• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91032413723
  • منبع : نمایندگی قم

آیت‌الله مکارم‌شيرازي: مسائل سیاسی هیچ ارتباطی به حج ندارد

آیت‌الله مکارم‌شيرازي: مسائل سیاسی هیچ ارتباطی به حج ندارد

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید به مسوولان عربستان فهمانده شود که مسائل سیاسی از مسائل حج و عبادی جداست و مسائل سیاسی هیچ ارتباطی به حج ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید به مسوولان عربستان فهمانده شود که مسائل سیاسی از مسائل حج و عبادی جداست و مسائل سیاسی هیچ ارتباطی به حج ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه قم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز سه‌شنبه در دیدار ريیس سازمان حج و زیارت که در دفتر وي در قم برگزار شد، اظهار كرد: باید به مسوولان عربستان فهمانده شود که مسائل سیاسی از مسائل حج و عبادی جداست. آن‌ها باید بدانند که حسن انجام رفتار آن‌ها با زائران در مسائل سیاسی نیز تأثیر مثبت دارد.

وي خاطرنشان کرد: وقتی آن‌ها با حجاج ما خوش‌رفتاری می‌کنند، جدایی و فاصله‌ها کمتر می‌شود و سوءظن به حسن‌ظن تبدیل می‌گردد.

آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به بهانه دادن برخی زائران به دست نیروهای عربستانی گفت: متأسفانه برخی مداحان و منبری‌ها فکر می‌کنند که در کنار قبر پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نیز مانند اماکن مقدسه ایران آزاد هستند یا این‌که گمان می‌کنند برخی رفتارها در این کشور شجاعت و یا خدمتی به اهل‌بیت (ع) است؛ حال آن‌که کار آن‌ها خلاف دستورات ائمه (ع) است.

این مرجع تقلید افزود: بیان برخی مسائل در آن‌جا، مسائلی را برای شیعیان به وجود می‌آورد و موجب صدور برخی فتواهایی می‌شود و یا ممکن است موجب ریخته شدن خون برخی شیعیان شود. آن‌ها برخوردهای شدیدی با شیعیان می‌کنند که از جمله آن زندان و اعدام است.

وي هم‌چنین ورود مواد مخدر از سوی حجاج ایرانی به عربستان را مساله‌ای زشت دانست و گفت: برای ما خیلی عیب است که حاجی با خود چیزی به عربستان ببرد و آن‌ها با کشف آن، حاجی را زندانی کنند. مسوولان باید ضمن توصیه‌های لازم بر بررسی حجاج در این عرصه دقت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم‌چنین درباره حفظ مسائل اخلاقی حجاج به ویژه حجاب بانوان یادآور شد: گفته‌اند که در گذشته حجاب خوب بود، برخی از خطبای اهل سنت حجاب ایرانیان را تبلیغ می‌کردند، ولی امروز برعکس شده است.

وي هم‌چنین به توزیع کتاب‌های ضدشیعی وهابیت در میان حجاج شیعه اشاره و بیان كرد: باید مسوولان حج و زیارت در مذاکراتی به آن‌ها بگویند که زائران میهمان شما هستند و این‌که شما به ما ویزا داده‌اید به معنای پذیرفتن ماست. در کجا معمول است که میهمان را بپذیرند و عقاید آن را مورد توهین قرار دهند و از سوی دیگر اجازه دفاع هم ندهند؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر قرار است کار فرهنگی صورت گیرد شما بگویید ما هم پاسخ می‌دهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی، به حضور پررنگ مردم ایران در بازارها برای تهیه سوغات اشاره کرد و گفت: در توصیه‌ای که همواره به حجاج دارم می‌گویم که دنبال چیزی بروید که در جای دیگر نیست. نه به سراغ چیزهایی بروید که همه جا وجود دارد؛ این مساله باید تبدیل به شعار شود.

وي در پایان درباره حضور حجاج در نمازهای جماعت مکه و مدینه گفت: درباره شرکت شیعیان در نمازهای آن‌ها به صورت قاطع باید گفت که این کار ثواب دارد و نمازشان نیز پذیرفته است. این مساله‌ای است که در تعالیم ما و مکتب اهل‌بیت (ع) وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha