• جمعه / ۸ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-18668.185061

*هنر در رسانه‌هاي جهان* مدرس ارتباطات: تلفيق هنر در رسانه تاثير عميق‌تري بر مخاطب دارد

*هنر در رسانه‌هاي جهان*
 مدرس ارتباطات:
تلفيق هنر در رسانه تاثير عميق‌تري بر مخاطب دارد

يك مدرس ارتباطات معتقد است: رسانه‌هاي ارتباط جمعي كاركرد‌هايي را ايفا مي‌كنند كه اگر با هنر همراه شوند و از آن كمك بگيرند، موثرتر و عميق‌تر عمل خواهند كرد.

اعظم ‌راودراد در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تاثير هنر بر رسانه اظهار كرد: برخي از هنرها مانند سينما و تلويزيون هم جنبه‌ي رسانه‌يي دارند و هم سرگرم‌كنندگي كه در بحث سرگرمي نيز بيش‌تر موفق بوده‌اند.

وي افزود: در اين باره نيز ايجاد انسجام زماني انجام مي‌شود كه ارزش‌هاي يك جامعه از طريق رسانه در اعضاي آن جامعه دروني شود.

او تاكيد كرد: اين دروني ‌شدن زماني اتفاق مي‌افتد كه رسانه با هنري همراه باشد كه آن هنر بعد فرهنگي مخاطب را چه از نظر محتوايي و چه مفهومي افزايش مي‌دهد.

اين مدرس ارتباطات ادامه داد: در هرحال اطلاعات و آگاهي‌ها كه به شيوه‌ي هنري با استفاده از قواعد زيبا‌يي‌شناختي به مخاطب عرضه مي‌شود، او را به لحاظ فرهنگي رشد مي‌دهد.

راودراد با بيان اين‌كه هنر به دليل اين‌كه ارتباط غيرمستقيمي با مخاطب دارد، گفت: هنر نيز براساس قواعد زيبايي‌شناختي كه بيش‌تر از قوه تعقل و ادراك آگاهانه مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند و بر احساسات و عواطف مخاطب و قوه ناخودآگاهش تاثير بيش‌تري از رسانه دارد. اما هنگامي كه هنر در رسانه تلفيق شود، دسترسي‌اش به مخاطب بيش‌تر مي‌شود و به عبارتي ديگر عمق آن با گستره‌اش جمع مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشكده ارتباطات دانشگاه تهران تاكيد كرد: ارتباط هنر با رسانه باعث دسترسي گسترده‌ي وسيع‌تري از مخاطبان مي‌شود و اين مي‌تواند به واسطه‌ي هنر، دسترسي به رسانه را بيش‌تر كند.

راودراد درباره تاثير‌گذاري عكس و كاريكاتور در رسانه‌هاي مكتوب بيان كرد: در ابتدا بايد توجه شود كه جاي نقاشي در گالري است و عكس و گرافيك در رسانه و دوم اين‌كه رسانه نمي‌تواند از هنر كمك بگيرد، بلكه مي‌تواند به آن كمك كند.

وي در اين باره توضيح داد: هم‌چنين مي‌توان با نمايش آثار هنري هم‌چون فيلم‌ها، گزارش‌هايي از آثار هنري مثل عكس و نقاشي و بحث و تحليل برروي آن‌ها، به عمومي‌ كردن اين هنر هم كمك كرد و اين جا رسانه است كه به هنر كمك مي‌كند.

اين مدرس ارتباطات در ادامه درباره‌ي تاثير‌گذاري بيان معضلات اجتماعي با رويكرد هنري گفت: هنگامي كه رسانه با هنر درآميخته شود، از همه لحاظ تاثير دو چندان خواهد داشت.

وي در اين باره كه در سال‌هاي اخير رسانه‌هاي جديد تاثير زيادي در فرهنگ‌سازي داشته‌اند، تصريح كرد: تاثير اين رسانه‌ها مقداري متفاوت است، به دليل اين‌كه اين رسانه‌ها بيش‌تر از سوي مخاطب جنبه‌ي انتخابي دارند و افراد از هر رسانه‌اي در ارتباط با محتوا آنچه كه مي‌خواهند را مي‌يابند.

او افزود: محتواهاي رسانه‌يي كه از رسانه‌هاي جديد دريافت مي‌شود، براي مخاطبان مختلف، متفاوت است و به همين دليل تاثيرات متفاوتي نيز دارند. هم‌چنين سياست‌گذاري‌هايي كه در ارتباط با هنر انجام مي‌شود، به دو بخش باز و بسته تقسيم مي‌شوند كه لزوم هريك دليل خاص خود را دارد.

او بيان كرد: اگر سياست‌گذاري‌ها باز باشند، درواقع به اين معنا نيست كه حتما سياست‌گذاري خوبي است، اما ممكن است تاثير‌گذاري‌اش خوب باشد و در بحث سياست‌گذاري بسته نيز اين‌طور نيست كه هميشه بد بوده باشد.

اين عضو هيات علمي دانشكده ارتباطات دانشگاه تهران افزود: گاهي بسته‌ بودن سياست‌گذاري‌ها نيز هنرمند را به سمت خلاقيت بيش‌تر مي‌كشاند و گاهي هنر را به سمتي هدايت مي‌كند كه به آفرينش‌هاي هنري منجر مي‌شود؛ در هرحال هنرمند در هر جامعه‌اي به هر شكلي كه باشد، سخت يا آسان، فعاليت خود را انجام مي‌دهد.

اين مدرس ارتباطات درباره‌ي راهكار در حاشيه قرار نگرفتن هنر در مطبوعات و رسانه گفت: استفاده از هنرمنداني كه بيرون از رسانه براي خودشان شناخته شده هستند، نه هنرمندان ناشناخته‌اي كه چون دستمزد كم‌تري مي‌گيرند و يا راحت‌تر به سياست‌هاي ما تسليم مي‌شوند و از خط قرمز‌ عبور نمي‌كنند و حتي به آن‌ها نزديك هم نمي‌شوند.

اعظم راودراد در پايان درباره‌ي ميزان تاثير‌گذاري جشنواره‌ها در اين حوزه بيان كرد: گاهي جشنواره‌ها بسيار مهم‌اند، به شرطي كه ملاك‌هاي ارزيابي و جايزه‌ دادن‌ها، مبتني بر ملاك‌هاي هنري و فرهنگي و براساس استعداد‌هاي هنرمندان باشد. هم‌چنين ملاحظات سياسي و اقتصادي و... بر جشنواره‌ها تاثير نگذارند و جايي باشد براي آفرينش هنرمنداني كه ميخواهند در آينده رشد يابند.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha