• پنجشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۰ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-03631

*نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها* سردبير مجله خانواده‌ي سبز: الگوي نقد در فرهنگ اسلامي مانند آيينه است

به گفته سردبير مجله خانواده سبز آيين‌نامه اجرايي كار حرفه‌يي رسانه‌ها در حالي كه بيش از دو سال از تدوين آن مي‌گذرد و شش معاون مطبوعاتي از آن زمان تغيير كرده‌اند، هنوز به تصويب نرسيده است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي كه با موضوع مطبوعات و خانواده در سراي روزنامه‌نگاران واقع در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد، مهدي اسماعيل‌تبار با بيان اين‌كه جامعه و فرهنگ ملي و اسلامي ما مورد آماج تفكرات گوناگوني قرار گرفته است، افزود: بايد از مجاهدان عرصه‌ي فرهنگ و رسانه‌هاي مختلف به همين دليل تشكر كرد. زيرا يكي از دشوارترين فعاليت‌ها، فعاليت در رسانه است.

وي ادامه داد: اكنون برخي به زبان‌ها و شكل‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند بذر نااميدي را در ما بكارند و مسائل را برايمان تلخ كنند. اما خدا را شكر علي‌رغم همه مشكلات رسانه‌هاي مختلف نشان داده‌اند جوانان ايراني مي‌توانند خلاقيت داشته باشند.

وي با تقسيم رسانه‌ها به دو دسته‌ي رسانه رسمي و غيررسمي تصريح كرد: رسانه‌هاي رسمي شامل رسانه‌هاي ملي مي‌شود، اما ماهواره‌هايي كه در خانه‌ها وجود دارند، با وجود غيررسمي بودن سهمي از زمان خانواده‌ها را اشغال مي‌كنند و از طريق سريال‌هايي كه به ظاهر زيبا هستند، آثاري بر خانواده‌ها مي‌گذارند كه براي يافتن اين آثار كافي است به دادگاه‌هاي طلاق مراجعه كنيم، زيرا اين نشان مي‌دهد كه جنس طلاق عوض شده است كه علت آن به نهادينه‌شدن مفاهيمي بر مي‌گردد كه از طريق برنامه‌هاي ماهواره‌يي وارد خانواده مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه ما همه چيز را از منظر سياسي نگاه مي‌كنيم، افزود: بايد بدانيم كه انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است. اين در حالي است كه از مفهوم عشق دور شده‌ايم و براي ضمانت ازدواج‌هاي فرزندانمان 800 سكه مهريه مي‌گيريم. لذا باور‌هاي ما در حال تغيير است و ساده‌زيستي در زندگي كودكان ما امروزه كمتر ديده مي‌شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه با تلاش خبرنگاران و سايت‌هاي مختلف و راديو و تلويزيون در برابر اين تبليغات دفاع مي‌شود، زيرا نبايد فراموش كنيم كه ما اپوزيسيون نظام نيستيم، بلكه بخشي از نظام و در داخل نظام هستيم.

سردبير مجله خانواده سبز با اشاره به الگوي نقد در فرهنگ اسلامي گفت: الگوي نقد در فرهنگ اسلامي مانند آينه است، زيرا آينه منعكس‌كننده‌ي نواقص فرد است.

اسماعيلي‌تبار ادامه داد: افرادي كه در ماهواره‌ها به زبان فارسي حرف مي‌زنند، قسم ياد كرده‌اند كه مدافع منافع آن كشور باشند، نه كشور ما. اين در حالي است كه ما اگر انتقادي داشته باشيم از درون خانواده هستيم و همه رسانه‌هاي سايبري و نشريات رسمي در راستاي رسيدن به چشم‌اندازي كه براي ايران ترسيم شده است، فعاليت مي‌كنند.

وي تصريح كرد: اما ما اگر بخواهيم نقد كنيم، معمولا اين نقد به گونه‌اي است كه اميد را در فرد از بين مي‌برد. لذا ما در انتقادكردن يا بي‌ستونيم يا چهل‌ستون.

او با بيان اين‌كه روزانه 50 هزار آگهي آرايشي و بهداشتي بدون مجوز از اف.دي.اي از رسانه‌هاي خارجي پخش مي‌شوند، افزود: مصاديق جنگ نرم در حوزه‌ي خانواده و فرهنگ هم تجلي مي‌يابد كه مهم‌ترين اثر آن بر روي سبك زندگي ماست.

سردبير مجله خانواده سبز با اشاره به اين‌كه تمدن ايراني يك تمدن كهني است، افزود: اگرچه هاليوود در يك فيلم تلاش مي‌كند كه ايران را بربر نشان دهد، تلاش او بيهوده است، لذا در عرصه‌ي تبليغات هم برنامه‌سازان ماهواره‌يي از مفاهيم جديدي مانند عشق، خشونت و خيانت استفاده مي‌كنند.

وي بيان كرد: تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون بايد براساس چارچوب‌هاي باور‌هاي اسلامي به مديريت بپردازند نه اين‌كه مديريت پارازيتي را اصل قرار دهند.

وي با تاكيد بر اين‌كه اسلام دين منطق و خرد‌گرايي است، اظهار كرد: ما بفرماييد شامي كه حرمت خانواده را مي‌شكند قبول نداريم، زيرا در آن برنامه يك زن از خانواده به مهماني دعوت مي‌شود.

سردبير مجله خانواده سبز ادامه داد: مبالغي كه براي تبليغ شركت‌هاي داخلي به رسانه‌هاي خارجي داده مي‌شود، بايد در مطبوعات داخلي خرج شود، زيرا در هدفمندي يارانه‌ها از همه چيز حمايت مالي صورت گرفته است و درصورت عدم پرداخت يارانه‌ قيمت روزنامه‌ها 10 برابر مي‌شود و همكاران ما در مطبوعات با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند.

وي در پايان تاكيد كرد: با توجه به رويكرد جديد بايد در خبرگزاري‌ها و مطبوعات همگرايي ايجاد شود تا همزمان با تغييرات دنيا بتوانند خود را به روز كنند.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ نشست هرمز شجاعي‌مهر - مدير مسوول خانواده مجله سبز - با اشاره به اين‌كه خانواده كوچك‌ترين نهاد اجتماعي است، گفت: در گذشته پدر‌ها تربيت فرزندان را در اختيار داشتند، اما امروزه فرزندان تحت تاثير كامپيوتر، جامعه، دانشگاه، دنياي ديجيتال و ماهواره تربيت مي‌شوند، لذا در صورت به‌روز بودن اطلاعات پدر و مادر، مديريت رسانه و دانشگاه و سايت‌ها برعهده‌ي آن‌ها است كه مجله خانواده سبز در اين جهت گام‌هاي خود را تاكنون برداشته است و به نظر من تاكنون نيز موفق بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha