• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91023017879
  • خبرنگار : 71021

اداره كل طبيعت‌گردي چگونه و از كجا دوميليون طبيعت‌گرد وارد مي‌كند؟

اداره كل طبيعت‌گردي چگونه و از كجا دوميليون طبيعت‌گرد وارد مي‌كند؟

«كسي از آمدن دوميليون گردشگر به ايران بدش نمي‌آيد؛ ولي بايد واقع‌گرا باشيم كه با آمار دادن چيزي درست نمي‌شود.»

«كسي از آمدن دوميليون گردشگر به ايران بدش نمي‌آيد؛ ولي بايد واقع‌گرا باشيم كه با آمار دادن چيزي درست نمي‌شود.»

هومن نجفي ـ كارشناس گردشگري و راهنماي طبيعت ـ با بيان اين مطلب به خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي انتظارهايي كه از اداره‌ي تازه‌تأسيس طبيعت‌گردي وجود دارد و همچنين مأموريت آن براي جذب دوميليون طبيعت‌گرد در سال 1391، اظهار كرد: تبديل كردن كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي به اداره كل طبيعت‌گردي از يك نظر خوب است، چون در چارت قبلي، رييس آن بايد همزمان از سوي سه سازمان حفاظت محيط زيست، ميراث فرهنگي و گردشگري و اداره كل منابع طبيعي تأييد و تعيين مي‌شد؛ اما حالا كه اين اداره در چارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته است، اختيارات لازم را دارد و مي‌تواند از سازمان‌ها و اداره‌هاي مرتبط نيز همكاري طلب كند.

او از سوي ديگر به نگراني‌هايي كه در اين‌باره وجود دارد، اشاره و بيان كرد: بايد ديد بيلان كاري كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي در طول عمر كاري‌اش چه بوده و سطح همكاري‌اش با دو سازمان و اداره‌ي ديگر در چه حدي بوده و حالا كه اداره كل شده و جايگاه بالاتري پيدا كرده، قرار است چه كار كند؟ آيا سرانجام به كارهاي زيربنايي در حوزه‌ي اكوتوريسم و طبيعت خواهد پرداخت يا با بخش خصوصي و فعالان طبيعت، هم‌انديشي خواهد داشت؟

وي گفت: البته تا وقتي كار اين اداره شروع نشود نمي‌توان قضاوتي درباره‌ي آن كرد؛ اما تفكر در حوزه‌ي اكوتوريسم بايد زيربنايي درست شود و اين اداره بايد يك نقش اساسي با پشتيباني بخش خصوصي داشته باشد.

اين راهنماي طبيعت در ادامه اظهار كرد: اين توقع وجود دارد كه اين اداره برنامه‌ريزي درستي براي اكوتوريسم داشته باشد و به سامان‌دهي طبيعت‌گردي در ايران و معرفي داشته‌هاي كشور بپردازد؛ ولي در واقع، ما زياد اهل نمايش هستيم، مثلا در روز طبيعت‌گردي يا تشكيل همين اداره، همايشي برگزار مي‌شود تا فعالان طبيعت‌گردي به هم‌انديشي و تبادل نظر بپردازند؛ اما فقط اين مسؤولان هستند كه سخنراني مي‌كنند!

او همچنين تأكيد كرد: برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به طبيعت‌گردي بايد كوتاه‌مدت، ولي با نگاه بلندمدت و روند مناسب براي حفاظت از طبيعت همراه باشد.

نجفي ادامه داد: در گذشته كار اين كميته بيشتر استاني بود؛ اما اگر با تشكيل اداره‌ي ملي طبيعت‌گردي همان روند قبلي تكرار شود، فقط هزينه‌ها بالا مي‌رود.

وي با اشاره به مسؤوليت اين اداره براي جذب دوميليون طبيعت‌گرد كه از سوي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به آن محول شده است، گفت: اين دوميليون چگونه و از كجا بايد آورده شوند؟ هنوز هيچ كارشناسي قبول ندارد كه ما يك‌ميليون گردشگر واقعي داشته باشيم، چون دادن اين آمارها دقيقا مثل آن است كه درخت نكاشته، بگوييم مي‌خواهيم از اين باغ ميوه برداشت كنيم.

اين كارشناس گردشگري اظهار كرد: چگونگي آمدن طبيعت‌گردها به ايران بحث مفصلي است، اين اداره بايد ماهي يك گردهم‌آيي و كارگاه آموزشي برپا كند و از نظر همه‌ي فعالان اين حوزه استفاده كنند، اين‌كه فقط دو نفر در دفتر سازمان بنشينند دردي را از اكوتوريسم درمان نمي‌كند.

وي گفت: ما حتا از مسؤولان قبلي اين كميته خواهش كرده بوديم كه به‌طور ناشناس به كشورهاي پيشرو در طبيعت‌گردي سفر كنند تا متوجه شوند طبيعت‌گردي يعني چه، چه ملزوماتي دارد و چه سخت‌افزاري مي‌خواهد و به آن‌ها پيشنهاد مي‌دهيم براي مدتي هيچ كاري نكنند و فقط با چند كشور موفق در زمينه‌ي طبيعت‌گردي مشورت كنند و طرح‌هاي پيشرو و موفق آن‌ها را با موقعيت بومي كشور، سازگار و اجرا كنند.

نجفي تأكيد كرد: اگر بخواهيم از اين طريق ارزآوري داشته باشيم، اين بهترين كار ممكن است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha