• جمعه / ۱۸ آذر ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9009-13380.187211
  • خبرنگار : 71442

«اگر بازيگر با متن خوب روبه‌رو شود توقع مالي‌اش كم مي‌شود» آسيب‌شناسي تله‌فيلم در گفت‌وگو با مدير فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه اول

«اگر بازيگر با متن خوب روبه‌رو شود توقع مالي‌اش كم مي‌شود»
آسيب‌شناسي تله‌فيلم در گفت‌وگو با مدير فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه اول
مدير گروه فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه اول با بيان اين مطلب كه طي سه ـ چهار سال اخير افت‌ جدي در فيلم‌نامه‌ها و قصه‌هاي تله‌فيلم‌ها داشته‌ايم، خاطرنشان كرد: عليرغم تلاشي كه تمامي شبكه‌ها داشته‌اند، اما فيلم‌نامه‌هاي ضعيفي براي اجرا داشتيم. عليرضا اسحاقي مدير گروه، فيلم‌ و سريال شبكه يك سيما در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش كه آيا از ابتدا قرار بوده تله‌فيلم‌ها به سمت مناسبتي شدن بروند؟ توضيح داد: مناسبت‌ها فصل مهمي در تاريخ سال كشور هستند. به همين جهت نسبت به آن‌ها نمي‌شود، بي‌توجه بود؛ ما مي‌خواهيم حال و هواي فيلم متناسب با مناسبت‌ها باشد و اگر بتوانيم به طور خيلي خاص به مناسبتي مثل عيد غدير بپردازيم، براي ما ايده‌آل خواهد بود. اسحاقي گفت: آن چه براي مخاطب اصيل‌تر است، داستان خوب است؛ ابتدا بايد داستان ارزشمند و مناسب رسانه‌ را داشته‌ باشيم و يك مقدار هم بتوانيم آن را به مناسبت نزديك‌ كنيم كه قطعا كار براي رسانه مناسب‌تر خواهد بود. وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با بيان اينكه تمام تلاشش اين بوده كه شاهد آثاري ارزنده‌ در حوزه‌ي تله‌فيلم‌ باشند، خاطرنشان كرد: جدا كردن فيلم و سريال از هم در شبكه اول با درايتي رخ داد كه ما بتوانيم تله‌فيلم‌ها را جلو ببريم؛ ‌اينكه آثاري توليد شوند كه زحمت زيادي روي آن‌ها كشيده مي‌شود و در اجرا هم با نظارت دقيق و كافي تله‌فيلم‌ها ارتقاء پيدا كنند و مخاطبان دوباره بتوانند با تله‌فيلم‌ آشتي كنند. اسحاقي اولين فاكتور براي ارتقاي فيلم‌نامه‌ها را سطح كيفي فيلم‌نامه‌ها دانست و گفت: ما طرح‌ها و ايده‌هايمان را در يك گروه تحقيق شكل داده‌ايم كه رصد و سوژه‌يابي مي‌كند. ما مسائلي كه مورد نياز مخاطب است را در اختيار نويسنده‌ها قرار مي‌دهيم و روي تله‌فيلم‌ بازرسي و پالايش مكرر مي‌شود تا استاندارد‌هاي لازم را داشته باشد. وي اولين گام را ايجاد يك شيب منطقي و بهبود فيلم‌نامه‌ها بدون اينكه توقع ويژه‌اي را ايجاد كنند دانست و خاطرنشان كرد: لازمه‌ي ساخت آثار متفاوت، هزينه كردن متفاوت نيز هست؛ اين هزينه كردن شامل بازنويسي‌هاي مكرر، تحقيق پايه‌اي و بنيادي است كه اين‌ها بر هزينه‌ي تمام شده‌ي يك متن تأثير مي‌گذارد. اسحاقي افزود: سابق بر اين سه ـ چهار ميليون براي فيلم‌نامه‌ها لحاظ مي‌شد؛ اكنون نيز همين طور است، ولي اگر ما بخواهيم فيلم‌نامه‌هاي بهتري عرضه كنيم بايد تحقيق‌ و جا براي بازنويسي‌هاي بهتر داشته باشيم كه اين اتفاق در يك تعامل بيشتر و توأمان صورت مي‌گيرد. اگر بتوانيم در يك تايم زماني يك تا دو ساله سطح فيلم‌نامه‌ها را ارتقاء دهيم، يقينا شاهد رشد و ارتقاي بخش‌هاي اجرايي هم خواهيم بود. مدير گروه فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه اول سيما با بيان اينكه چند سال به عنوان بازيگر فعاليت كرده است، خاطرنشان كرد: هميشه نگاهي جدي به متن فيلم‌نامه داشتم؛ ااينكه آيا ارزش اين را دارد كه در آن بازي كنم يا نه؟ درنتيجه بعضي وقت‌ها يك فيلم‌نامه چنان من را به وجد مي‌آورد كه حاضر بودم با دستمزد كمتر در آن بازي كنم. اسحاقي در پايان اين گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: يقين دارم بسياري از عوامل هنري اعم از بازيگران، كارگردانان و ساير عوامل با متن خوبي كه روبه‌رو مي‌شوند توقعشان از نظر مال كمتر مي‌شود و انتظار دارند اثر در خور و ماندگار‌تري را ايجاد كنند. فردي كه با روحش اثري را توليد مي‌كند خيلي دغدغه مالي ندارد.فكر مي‌كنم اولين و مهم‌ترين گلوگاه متن فيلم‌نامه است، متن را اگر بتوانيم ارتقاء دهيم،‌ بخش‌هاي فني و تكنيكي هم ارتقاء پيدا خواهند كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha