• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-05365
  • منبع : مطبوعات

‌توصيه‌هاي امام صادق عليه‌السلام به روزه‌داران

‌توصيه‌هاي امام صادق عليه‌السلام به روزه‌داران

حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: هرگاه روزه هستي بايد گوش، چشم، مو، پوست و جميع اعضاى بدن از محرمات و حتي مكروهات پرهيز کند. روزه تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه بايد زبان خود را از دروغ نگاه داريد و ديده‏هاى خود را از حرام‏ بپوشانيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امام صادق(ع) در سخنان گوهربار خود فرموده‌اند:

با يكديگر نزاع نكنيد و حسد مبريد و غيبت مكنيد و مجادله مكنيد و سوگند دروغ مخوريد، حتي سوگند راست نيز مخوريد، دشنام مدهيد، فحش مگوئيد و ستم و بى‏خردى نكنيد و دلتنگ مشويد و از ياد خدا و نماز غافل نگرديد و از آنچه نبايد گفت خاموش باشيد و صبر كنيد، راستگو باشيد و از اهل شر دورى كنيد، از گفتار بد و دروغ و افتراء و خصومت كردن با مردم و گمان بد بردن و غيبت كردن و سخن‏چينى كردن اجتناب كنيد و خود را مشرف به آخرت بدانيد و منتظر فرج و ظهور قائم آل محمد عليه السلام باشيد و آرزومند ثوابهاى آخرت باشيد و توشه اعمال صالحه براى سفر آخرت برداريد.

ديگر ويژگي‌هاي  روزه‌داران

آرام باشيد و مانند بنده‌اي که از آقاي خود مي‌ترسد با خضوع و خشوع و دل‌شکستگي او را بخوانيد از عذاب خدا بترسيد و به رحمت او اميدوار باشيد.

دل خود را از عيبها و باطن خود را از حيله‌ها و مکرها پاکيزه کن و بدن خود را از کثافات ظاهري پاک نما.

ولايت خود را خالص کن و از آنچه خدا از آن نهي کرده بپرهيز. دل و جسم خود را براي محبت و ياد او فارغ گردان.

اگر آنچه را که گفتم رعايت کردي آنچه که شايسته روزه داري است را به جا آورده‌اي و فرموده خدا را اطاعت نموده‌اي، ولي اگر از آنها کم بگذاري از فضل و ثواب روزه تو به همان اندازه کم مي‌شود.

سفارش پيامبر به زني که ماه روزه دشنام داد

پدرم فرمود که رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدند، زني در ماه مبارک رمضان کنيز خود را دشنام داد، آن حضرت طعامي طلبيدند و به آن زن گفتند که آن طعام را بخور، آن زن عرض کرد يا رسول‌الله من روزه‌ام، حضرت فرمودند؛ چگونه روزه‌اي که کنيز خود را دشنام مي‌گويي؟ روزه گرفتن، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست، بلکه خداوند روزه را حجابي از کارهاي ناشايست و کردار زشت قرار داده است. چه کم هستند کساني که روزه‌دار هستند و چه بسيار هستند کساني که از روزه گرفتن تنها گرسنگي مي‌کشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha