• چهارشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-19922.185267

*هنر در رسانه‌هاي جهان* عضو هيات علمي دانشگاه: رسانه‌ها بايد از هنر زيبا، متعالي و تاثير‌گذار استفاده كنند

يك مدرس ارتباطات معتقد است: هر رسانه‌اي مخاطبان خود و تاثير‌گذاري خود را دارد كه با بهره‌گيري از هنر مي‌تواند اين ميزان را افزايش دهد.

داوود صفايي - عضو هيات علمي ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تاثير و جايگاه هنر در رسانه اظهار كرد: نمي‌توان رسانه را به‌صورت كل مورد برسي قرار داد زيرا هر رسانه مخاطب خاص خود را دارد و به‌طور كلي كانال ارتباطي هر رسانه متفاوت است.

او افزود: به‌طور مثال كانال ارتباطي راديو، صوت، تلويزيون، تصوير و مطبوعات نيز متن و گرافيك است و ابعاد هر يك نيز متفاوت است. به اين صورت كه افراد هنگام گوش ‌كردن به آن به كارهاي خود نيز مي‌رسند، اما سينما تمام حواس افراد را جذب خود مي‌كند كه باز هم تاثير‌گذاري هر يك متفاوت است و همه‌ي اين‌ تفاوت‌ها مي‌تواند آن‌ها را از يكديگر جدا كند.

وي هم‌چنين درباره‌ي تاثير‌گذاري نقاشي و عكس بر مخاطبان بيان كرد: اصولا هنر يك پديده‌ي شكلي است و ماهيت شكلي آن بر ماهيتش قالب است، بنابراين به لحاظ شكل در رسانه اثر مي‌گذارد.

صفايي تاكيد كرد: اين امر ديده شده كه رسانه‌هايي كه از هنر بهره مي‌گيرند، باعث افزايش مخاطب خود و انتقال بيش‌تر پيام مي‌شوند.

اين استاد‌يار ارتباطات در ادامه اظهار كرد: رسانه‌ها بايد از هنر زيبا، متعالي و تاثير‌گذار استفاده كنند و با توجه به مخاطب خود جنبه‌هاي مختلف هنر يا هنرهاي مختلف را مورد استفاده قرار گيرند.

او افزود: هنر موسيقي، تصوير و گرافيك و غيره نيز بايد با دقت در رسانه استفاده شود. به‌طور مثال موسيقي در راديو حساس است و در تلويزيون تحكيم‌بخش و حتي در مطبوعات بي‌تاثير و بايد به اين مسائل توجه بسياري شود.

صفايي تاكيد كرد: گاهي رسانه مي‌تواند ترويج‌دهنده‌ي هنر به مخاطب باشد، زيرا مخاطب به هنر نياز دارد و يك‌جا نقش مكمل را دارد و جايي ديگر موضوع و پيام اصلي است.

او هم‌چنين درباره تاثير رسانه‌هاي جديد‌تر فرهنگ‌سازي و تاثير هنر بر مخاطب گفت: هنر در همه‌ي جنبه‌ها به ويژه طراحي تيزر‌ها و استند‌هاي تبليغاتي و بخش گرافيك و موسيقي آن‌ها نقش تعيين‌كننده‌اي دارد.

او در ادامه بر لزوم بيان هرچه بيش‌تر هنر در رسانه‌ها به ويژه در بيان مسائل اجتماعي با رويكرد هنري تاكيد و تصريح كرد: وقتي سخني زيباتر بيان شود، تاثير‌گذارتر است و ما را به مقصود نزديك‌تر مي‌كند. هم‌چنين اگر يكي از برنامه‌هاي رسانه، آموزش نيز باشد، در كنار سرگرمي كه براي مخاطبان دارد، تاثير‌ بيش‌تري خواهد داشت.

صفايي در پايان با اشاره به جشنواره‌هايي كه در بخش‌هاي هنري برگزار مي‌شود، گفت: جشنواره‌ها ترويج‌دهنده‌ و عرضه‌كننده‌ي فعاليت‌هاي هنري هستند، اما بايد نقش مردم نيز در آن‌ها بيش‌تر شود و اين جشنواره‌ها عمومي‌تر شوند و فقط مختص علاقه‌مندان صرف اين بخش نباشد و بايد از مسوولان خواست تا درهاي جشنواره‌ها به سمت علاقه‌مندان عمومي‌تر باز شود و در تمام نقاط شهر جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي هنري ترويج يابد.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha