• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-14777
  • خبرنگار : 71405

/كلام روز/ فكر يك ساعت تو را در امر دين، افضل آمد از عبادات سنين

/كلام روز/
فكر يك ساعت تو را در امر دين، افضل آمد از عبادات سنين

انديشه آينه روشني است كه كمترين كدورتي در آن وجود نداشته و هر چيزي را همانطور كه هست مي‌نماياند. اميرالمومنين علي(ع) انديشيدن را به عنوان برترين عبادت دانسته و فرموده‌اند: "بهترين پرستش خداوندي تفكر و انديشيدن است."

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در حديثي از امام حسن عسگري(ع) آمده است: "معيار بندگي و عبادت، بسياري روزه و نماز نيست، بلكه حقيقت عبادت بسياري تفكر در حاكميت خداوند است. گاهي منظور از فكر ابزار انديشيدن و گاهي هدف از فكر، حركت ادراكي اين قوه است كه به هر صورت انجام مي‌پذيرد، تفاوتي ندارد."

دكتر عبدالمجيد طالب‌تالش مدرس علوم و قرآن و معارف پژوهشكده قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي ايسنا، تاكيد كرد: عقل و خرد در وجود آدمي يك موهبت الهي به شمار مي‌آيد. پروردگار اين نعمت را به انسان عطا فرموده تا بدين وسيله بتواند راهكارهايي براي مشكلات و مصائب خود پيدا كرده و در جهت بهبود شرايط مادي و معنوي خود حركت كند.

وي اظهار كرد: پروردگار يك رسول باطني براي ما گسيل و همراه كرده كه يكي از مهمترين وظايف اين رسولان كه همان پيامبران هستند آشكار كردن دفينه‌هاي خود و بارور كردن عقل آدمي است.

طالب‌تالش با بيان اينكه عقل نيرويي نهفته در درون آدمي است، افزود: نيروي عقل بايد بارور و به تدبير تبديل شود و اين همان كاري است كه پيامبران(ص) براي انسان‌ها انجام مي‌دهند. رسول اكرم(ص) نيز به عنوان آخرين پيغمبر خدا مبعوث شدند، زيرا انسان‌ها به شدت نيازمند بهره‌بري از عقل بودند و به همين دليل قرآن بر آن‌ها نازل شد.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد: پس از نزول اين كتاب آسماني ما بايد با استفاده از مباني قرآن، سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) و با ياري گرفتن از عقل و انديشه خود حركت كنيم. بنابراين عقل در اديان خصوصا دين مبين اسلام از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

وي گفت: چندين صده از زمان حضور پيامبر گرامي در ميان مردم نمي‌گذرد كه تمدن اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا گسترده شده است. در قرن 5 و 6 هجري كشورهاي اسلامي از تمدن عظيمي برخوردار شدند و دليل آن اين است كه دين اسلام تاكيد زيادي بر عقل‌گرايي دارد و پيامبر(ص) نيز صحابه و تابعين خود را بر اساس پيروي خود تربيت كرده بودند، لذا در قرن 5 و 6 هجري انديشمندان اسلامي با بهره‌گيري از قرآن، سنت و انديشه توانستند بناي يك تمدن بزرگ را پايه‌ريزي كرده و در نهايت جهان اسلام را در فرآيند يك تمدن پايدار قرار دهند.

معاون پژوهشكده قرآن و عترت درپايان خاطرنشان كرد: متاسفانه بعد از گذشت چند صده مسلمانان اين افتخارات را در اختيار غربي‌ها گذاشتند و همين امر باعث بيداري آنها شد، در حالي كه امروزه خردگرايي در زندگي بسيار كمرنگ شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha