• شنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9008-17182
  • خبرنگار : 71021

انتقاد دبير انجمن راهنمايان گردشگري تهران: چرا جلوي برگزاري تورهاي «شاد شاد همراه با DJ» را نمي‌گيرند؟

انتقاد دبير انجمن راهنمايان گردشگري تهران:
چرا جلوي برگزاري تورهاي «شاد شاد همراه با DJ» را نمي‌گيرند؟
دبير انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان تهران گفت: در حال حاضر در برخي روزنامه‌ها براي برگزاري تورهايي با عنوان «شاد شاد همراه با DJ» تبليغ مي‌شود! معلوم نيست چرا جلوي اين تورها و آژانس‌هاي برگزاركننده را نمي‌گيرند، ولي از سفر گروه‌هاي حرفه‌يي با وجود آن‌كه حكم مأموريت و راهنما با كارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را دارند، جلوگيري مي‌كنند. حميد دروديان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعتراض به برخورد نكردن با آژانس‌هاي متخلف در اجراي تور‌، اظهار كرد: متأسفانه برخي آژانس‌ها براي اين‌كه پول كمتري به راهنماي تور بدهند، از افرادي استفاده مي‌كنند كه صلاحيت علمي و حرفه‌يي ندارند و از تورليدري فقط شومن بودن را ياد گرفته‌اند. او ادامه داد: افراد حرفه‌يي و راهنمايان واقعي وقتي توري به كوير مرنجاب مي‌برند، درباره‌ي خود كوير و جاذبه‌هاي آن سخن مي‌گويند؛ اما برخي افراد كه كارت راهنماي تور از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ندارند و نقش راهنما را در تور بازي مي‌كنند، چون اطلاعات ندارند، فقط دنبال پايكوبي هستند. اين راهنماي تور بيان كرد: قبول داريم كه برخي تورها، مشروبات الكلي همراه خود به كوير مي‌برند؛ ولي اين به‌خاطر ضعف آژانس است‌، براي اين‌كه پول كمتري به راهنما بدهد، از اين افراد غيرحرفه‌يي استفاده مي‌كند. او درباره‌ي تفاوت دستمزد راهنماي حرفه‌يي با افرادي كه نقش راهنماي تور را بازي مي‌كنند‌، گفت:‌ انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان تهران كف حقوق روزانه‌ي راهنمايان را 65هزار تومان تعيين كرده است؛ ولي برخي آژانس‌ها براي اين‌كه پول كمتري بپردازند، به راهنماي غيرحرفه‌يي 40 تا 50هزار تومان دستمزد مي‌دهند. راهنما اين دستمزد را براي تور يك‌ونيم روزه‌اي مي‌گيرد كه تمام مسؤوليت‌هاي گروه را از جمله تهيه‌ي غذا برعهده دارد. دروديان اظهار كرد:‌ راهنماي تور، يعني فردي كه اطلاعات قوي و كامل داشته باشد و بتواند خيلي خوب صحبت كند كه اين كار، به تجربه نياز دارد،‌ در حالي كه برخي آژانس‌ها از افراد كم‌تجربه استفاده مي‌كنند و آن‌ها كه اطلاعات كافي ندارند، پرده‌هاي اتوبوس را مي‌كشند و همراه مسافران‌شان به پايكوبي و جوك تعريف كردن مي‌پردازند. او در ادامه به تجربه‌ي تلخي كه ابتداي امسال از سفر به كوير مرنجاب داشت، اشاره و بيان كرد:‌ 12 فروردين‌ماه امسال سفري را به كوير مرنجاب داشتم كه پيش از حركت، وضعيت منطقه را ارزيابي و كنترل كردم. روز حركت گروه ما همزمان با افتتاح كاروانسراي مرنجاب بود. اين كاروانسرا چندبار به بخش خصوصي واگذار شده و چون اين بخش از عهده‌ي كار برنيامده است، آن را به بخش دولتي واگذار كرده است. براي ورود ما به مراسم افتتاح اين كاروانسرا، يك‌هزار تومان حق ورودي تعيين كرده بودند. وي ادامه داد: زماني كه تور ما به منطقه وارد شد، مسؤولاني مانند مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري آران و بيدگل‌، فرماندار و نيروي انتظامي منطقه، جلوي اتوبوس ما را گرفتند و مدارك را خواستند. من هم به‌عنوان راهنماي تور حكم مأموريت و فهرست دست‌نويس مسافران را ارائه كردم كه نيروي انتظامي گفت، فهرست دست‌نويس را قبول نمي‌كند، براي اين‌كه گروه معطل نشود، از آن‌ها درخواست كردم، كارت تورليدري من را قبول كنند و شماره‌ي فكس اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري آران و بيدگل را بدهند تا فهرست تأييدشده‌ي مسافران از آژانس به اين اداره فرستاده شود. او دليل متوقف كردن اين اتوبوس را مختلط بودن مسافران عنوان كرد و گفت:‌ سال گذشته نيز در سمت جنگل «ماسال» در استان گيلان، نيروي انتظامي به اين دليل، ما را متوقف كرد و حتا گروه را بازگرداند؛ اما مسافران مرنجاب و حتا ماسال مشكل خاصي نداشتند. دروديان در ادامه اظهار كرد: مسؤولان سرانجام در كوير مرنجاب درخواست ما را پذيرفتند؛ ولي هر جا كه مي‌رفتيم ماشين‌هاي نيروي انتظامي، ما را همراهي مي‌كردند. براي اين‌كه مشكلي پيش نيايد، به گردشگران تذكر دادم كه تمام اصول را رعايت كنند، آن‌ها هم اين كار را كردند. دبير انجمن صنفي جامعه‌ي راهنمايان گردشگري استان تهران ادامه داد: هنگام برگشت، به مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري آران و بيدگل اطلاع دادم و درخواست كردم، كارت را پس دهند كه قبول كردند؛ اما وقتي مسؤولان اين اداره و نيروي انتظامي منطقه به گروه ما رسيدند، گفتند كه نمي‌توانيم اين كارت را پس دهيم و در توضيح كار خود گفتند، گزارشي را براي مسؤول مربوط در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌فرستند و بايد كارت را از آن‌ها بگيرم. وي افزود: به اين مسؤولان يادآوري كردم، اين كارت را به امانت داده‌ام، آن‌ها هم گفتند كه مشكلي ندارم؛ ولي كارت را بايد از سازمان مركز دريافت كنم. با مراجعه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مسؤول مربوط اعلام كرد كه تخلف كرده‌ايم و نيروي انتظامي هم شاهد بوده است. به اين مقام مسؤول تأكيد كردم كه تمام مدت در اتوبوس درباره‌ي كوير صحبت مي‌كردم و گردشگران گروه نيز به همه‌ي اصول پايبند بوده‌اند، اگر هم تخلفي كرده‌ايم و نيروي انتظامي شاهد بوده، چرا جلوي ما را نگرفته است، همان‌طور كه در «ماسال» با ما برخورد كردند. او تأكيد كرد: من راهنمايي هستم كه درآمدم را از كار كردن روزانه در تورهاي گردشگري به‌دست مي‌آورم و اگر كارت مرا بگيرند، درآمدي ندارم. براي همين، مسؤول مربوط گفت كه در نامه‌اي به گناه خود اعتراف و سه‌ماه بعد مراجعه كنم تا كارتم را پس بدهند؛ ولي من اين كار را نكردم، چون گناه و تخلفي نكرده بودم، سه‌ماه بعد هم كه مراجعه كردم، كارتم را ندادند و هنوز هم پس از گذشت هشت‌ماه، آن كارت را نداده‌اند. دروديان كه از آن زمان توري را به مقصد كوير مرنجاب برگزار نكرده است، گفت:‌ ديگر نمي‌توانم تور كوير برگزار كنم، چون تمام اين سفر چالش است و مأموران اجرايي فقط راهنما را در تور مي‌شناسند و از او بازخواست مي‌كنند‌. اين در حالي است كه مسؤولان هر جا مي‌روند، مي‌گويند، راهنماي تور سفير فرهنگي است، آيا بايد با سفير فرهنگي اين‌طور برخورد شود؟! وي ادامه داد: ما بهترين نقاط كويري را داريم؛ ولي با سياست‌هاي غلط باعث مي‌شويم، مسافران كمتر به آنجا بروند و به جاي آن، برخي از مردم 100 دلار مي‌دهند و به شن‌زارهاي دبي مي‌روند كه هيچ شباهتي با كوير ندارند. او گفت: ما هر هفته، بازرساني را از سوي انجمن صنفي راهنمايان گردشگري تهران به نقاطي كه تورها از آن مبدأ حركت مي‌كنند، مي‌فرستيم. در هفته‌ي نخست بازرسي، 75 درصد تورها راهنماي بدون كارت داشتند. بازرسان انجمن وقتي از اين افراد كارت راهنماي تور صادرشده از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را مي‌خواستند، آن‌ها كارت ملي خود را نشان مي‌دادند! دروديان بيان كرد:‌ ما با مسؤولان مربوط در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين موضوع را مطرح كرديم، چون انجمن نمي‌تواند از سفر اين تورها جلوگيري كند. گزارش‌هايي را هم از اين وضعيت به سازمان داده‌ايم؛ ولي نمي‌دانيم چقدر پيگيري شده است. او معتقد است: در بروز اتفاق‌هايي مانند اعمال محدوديت در سفر به كوير مرنجاب،‌ نخست آژانس‌هايي كه تورهاي «شاد شاد» را تبليغ مي‌كنند، مقصرند و بعد از آن‌ها، آژانس‌هايي كه به‌خاطر پرداخت پول كمتر به اين تخلف‌ها دست مي‌زنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha