يک استاد دانشگاه گفت: بازار پيام به دليل حضور رسانههاي مجازي دچار تغييرات فراواني شده و شاهد بازار نابرابري در عرصه انتقال پيام هستيم.
به گزارش سرويس رسانه ايسنا، مهدي محسنيانراد در نشست تخصصي با عنوان بازار پيام و شبکههاي اجتماعي، در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها، اينترنت را دهکده جهاني دانست و اظهار كرد: سه نوع نگرش در دهکده جهاني وجود دارد و به اين دليل نابرابريهاي فاجعه انگيزي در بازار پيام پديد آمده است.
وي با اشاره به مشابهتهاي بين تهاجم فرهنگي و تهاجم نظامي، ادامه داد: در تهاجم فرهنگي پيام مورد نظر براي مخاطبان ارسال ميشود و در نهايت مخاطب اين پيام را به دليل جذابيتهايي که وجود دارد، دريافت کرده و به مرور زمان اين پيام را به ارزش فرهنگي براي خود تبديل ميکند. اين در حالي است که در تهاجم نظامي، گروهي به عنوان مهاجم و عدهاي مدافع خواهند بود.
محسنيانراد تاکيد کرد: در دو دهه گذشته در کنار ماهواره و اينترنت، تلفن همراه وارد بازار پيام شد و از اين طريق شبکه اطلاعرساني گسترش يافت. اين اختراع کمک فراواني به اطلاعرساني سريع در شبکه هاي اجتماعي کرد و بازار پيام را دگرگون ساخت.
وي در زمينه شبکههاي اجتماعي اوليه گفت: در آسيا و اروپا شبکههاي اجتماعي اوليه در همه جا يکسان بود و با يکديگر تفاوتي نداشتند اما سرعت آنها در اروپا بسيار بالا بود، در واقع نسل اول شبکه اجتماعي در تمام دنيا همزمان آغاز شد.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: شبکه اجتماعي نسل دوم، ابتدا در اروپا پديد آمد و اين شبکهها به عنوان ابزاري براي ايجاد جامعه آگاه و کنترل شده استفاده شدند.
محسنيانراد گفت: توسعه اينترنت در جهان باعث چند رسانهيي شدن اطلاعات شد و با عضوگيري فراوان توانست اطلاعات را به صورت فرد به فرد مبادله کند.
انتهاي پيام
نظرات