• چهارشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9006-20790
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

يک کارشناس مرمت بناهاي تاريخي مطرح كرد: آســيب به مــسجد جامع اصفهان با تــردد وسايل نقليه

يک کارشناس مرمت بناهاي تاريخي مطرح كرد:
آســيب به مــسجد جامع اصفهان با تــردد وسايل نقليه
يک کارشناس مرمت بناهاي تاريخي با اشاره به شاهکارهاي معماري که در مسجد جامع اصفهان به کار رفته است، گفت: مسجد جامع اصفهان دايره‌المعارف پوشش‌هاست. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، نيما ولي‌بيک در نشست تخصصي معماري سنتي ايران از ديد صاحب‌نظران و استادکاران (بررسي معماري مسجد جامع) که در محل پژوهشکده‌ي هنرهاي سنتي ـ اسلامي برگزار شد، اظهارکرد: هيچ يک از بناهاي تاريخي موجود در ايران تنوع پوششي نظير مسجد جامع اصفهان را ندارد و در واقع در اين مسجد انواع آثار از دوره‌هاي مختلف تاريخي وجود دارد. وي افزود: بر خلاف برخي از تصورات که بسياري از بناهاي موجود در مسجد جامع اصفهان را به دوران سلجوقي متعلق مي‌داند، اين آثار متعلق به دوران کاکويه است. ولي‌بيک همچنين به مرمتگراني که براي مرمت مسجد و سقف‌ها نيز فعاليت داشته‌اند، اشاره كرد و گفت: استاد رضا اوليکي از جمله اشخاصي است که در دوره‌هاي گذشته، مرمت اين بناي تاريخي را به‌عهده گرفت که براي سقف بخشي از مسجد جامع، تويزه‌گردي را طراحي و اجرا کرد که نظير آن در هيچ کجاي مسجد جامع کار نشده است. وي يادآور شد: درباره‌ي مسجد جامع اصفهان از دوران صفوي به بعد بي‌مهري‌هاي بسياري شده است، چنانچه به طور مثال وقتي اصفهان قديم را جست‌وجو مي‌کنيم از هر 100 عکس نزديک به يک عکس تنها متعلق به مسجد جامع است. اين کارشناس مرمت بناهاي تاريخي در ادامه‌ي سخنان خود با بيان اين‌که تردد وسايل نقليه در گذشته در اطراف اين مسجد تاريخي آسيب‌هاي زيادي را به آن وارد کرده است، افزود: هنوز آسيب ناشي از تردد خودروها در ميدان عتيق وجود دارد که بايد در اين‌باره تدبيري انديشيده شود. او در ادامه به انواع طاق‌هايي که در مسجد جامع به کار رفته است، اشاره و تفاوت طاق و گنبد را تشريح کرد. ولي‌بيک ادامه داد: طاق در واقع صرفاً براي پوشش به کار برده مي‌شود، اين در حالي است که گنبد بيشتر براي شکوه مورد استفاده بود. به گزارش ايسنا، عبدالله جبل‌عاملي ـ کارشناس بناهاي تاريخي ـ نيز گفت: در دوره‌ي صفوي توجه خاصي به مساجد بود و اين موضوع درباره‌ي مسجد جامع نيز صدق مي‌کند. چنانچه بسياري از سطوح تزئيني، کاشي‌کاري‌ها و شعارهاي اسلامي که در مسجد به کار رفته است، به دوران صفوي تعلق دارد که اين موضوع در تاريخ نيز ثبت شده است. وي اظهار كرد: من به شخصه قبول دارم که نسبت به اين مسجد بي‌مهري‌هاي بسياري شده است؛ اما در دوران صفوي چون آن‌ها علاقه بسياري به مساجد داشتند، اين مسجد را احيا کردند. جبل‌عاملي افزود: در واقع ساخت و اجراي تزئينات در مسجد جامع، اين بناي زيبا و با اهميت را از وضعيت قبلي نجات داد. او همچنين درباره‌ي آثار دوره‌ي آل بويه در اصفهان نيز يادآور شد: وقتي آل بويه در اصفهان مستقر شد آن‌ها در مسجد جورجير و مسجد جامع اصفهان دخالت کردند. در بخش ديگري از اين نشست تخصصي، بهرام اوليکي نيز به تشريح و نحوه‌ي اجراي انواع طاق‌ها پرداخت و گفت: به طور مثال سر در ورودي مسجد جامع اصفهان از نوع طاق رومي است که بعضاً اين نوع از طاق‌هاي رومي در اطراف مسجد جامع اصفهان نيز به چشم مي‌خورد. اين استادکار بناهاي تاريخي در ادامه درباره‌ي سقف‌هاي رومي، ضربي، قوس‌هاي پنج و هفت و يا هشت، قوس شاه عباسي و نحوه‌ي اجراي آن‌ها توضيحاتي داد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha