين سازمان‌ها اين بود كه آن‌ها در متني خشونت‌زا و پرمنازعه شكل گرفتند. اين روند به گونه‌اي بود كه حتي سازمان ملل كه مبتني بر نبود خشونت شكل گرفت در فصل هفت منشور ملل متحد، راه خشونت‌ورزي را نبست.

اين استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه طباطبايي كرد: اما با ورود به قرن بيستم و اتمام جنگ سرد ديگر شاهد جنگ‌هاي خونين نبوديم. البته جنگ افغانستان و اشغال عراق را شاهد بوديم اما معتقدم اين جنگ‌ها براي پايان دادن به دوران منازعه بوده است و جهان در حال وارد شدن به دنيايي است كه ديگر محل تنازع نيست.

سليمي افزود: معتقدم دولت‌ها ديگر تنها نهادي كه انحصار خشونت را در اختيار دارند، نيستند و اين تفاوتي ماهيتي در عصر جديد است. دولت‌ها در دوران سياست مدرن سعي مي‌كردند خود را در عرصه بين‌الملل از مخاطرات حفظ كنند ولو اينكه وارد جنگ‌ها و منازعات شوند، اما در دوران جديد دولت‌ها سعي دارند تا از امكانات دنيا براي رفاه بيش‌تر مردم‌شان استفاده كنند. امروز در عصر جديد امنيت،‌ تجارت و شبكه‌‌هاي ارتباطي پديده‌هايي كاملا به هم‌پيوسته هستند و ناامني يك كشور به معناي ناامني كشور ديگر است. امروز داراي مخاطرات بين‌المللي هستيم از جمله محيط زيست و تروريسم. اين‌ها مخاطراتي هستند كه هيچ دولتي به تنهايي نمي‌تواند از عهده حل آن برآيد.

او تاكيد كرد: واقعيت جهان امروز ما همكاري و هم‌سازي است كه بايد جايگزين منازعه و تنازع شود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به تحولات منطقه و خاورميانه گفت: انقلاب‌هاي شمال آفريقا و خاورميانه نشانه گسترش بيداري و آگاهي‌هاي نوين و به هم‌پيوسته‌اي است كه وضعيت نويني را در قلب جهان پديد آورده است. عمده دولت‌هاي برآمده از اين انقلاب‌ها خواهان پيوند هستند و مدل نويني از همكاري را دنبال مي‌كنند.

سليمي در ادامه خاطرنشان كرد: جنبش غيرمتعهدها شايد پنجاه سال پيش به وجود آمده است اما اين جنبش اولين سازه بين‌المللي بود كه درك كرد جهان به سمت نبود خشونت مي‌رود و حتي كساني كه آن را به وجود آوردند به دنبال آن بودند كه جهان را به سمت صلح، سازش و توسعه سوق دهند. نفي سلطه از مباني ايجاد جنبش غيرمتعهدها بوده است از اين رو جوهر و بنيان اين جنبش با سياست‌ورزي كه در عصر جهاني شدن در حال شكل‌گيري است هم‌خوان است. معتقدم جنبش غيرمتعهدها در نقطه‌ي عطف قرار دارد كه مي‌تواند يا به يك مدل اساسي براي عصر جديد تبديل شود و يا صرفا به محلي براي ابراز احساسات.

اين استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه طباطبايي تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها از ابتدا يك جنبش انقلابي نبوده است بلكه از اول صحبت از توسعه و همكاري كرده است. اين جنبش از ابتدا به دنبال ايجاد راهكارهايي براي گسترش فضاي توسعه بوده است و اين مساله از اعلاميه‌ها و اساسنامه آن روشن است.

وي تصريح كرد: جنبش غيرمتعهدها در آينده مي‌تواند با ورود به گفتار و گفتمان غيرتنازعي و نيز كردار غيرتنازعي،‌ راهكارهاي اجرايي قابل توجه‌اي را به دنيا معرفي كند. با اين راهكار مي‌توان وارد يك فضاي جديد براي توسعه شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha