• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9009-09056
  • خبرنگار : 71091

محمود کلاري پس از دريافت جايزه «كمرايميج»: اين قشنگ‌ترين قورباغه‌اي است که در همه عمرم ديده‌ام!

محمود کلاري پس از دريافت جايزه «كمرايميج»:
اين قشنگ‌ترين قورباغه‌اي است که در همه عمرم ديده‌ام!
محمود کلاري که جايزه‌ي قورباغه نقره‌يي کمرايميج را از نوزدهمين دوره جشنواره «پلاس کمر ايميج» براي فيلمبرداري فيلم «جدايي نادر از سيمين» ساخته‌ي اصغر فرهادي دريافت کرده است، بامداد روز دوشنبه 14 آذر با استقبال دوستان و هنرمندان تصويربردارش از جمله بهرام مولايي، سيف‌اله صمديان، شهريار اسدي، بهزاد دوراني و... به تهران بازگشت. به‌ گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند در مراسم اعطاي جايزه‌اش که در شهر لوتز برگزار شد،گفت: «اين قشنگ‌ترين قورباغه‌اي است که در همه‌ي عمرم ديدم و باعث افتخارم است که اين جايزه فوق‌العاده را به خاطر اين فيلم فوق‌العاده ـ «جدايي نادر از سيمين» ـ مي‌گيرم.» تشکر ويژه‌ي کلاري از اصغر فرهادي بود و خوشحال از اينکه به اين فيلم‌ساز و شيوه‌ي پيشنهادي او براي تصويربرداري اين فيلم اعتماد کرده است. فيلمبرداري روي دستِ منحصر به‌فرد و خلاقانه‌ي فيلم «جدايي نادر از سيمين»، مهم‌ترين ويژگي اين فيلم است که در کنفرانس خبري مراسم اعطاي جايزه در لهستان بيشترين پرسش‌ها و تحسين‌ها را از سوي منتقدان و خبرنگاران در پي داشت. کلاري در اين نشست عنوان کرد: «12 سال پيش که نخستين بار به‌خاطر فيلم «باد مرا خواهد برد» ساخته عباس کيارستمي نامزد دريافت جايزه از اين فستيوال بودم، اعتقاد داشتم که فيلمبرداري خوب يعني ساختن تصاويري با ترکيب‌بندي زيبا اما اين روزها، درحالي‌که تصويربرداري بيش از 60 فيلم را پشت سر گذاشته‌ام، به اين باور رسيده‌ام که در سينما، فيلمبرداري خوب درک دقيق فيلمنامه و نزديک شدن حسي‌تر به مفهوم ذاتي آن است. مهمترين چالش‌ در «فيلم جدايي نادر از سيمين»، دور شدن از خودم و همه‌ي تجربه‌ها و باورهاي قبلي‌ام بود تا بتوانم تخيل کارگردان را تصويري کنم.» به گزارش ايسنا، «کمر ايميج» جايزه‌اي معتبر و جهاني با سابقه‌ي برگزاري 19 سال در لهستان است. اين جايزه را مدرسه «ووژ» در لهستان که مهمترين مدرسه فيلمبرداري جهان به شمار مي‌رود پيشنهاد و راه‌اندازي کرده است. «کمر ايميج» که از آن به‌عنوان اسکار فيلمبرداري جهان ياد مي‌کنند، فستيوالي ده روزه و تنها فستيوال تخصصي هنر فيلمبرداري در دنياست که محفلي براي جمع شدن فيلم‌بردارهاي شاخص جهان به‌شمار مي‌رود. جوايز آن مربوط به فيلمبرداري در شاخه‌هاي مختلف دانشجويي، مستند، تبليغاتي، موزيک ـ ويدئو است و نيز بخش اصلي که فيلم‌هاي بلند داستاني است با نمايش 15 فيلم شاخص دنيا در بخش مسابقه همراه است. اين فستيوال، در بخش فيلم‌هاي بلند سه جايزه‌ي قورباغه طلا، نقره‌ و برنز دارد. امسال محمود کلاري ـ تصوير بردار برجسته‌ي ايراني ـ براي نخستين بار در تاريخ سينماي ايران توانست براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» قورباغه‌ي نقره‌يي را از آن خود کند. در حالي که در جمع پانزده فيلم اصلي فيلم‌هايي همچون «درخت زندگي» ساخته‌ي ترنس يانگ و «ماليخويا» ساخته‌ي فون ترير حضور داشتند، جولانتا ديلوسکا به‌خاطر فيلم‌ سينمايي «در تاريکي» به کارگرداني آگنسکا هولاند که فيلم معرفي شده براي اسکار سال 2011 از سوي کشور لهستان است، موفق به دريافت قورباغه طلايي شد؛ همچنين آندرآ آرنولد براي «بلندي‌هاي بادگير» ساخته‌ي روبي رايان، قورباغه برنز بخش مسابقه نوزدهمين دوره جشنواره «پلاس کمر ايميج» را دريافت کرد. هيات داوران در جريان برگزاري فستيوال در شهر «لوتز» پانزده فيلم نهايي را همراه با تماشاگران مي‌بينند و پنج فيلم شاخص را که بيشترين آراي هيات انتخاب را به خود اختصاص داده‌اند به‌عنوان کانديداهاي اصلي اعلام مي‌کنند. پيش از اين نيز محمود کلاري يک‌بار به‌خاطر فيلمبرداري فيلم «باد مرا خواهد برد» و شهريار اسدي به‌خاطر فيلمبرداري فيلم «لاک‌پشت‌ها هم پرواز مي‌کنند»، حسين جعفريان به خاطر فيلم‌هاي «طلاي سرخ»،«درباره‌ي الي»، بهرام بدخشاني به‌خاطر فيلم «بماني» و بايرام فضلي به‌خاطر فيلم «ماندو» به اين جشنواره راه‌يافته‌اند که در اين ميان شهريار اسدي که سال‌ها به‌عنوان دستيار محمود کلاري با او همکاري کرده، در سال 2004 با فيلم «لاک‌پشت‌ها هم پرواز مي‌کنند» در جمع پنج کانديداي نهايي حضور داشت. گفته مي‌شود:جايزه‌ي قورباغه نقره‌يي «کمر ايميج» براي محمود کلاري، مهمترين و نخستين دستاورد معتبر بين‌المللي سينماي ايران در رشته‌هاي تخصصي سينما به‌غير از کارگرداني و بازيگري و... است. به گزارش ايسنا،محمود کلاري متولد سال 1320 تهران است، در سال‌هاي نوجواني به‌عکاسي علاقمند شد و به‌گفته‌ي خودش عکاسي را به‌دليل فراهم آوردن امکان توجه به آدم‌ها انتخاب کرد. همين علاقه موجب شد تا پس از گذراندن دوره تخصصي عکاسي، نخستين نمايشگاهش را با عنوان «ديدار با آدم‌هاي اطراف‌مان» يک سال پيش از انقلاب (1356) در تالار عبيد زاکاني دانشگاه تهران برپا کند. کلاري در سال 1358 به استخدام آژانس بين‌المللي عکس خبري سيگما در پاريس درآمد و فعاليت حرفه‌يي را درعکاسي تا سال 1366 که به‌عنوان فيلمبردار وارد سينما شد، ادامه داد. او تاکنون بيش از 60 فيلم سينمايي را فيلمبرداري کرده که آثار سه‌دهه گذشته را دربر دارد. اين مدير فيلمبرداري سينماي ايران، از آغاز تاسيس جامعه‌ي اصناف سينماي ايران «خانه سينما» تا به امروز دو دوره رياست انجمن فيلمبرداران سينماي ايران را برعهده داشته است و دو سيمرغ بلورين از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را هم در کارنامه دارد. نخستين آن مربوط به سال 1367 به خاطر فيلم «سرب» و ديگري سال گذشته براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» است. محمود کلاري علاوه بر کارگرداني دو فيلم «ابر و آفتاب» (1375) و «رقص با رويا» (1379) در فيلم‌هايي نظير «بانو» (داريوش مهرجويي)، «جهان پهلوان تختي» (بهروز افخمي) و «کارگران مشغول کارند» (ماني حقيقي) به ايفاي نقش نيز پرداخته است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha