• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91021810057
  • منبع : نمایندگی گیلان

حفظ بافت تاريخي ماسوله با مرمت خانه‌هاي آن

حفظ بافت تاريخي ماسوله با مرمت خانه‌هاي آن

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت: مرمت خانه‌های تاریخی ماسوله با مصالح اصیل، گامی مؤثر در راستای حفظ بافت تاریخی این شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت: مرمت خانه‌های تاریخی ماسوله با مصالح اصیل، گامی مؤثر در راستای حفظ بافت تاریخی این شهر است.

امید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گيلان، بيان كرد: در شهر تاریخی ماسوله هر واحد مسکونی بین یک تا چهار طبقه دارد و بیش از 70 درصد آن‌ها به‌صورت دو طبقه ساخته شده‌اند. به‌طور معمول، طبقه‌ي هم‌کف در گذشته به‌عنوان انبار و طویله مورد استفاده بود و دیوار اصلی آن را سنگ و خشت تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: طبقه‌های فوقانی شامل اتاق اصلی، اتاق زمستانی، فضای راه‌پله، انبار و دستشویی بود و مصالح اصلی آن خشت است. کوچک‌ترین خانه با مساحتی حدود 60 مترمربع در دو طبقه همه‌ي فضاهای يادشده را شامل می‌شود و تفاوت آن با بزرگ‌ترین خانه با حدود 300 مترمربع مساحت، در تعداد و بزرگی این فضاها و داشتن تالار (بالکن) است.

عزيزي اظهار کرد: این معماری کاملا سازگار با شرایط اقلیمی و عوارض زمین ایجاد شده است. آفتاب‌گیری ساختمان، هدایت سریع آب باران جاری‌شده بر بام، همجواری دقیق و متناسب با ساختمان‌های کناری و چگونگی ارتباط با معابر، مهم‌ترین معیارهای طرح یک خانه بوده است.

وي گفت: پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در تلاش برای به کارگیری مصالح بوم‌آورد در مرمت خانه‌های سنتی این شهر تاریخی است. اين پایگاه از آغاز کار تا کنون، با مشارکت اهالی نسبت به مرمت خانه‌های سنتی این بافت تاریخی اقدام کرده است.

عزیزی بيان کرد: در دوره‌ای به‌دلیل نبودن امکان تهیه‌ي چوب بلوط که به‌عنوان تیر اصلی باربر روی بام‌هاي موسوم به «جیرین» عمل می‌کرد، از تیرآهن استفاده می‌شد. براساس هماهنگی‌های انجام‌شده بخشی از چوب مورد نیاز پس از طی مراحل قانونی تهیه مي‌شود که اين چوب با توجه به بررسی کارشناسان، مناسب و بسیار نزدیک به مصالح اصیل بناهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگري استان گیلان گفت: تیر «جیرین» به‌دلیل مقطع گرد و نوع هماهنگی ذاتی‌اش با دیگر مصالح به کار گرفته‌شده در بنا، در برابر نیروهای رانشی زلزله بسیار مناسب عمل می‌کند. به‌دلیل شیب زیاد کوه در محل استقرار این شهر تاریخی، از گذشته‌های دور و براساس تجربیات معماران، تمهیدات مناسبی برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب اندیشیده و اجرا شده است. این تمهیدات شامل چهار شاخه‌ي اصلی الگوی شهری است که فاضلاب همه‌ي خانه‌ها به علاوه‌ي آب‌های سطحی جاری‌شده از طریق شاخه‌های فرعی‌تر به آن‌ها می‌رسند و به رودخانه می‌ریزند.

او اضافه كرد: ماسوله، نمونه‌ي بارزی از زيستگاه تاريخي بشر است.

به گزارش ايسنا، ماسوله در طول عمر هزار ساله‌ي خود، در هماهنگي خارق‌العاده ميان انسان و طبيعت، نمونه‌ي بی‌نظیری به‌شمار می‌آید.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha