هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها كه ميثاق فعاليتهاي رسانهيي را براي اهالي رسانه به دنبال داشت با شرايط متفاوتي در قياس با سالهاي پيش برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال نيز با نزديك شدن نمايشگاه بينالمللي مطبوعات و خبرگزاريها شوري در نهاد جامعه رسانهيي و اطلاعرساني كشور ايجاد شد. نمايشگاهي كه سرشار از نقاط مثبت و عملكردهاي جذاب و بيسابقه بود و توانست ركود جذابترين دوره را در سالهاي اخير به خود اختصاص دهد و به گفته كارشناسان مجددا رونق و پويايي جايگاه رسانهيي كشور را به ارمغان آورد.
در اين رونق رسانهيي، ميشد با ورود به شبستان مصلاي امام خميني(ره) دل هر بازديدكنندهاي را مشتاق گشت و گذار در محيط نمايشگاه ديد. صحت اين موضوع را ميتوان از تبليغات مردمي دريافت، چرا كه امسال يكي از دورههايي بود كه هرچند براي تبليغات نمايشگاه چندان سرمايهگذاري نشد، اما بيشترين ركورد بازديدكننده - نزديك به يك ميليون نفر - را به ثبت رساند.
نشريات تخصصي هنري و سينمايي كه در نقطه ورودي نمايشگاه قرار گرفته بودند، امسال به راحتي در معرض ديد قرار داشتند؛ بهگونهاي كه هيچ دغدغه ديگري براي آنها مبني بر عدم چينش صحيح وجود نداشت.
اگر فضاي نمايشگاه را به چهار فاز تقسيم ميكرديم، پس از فاز اول شامل نشريات تخصصي حوزه هنر، به پاتوق مطبوعات ميرسيديم، فضاي مطبوعاتي كه براي مطالعه بازديدكنندگان تدارك ديده شده بود.
پاتوق مطبوعاتي كه درباره سير مطبوعات و رسانه اطلاعات ويژهاي را در اختيار بازديدكنندگان قرار مي داد و با چاي و نسكافه پذيراي تمام افراد بود كه فضاي جذابي را در دل نمايشگاه فراهم كرده بود.
از پاتوق مطبوعات كه بيرون ميآمديم، به غرفههاي به نسبت تخصصي و عمومي ميرسيديم كه در آنها از غرفه مجلات روانشناسي گرفته تا غرفههاي آشپزي و تغذيه، همه بازديدكنندگان خاص خود را داشتند.
بلندگوهاي نمايشگاه، تبليغات انفرادي غرفهها و ازدحام جمعيت توانايي رسيدن صدا به صدا را از حاضران گرفته بود و در بازهاي از زمانها كار به جايي رسيد كه برخي مسوولاني كه در غرفه خبرگزاريها براي مصاحبه حاضر شده بودند، با مشكل سر و صداي زياد مواجه شده و موجب ميشد كه زماني را براي صحبتهاي خود از دست دهند. البته يكي از همين رسانه ها نيز با بلند كردن صداي باندهاي صوتي نارضايتي همه غرفه ها را برانگيخته بود و در سايه اغماض مسئولان، متوليان رسانه مذكور موضوع حق همسايگي و رعايت اخلاق را به چالش كشيدند.
در بخش سمت چپ سالن يعني محل برخي غرفههاي سينمايي و علمي كه به صورت پراكنده در كنار يكديگر حضور داشتند و هر از چند گاهي شاهد حضور ميهماناني هنري از قبيل بازيگران بوديم و اين خود موجب اين ميشد كه گوشيهاي همراه بازديدكنندگان از جيبشان درآمده و به سمت عكس گرفتن از چهرهها روانه شوند.
بخش سوم فضاي مطبوعاتيها و خبردوستان بود؛ مكاني كه بيشتر چهرههاي مطرح سياسي، فرهنگي و اجتماعي و غيره در آن حضور داشتند و به بحث و رايزني با اهالي مطبوعات و خبرگزاريها ميپرداختند.
تعامل بين اصحاب رسانه و مردم در اين چند روز به حد مطلوب خود رسيد و البته جاي هرگونه انتقادي را براي آنان كه بعضا از عدم تعامل رسانه ها گلايه ميكردند، بست.
بخش پايگاههاي اطلاعرساني هم خالي از لطف نبود. پايگاههايي كه ساير حوزههاي هنري، اجتماعي، سياسي و اقتصادي را شامل ميشدند هم در انتهاي بخش سوم بودند و پاتوق دوم مطبوعات مرز بين آنها و بخش چهارم بود كه انصافا اين پاتوق هر بازديدكنندهاي را حتي براي يك لحظه استراحت به خود فرا ميخواند و بار فرهنگي خود را به مطبوعاتيها منتقل ميكرد.
اما بخش چهارم كه شايد نيمي از بازديدكنندگانش آن را كودكان و اقشار كم سن و سال تشكيل ميدادند، بخش ويژه مطبوعات كودكان و نوجوان بود كه امسال براي نخستين بار حضورش در نمايشگاه توانست با برنامههاي جذاب و فوق العاده توسط غرفهداران مخاطب بسياري جذب كند.
ادارات كل ارشاد استانها هم در بخش انتهايي ميزبان بازديدكنندگان بودند و علاوه بر اطلاعرساني مربوط به رسانهها، كولهباري از آداب و سنن استان خود را نيز به همراه داشتند تا چشم هر بازديدكنندهاي را به خود جذب كنند.
مثلا در غرفه استان فارس شاهد تور ماهيگيري و كشتي چوبي ساخت دستي بوديم كه البته در سردر اين غرفه نيز نخل خرمايي قرار داشت و در زير آن ظرفي كه شامل خرما پذيراي ميهمانان غرفه بود.
در گوشه اي از سالن، عنوان سراي روزنامهنگاران هم خودنمايي ميكرد. غرفه بزرگي كه در بخش دوم در سمت راست سالن با شيشههاي رنگي آراسته شده بود؛ سرايي كه به قول معاون امور مطبوعاتي وزير ارشاد، خانه مطبوعاتيهاست.
پلههاي طبقه دوم نمايشگاه نيز كه از اين محدوده و از كنار غرفه سراي روزنامهنگاران مشخص بود با راهنماهاي منقوش به بخش بينالملل، علاقهمندان را به غرفههاي بيش از 45 كشور خارجي دعوت ميكرد تا از آثار و فعاليتهاي رسانهيي آنها مطلع شده و به رايزني درباره شيوههاي اطلاعرساني آنها بپردازند.
اما در بخش جلويي درهاي خروجي با بخش بزرگي در دو طرف سالن مواجه ميشديم كه مربوط به برگزاري جشنواره و نمايشگاه بينالمللي "هنر در رسانه" بود كه امسال براي اولين بار برگزار شد و هنرهايي از افراد رسانهيي جهان مربوط به حوزههاي عكس، كاريكاتورو گرافيك در آن موجود به نمايش و رقابت گذاشته شد كه هنگام خروج، هر فردي را درگير خود كرده و با مشاهده تابلوهاي كاريكاتورها نظراتي بينشان رد و بدل ميشد.
اما يكي از انتقادهايي كه درباره نمايشگاه مطرح شد، به بخش بينالملل مربوط بود. كارشناسان بر اين عقيدهاند كه هر ساله سرمايهگذاري بسياري در اين حوزه ميشود، اما شاهد بوديم نمايندگان خارجي رسانههاي حاضر در نمايشگاه كه كار خود را به نسبت مطبوعات داخلي سه روز ديرتر شروع كردند، بعضا در محل غرفههاي خود حاضر نشدند و به گفته يكي از مسوولان بخش بينالملل به خريد در بازار تهران مشغول بودند.
گلايه ديگر اهالي رسانه در مراسم اختتاميه شكل گرفت. در مراسم اختتاميه نمايشگاه، مراسم جايزه جهاني هنر در رسانه، مراسم جايزه فصلي مطبوعات و خبرگزاري ها و مراسم كتاب سال مطبوعات جملگي در مراسم اختتاميه تجميع شد. اهميت هركدام از اين برنامه ها ميتوانست مراسم مجزا و با شكوهي را شكل دهد و دليل ادغام همه اين برنامه معلوم نشد. شايد متوليان به دنبال خرج تراشي نبودند و ميخواستند همه اتفاق هاي خوب را در يك شب پرخاطره تجميع كنند.
البته صبح روز اختتاميه هم تاخير در بازگشايي نمايشگاه به دليل حضور احتمالي رييس جمهور مشكلاتي را براي مردم شكل داد كه البته عذرخواهي دلپذير دكتر محمدزاده رنجش اهالي رسانه و مخاطبان را زدود.
در هر حال هجدهمين نمايشگاه مطبوعات وخبرگزاريها با تمام ويژگيهايش پس از هشت روز فعاليت روز دهم آبانماه به كارش پايان داد تا اهالي رسانه در فصل تعامل و احترام چشم به روزان روشن آينده بدوزند.
انتهاي پيام
نظرات