• چهارشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-02733
  • منبع : نمایندگی خوزستان

/تجمل‌گرايي در تلويزيون ممنوع/ عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز: تبليغ كالاهاي لوکس در تلويزيون افزايش يافته است

/تجمل‌گرايي در تلويزيون ممنوع/ 
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز:
تبليغ كالاهاي لوکس در تلويزيون افزايش يافته است
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: كاهش تبليغ كالاهاي ضروري و افزايش تبليغ كالاهاي لوکس در تلويزيون از جمله پيامدهاي نمايش تجمل‌گرايي در رسانه ملي است. احمد ميدري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: مصرف افراد تابعي از الگوپذيري از گروه‌هاي مرجع، شرايط محيطي و سطح درآمد آن‌هاست. البته تنها درآمد افراد بر مصرف تاثير نمي‌گذارد، بلكه مجموعه‌اي از شرايط بيروني موجب شكل‌گيري عادات مصرفي افراد مي‌شوند. وي با بيان اين‌كه رسانه‌ها با تغييرات اندك مي‌توانند در تغيير عادات مصرفي افراد تاثيرگذار باشند، تاکيد کرد: پرمخاطب‌ترين رسانه در ايران سيماي جمهوري اسلامي است و از اين طريق الگوي مصرفي كه به جامعه انتقال داده مي‌شود، تاثير بسيار گسترده‌اي بر اقتصادي جامعه برجا مي‌گذارد. اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز خاطرنشان كرد: سيماي جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي دوره‌هاي مختلفي را سپري كرده است. در دوره ابتدايي تبليغ كالاهاي خارجي اساسا ممنوع و ايده حاكميتي اين بود كه از كالاهاي داخلي حمايت شود و بايد مصرف مردم به سمت توليدات داخلي سوق داده شود و مصرف جامعه با نياز آن‌ها هماهنگ باشد. ميدري افزود: پس از پايان شرايط جنگ ديدگاه حاكميتي بر سيماي جمهوري اسلامي تغيير كرد و نه تنها كالاهاي خارجي از شرايط تحريم تبليغات تلويزيوني سيماي جمهوري اسلامي خارج شد، بلكه تبديل به بلندگوي تبليغاتي و همواركننده مصرف كالاهاي خارجي لوكس و تجملي شد. وي تصريح كرد: در حال حاضر نيز تبليغ كالاهاي تجملي خارجي در رسانه ملي به ‌حدي افزايش يافته است كه در برخي از كالاها مانند لوازم‌خانگي، كالاهاي خارجي تبديل به تامين‌كنندگان منابع مالي برخي از برنامه‌هاي تلويزيوني شدند. علاوه بر اين، تبليغات مستقيم در سيماي جمهوري اسلامي به گسترش مصرف كالاهاي لوكس خارجي در ايران منجر شده است و در بسياري از برنامه‌هاي رسانه ملي نمايش داده مي‌شود. اين عضو هيات علمي با تاکيد بر تبليغ سبك زندگي در برنامه‌هاي تلويزيوني خاطرنشان كرد: اين سبک متعلق به قشر بسيار محدودي از جامعه است كه گروه مصرف‌کننده ناميده مي‌شوند. در حالي که اگر الگوي مصرفي مختلفي كه در ايران وجود دارد را رده‌بندي كنيم، مشاهده مي‌شود كه در برنامه‌هاي تلويزيوني همه الگوهاي مصرفي به نمايش گذاشته نمي‌شود و سهم برابري در برنامه‌اي تلويزيوني ندارند؛ به ‌طوري‌که گروه‌هاي مرفه درآمدي سهم بسيار بالايي در نمايش‌هاي تلويزيوني ‌دارند و تبديل به يك گروه مرجع شده‌اند. ميدري يادآور شد: سهم بالاي نمايش گروه مرفه جامعه در رسانه ملي موجب شده است كه مخاطباني که از جمله گروه‌هاي متوسط و رو به پايين درآمدي هستند، احساس فقر بيشتري داشته باشند و اين احساس مشكلات اساسي براي زندگي اشخاص و جامعه به وجود بياورد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha