• سه‌شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-13915

*هنر در رسانه‌هاي جهان* مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان: تيتر خوب زدن يك هنر است

*هنر در رسانه‌هاي جهان*
مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان:
تيتر خوب زدن يك هنر است

اگر رسانه‌ها به دنبال اثرگذاري مطلوب و ماندگار در اذهان مخاطب هستند بايد هنر را باور داشته باشند و براي ارائه هنرمندانه و اثرگذاري و ماندگاري پيام‌ها ناگزير از استفاده از مسائل هنري براي اين كار هستند.

كوروش شجاعي - مدير مسوول روزنامه خراسان - در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه هنر را به عنوان يك رسانه و برترين و اثرگذارترين رسانه‌ها مي‌داند اظهار كرد: زماني كه يك اثر هنري به فيلم تبديل مي‌شود، ماندگارتر شده و در اذهان عمومي جاي مي‌گيرد. بنابراين رسانه‌اي كه بتواند معناي موجود در ذهن فرستنده پيام را به همان شكل به گيرنده انتقال دهد، به معناي واقعي يك رسانه است.

او ادامه داد: زماني كه يك اثر سينمايي ماندگار خلق مي‌شود، اين بهترين انتقال پيام از فرستنده به گيرنده پيام است؛ بنده هنر را يك رسانه برتر مي‌دانم و در اين معنا يك كاريكاتوريست يا كسي كه كار گرافيكي مي‌كند و يا يك صفحه‌آرا در يك روزنامه هم يك هنرمند محسوب مي‌شود.

اين مدير مسوول روزنامه ادامه داد: يك رسانه چه تصويري، شنيداري و يا مكتوب ناگزير است براي انتقال مطلوب پيام به اذهان مخاطبان از هنر استفاده كند.

وي با تاكيد بر اين‌كه هنر را به‌عنوان ابزار و وسيله ندانسته بلكه يك بستر كاملا مناسب و سرمايه اصلي مي‌داند، تصريح كرد: صدا و سيما و روزنامه‌ها بايد از هنرهاي مختلف براي انتقال پيامشان استفاده كنند و يكي از هنرها در روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها نگارش و ويرايش خوب و مطلوب است؛ اما شاهديم در برخي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها در تنظيم مطالب، هنري كه بايد و شايسته است به كار گرفته نمي‌شود.

شجاعي با بيان اينكه استفاده از هنرمندي در تنظيم مطالب و تيتر خوب زدن يك هنر محسوب مي‌شود، ابراز كرد: همه اين‌ها بايد يك بسته‌بندي خوب خبري نيز داشته باشند و هنرمندانه هم ارائه شوند كه در اين مسير گرافيك، عكس، صفحه‌آرايي نيز به كمك مي‌آيند؛ درنتيجه اگر به دنبال انتقال تاثيرگذار پيام‌ها به مخاطبان باشيم، ناگزير براي استفاده‌ي بستر هنري براي انتقال پيام‌ها هستيم.

اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه مقوله روزنامه‌نگاري، يك علم، هنر و مهارت است گفت: لازمه بسته‌بندي و ارائه هنرمندانه اين است كه مدير يك رسانه، هنرمندانه اين كار را انجام دهد، هنر را بشناسد و به‌طور قطع ارائه هنرمندانه مطالب و اخبار، تاثيرگذاري بسياري دارد.

شجاعي با بيان اين‌كه شايد برخي از كارگزاران و مديران برخي رسانه‌هاي ما آشنايي لازم را با مديريت رسانه‌ نداشته باشند كه يكي از لوازم آن داشتن شناخت و ذوق هنري است، ‌گفت: موسيقي متني كه برروي فيلمي گذاشته مي‌شود، آن اثر را جاودانه مي‌كند و يا ديالوگ‌هاي مناسب و انتخاب هنرپيشه‌ها، يك هنر محسوب مي‌شود و اگر اين تفكر در مديران ما جا بيفتد، قطعا هنر كه بايد جايگاه اساسي در رسانه‌ها داشته باشد، مظلوم واقع نخواهد شد.

مدير مسوول روزنامه خراسان گفت: شايد هنوز بعضي‌ها برخي مسائل هنري را به عنوان هنر نمي‌شناسند و فقط موسيقي و يا نقاشي را هنر مي‌دانند در صورتي كه امروزه تيتر خوب زدن و گرافيك و مسائلي از اين دست نيز هنر محسوب مي‌شود.

شجاعي خاطر نشان كرد: ‌از طرفي بسياري از رسانه‌هاي ما مشاوران هنري گرانقدري ندارند و شايد برخي‌ها اصلا كارشناس هنري ندارند كه اين مسائل را بشناسد در حالي كه بايد به اين موضوع‌ها اهميت داده شود.

وي در ادامه مسائل سياسي و سياست‌گذاري را در مباحث هنري و جايگاه هنر در رسانه‌ها تاثيرگذار دانست و ابراز كرد: قطعا بنده سياست‌مداران را در اين موضوع موثر مي‌دانم و اگر نگاه سياست‌مداران اين باشد كه هنر تاثيرهاي شگرفي در مسائل مختلف دارد، اين موضوع به آدم‌هاي سياسي نيز تسري مي‌يابد و از سويي اگر نگاه بسته و محدود داشته باشند، به طور قطع جلوي هنر را به هر طريقي كه باشد مي‌گيرند.

او ادامه داد: باور سياست‌گذاران مهم است و اگر نگاه تهديدي به هنر داشته باشند، اين موضوع در رسانه‌ها نمود پيدا مي‌كند و اگر به هنر نگاه واقع‌گرايانه داشته باشند و هنر را بستر و محملي براي رساندن انسان به كمال بدانند، بسيار مهم و تاثيرگذار خواهد بود.

مدير مسوول روزنامه خراسان در پايان تاكيد كرد: هنر فرصت مناسبي است و تهديد محسوب نمي‌شود و درواقع براي هدايت افكار عمومي و كمال انسان بسيار تاثيرگذار است و در واقع هنر، دميدن روح تعهد در انسان است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha