• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91030200959
  • خبرنگار : 71021

يك فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي:

برنامه‌هاي اداره‌ي طبيعت‌گردي چه ربطي به جذب دو ميليون خارجي دارد؟

برنامه‌هاي اداره‌ي طبيعت‌گردي چه ربطي به جذب دو ميليون خارجي دارد؟

يك فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي گفت: به نظر نمي‌رسد با تبديل كردن كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي به اداره كل، هيچ اتفاق خاصي رخ دهد.

يك فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي گفت: به نظر نمي‌رسد با تبديل كردن كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي به اداره كل، هيچ اتفاق خاصي رخ دهد.

فخرالسادات غني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برنامه‌هايي كه اين اداره براي برپايي جشنواره‌هاي آموزشي در طول سال دارد، ‌اظهار كرد: در گذشته هم جلسه‌هايي را در كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي داشتيم تا درباره‌ي همايش‌ها و جشنواره‌ها برنامه‌ريزي كنيم؛ اما بعد از مدتي كه جلسه‌ها تشكيل نمي‌شد، نامه مي‌آمد كه مؤسسه‌ي خاصي قرار است آن همايش را برگزار كند، در حالي كه ما بي‌خبر از همه‌جا بوديم. به هر حال، اميدواريم اين اتفاق‌ها دوباره تكرار نشود.

او ادامه داد: به فرض اين‌كه اين جشنواره‌هاي آموزشي هر ماه برگزار شوند و روي آموزش مردم محلي نيز كار كنيم، اما اين‌ها چه ربطي به تبليغ داشته‌ها و توانايي‌هاي ما در خارج از كشور و جذب دوميليون طبيعت‌گرد خارجي دارد؟!

غني همچنين يادآوري كرد: در بيشتر اين همايش‌ها و جشنواره‌هاي طبيعت‌گردي، معمولا به موضوع‌هايي پرداخته مي‌شود كه فعالان طبيعت‌گردي مي‌دانند و در بيشتر مواقع جاي راهنماهاي طبيعت‌گردي نيز خالي است.

او با يادآوري كارهايي كه كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي در طول عمر كاري خود انجام داده است، گفت: آن زمان، بودجه‌ي كلاني دادند تا سند ملي طبيعت‌گردي كشور توسط يك مهندس مشاور كه حتا يك شب را در چادر نخوابيده بود، تهيه شود. بعدها اين نوشته‌ها براي بازخواني در اختيار جمعي از فعالان طبيعت قرار گرفت كه از آن‌ها معلوم بود تهيه‌كننده‌ي اين سند نمي‌داند طبيعت‌گردي و زيرساخت متناسب با آن يعني چه، چون در همه‌ي مناطق، زيرساخت را هتل در نظر گرفته بود. ديگر نمي‌دانم سرانجام آن سند چه شد، آيا تصويب يا اجرا كردند يا خير؟

غني همچنين به همايش‌هاي طبيعت‌گردي كه در هتل المپيك برگزار مي‌شد، اشاره و بيان كرد: در آن همايش‌ها فقط حرف از تشكر و سپاس بود.

‌او تأكيد كرد: اگر ما واقعا مي‌خواهيم طبيعت‌گردي داشته باشيم و گردشگر خارجي در اين حوزه جذب كنيم‌، لازم است اداره كل طبيعت‌گردي از حالا زيرساخت‌هايي مانند خانه‌هاي محلي و اقامتگاه‌هاي بومي را آماده كند و سپس به آموزش جامعه‌ي محلي بپردازد. در اين صورت شايد تا پنج سال ديگر تعدادي طبيعت‌گرد جذب كنيم، چون ما فعلا ابزار لازم را نداريم و اين كار خيلي تخصصي‌تر از اين حرف‌ها است.

غني افزود: درست است محور هر كاري آموزش است، ولي ما 11 سال است در حوزه‌ي طبيعت‌گردي و آموزش كار مي‌كنيم؛ ولي هنوز مجوز مؤسسه‌ي آموزشي را نداريم و اداره‌‌ي اماكن مدام به ما گير مي‌دهد و اداره‌ي ماليات نيز مجوز ما را براي معافيت از ماليات به‌عنوان يك بخش زيرساخت در گردشگري قبول ندارد. نياز داريم اداره كل طبيعت‌گردي به اين مسائل رسيدگي كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha