• شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9004-01422
  • خبرنگار : 71021

چند پرسش از معاون گردشگري درباره‌ي تفاهم‌نامه‌ي بدون نتيجه با ترك‌ها

چند پرسش از معاون گردشگري درباره‌ي تفاهم‌نامه‌ي بدون نتيجه با ترك‌ها

آيا جريان يك‌سويه‌ي گردشگري از ايران به تركيه تغيير مي‌كند يا اصلا كسي مي‌خواهد اين اتفاق رخ دهد؟

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمتر از يك سال پيش، يعني 10 مهرماه 1389 بين بخش خصوصي ايران و تركيه تفاهم‌نامه‌اي امضا شد تا جريان يك‌سويه‌ي گردشگري بين دو كشور تغيير كند و توازن دوجانبه‌اي اتفاق افتد؛ اما نه‌تنها تا كنون اين تفاهم‌نامه اجرايي نشده است، بلكه در تعطيلات نوروز امسال، جمعيت بيشتري، يعني حدود دوميليون نفر از ايران به تركيه سفر كردند!

سال گذشته برخي اعضاي اتحاديه‌ي گردشگري تركيه (تورساب) به ايران آمدند تا در نشستي با همتايان ايراني خود، ضمن معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري دو كشور، تفاهم‌نامه‌اي را براي توسعه‌ي گردشگري و برقراري جريان دوسويه‌ي گردشگري بين ايران و تركيه امضا كنند.

اعضاي تورساب (اتحاديه‌ي گردشگري تركيه) در آن نشست، بارها درباره‌ي اهميت و ضرورت تبليغ و معرفي ايران در تركيه به مسؤولان كشور تذكر دادند و گفتند: موانع را برداريد، چون قطعا ورود 150هزار ترك در برابر سفر 5 / 1ميليون نفر ايراني به تركيه نبايد چندان جالب باشد.

در آن نشست، در حالي كه انتظار مي‌رفت، طرف اتحاديه‌ي گردشگري ترك‌ها،‌ گروه واردكننده‌ي گردشگران خارجي به كشور، يعني جامعه‌ي تورگردانان ايران باشد، اما رييس هيأت مديره‌ي كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي كشور براي امضاي اين تفاهم‌نامه فراخوانده و درباره‌ي به رسميت شناختن قوانين ملي دو كشور، ارائه‌ي خدمات در سطح استانداردهاي بين‌المللي، حضور دو طرف در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، بازديد از ايران و تركيه، تبليغ گسترده در سايت‌هاي اينترنتي دو كشور، حضور در همايش‌ها، برقراري ارتباط در زمينه‌ي تورهاي فرهنگي، طبيعي و سلامت، برگزاري تورهاي مشترك ايران و تركيه و برنامه‌ريزي براي كشور ثالث، تشكيل گروه‌هاي مشترك براي ترويج و توسعه‌ي گردشگري و فرستادن اقلام تبليغاتي به كشور ثالث، تبادل بسته‌هاي سفر، همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌ي آموزش و توسعه‌ي منابع انساني و مثبت شدن موازنه‌ي سفر بين دو كشور، تفاهم شد.

حالا پس از گذشت يك سال از امضاي آن تفاهم‌نامه، با وجود تماس‌هاي مكرر خبرنگار ايسنا با يزداني ـ معاون گردشگري ـ و همچنين روحاني ـ رييس هيأت مديره‌ي كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ـ كه مدير آژانسي در مشهد نيز هست، ارتباطي برقرار نشد تا مطلع شويم كه سرانجام اين تفاهم‌نامه و تلاش براي تغيير جريان يك‌سويه‌ي ورود گردشگران ايراني به تركيه چه شد؟

ديگر مسؤولان اين كانون سراسري نيز حاضر نشدند در اين‌باره توضيح دهند كه تا كنون چه اقداماتي براي تغيير جريان يك‌سويه‌ي سفر ايراني‌ها به تركيه و اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه انجام شده است و توپ را به زمين رييس هيأت مديره‌ي اين كانون انداختند.

براي همين، شهباز يزداني ـ معاون گردشگري ـ كه اوايل خردادماه همراه نماينده‌ي كانون جهانگردي و اتومبيلراني به تركيه رفته بود تا در نشستي مشترك با بخش خصوصي تركيه براي افزايش ورود گردشگر از اين كشور مذاكره داشته باشد، از بخش خصوصي كه كار را رها كرده است، گله كرد و گفت: فقط كافي است به تبليغات روزنامه‌ها نگاه كنيد. آژانس‌ها براي تورهاي خارجي خود تبليغات گسترده انجام مي‌دهند؛ اما وقتي موضوع تورهاي ورودي مطرح مي‌شود، با وجود آن‌كه درآمد اين بخش نيز حاصل خودشان مي‌شود، هيچ نقشي ايفا نمي‌كنند.

او همچنين تأكيد كرد كه اگر بخش خصوصي از فرصت در اختيارش استفاده نكند و احساس كمبود شود، فعاليت‌هاي مربوط به جذب گردشگران از بازار تركيه به كانون جهانگردي و اتومبيلراني واگذار مي‌شود.

اما ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ كه در روز امضاي تفاهم‌نامه در آن مراسم حضور داشت، ولي طرف امضاي ترك‌ها نبود، در واكنش به سخنان معاون گردشگري، به خبرنگار ايسنا گفت: ما پيش از امضاي تفاهم‌نامه، مذاكره‌هايي را با ترك‌ها آغاز كرده و به نتايج مثبتي رسيده بوديم؛ اما در زمان امضاي تفاهم‌نامه، شخص ديگري اين كار را انجام داد. ‌حالا چرا ما بايد جوابگوي كم‌كاري اين گروه از بخش خصوصي در يك سال گذشته باشيم؟ اين مسؤولان هستند كه بايد پاسخ دهند چرا وقتي ما مذاكره كرديم، شخص ديگري براي امضا دعوت شد؟!

او همچنين اين پرسش را مطرح كرد كه چرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در يك سال گذشته اين قرارداد را پيگيري نكرده و چرا شخصي كه در سوابقش وارد كردن گردشگر خارجي را به كشور ندارد و براي امضاي قرارداد دعوت شده، در اين مدت كار را پيگيري نكرده است؟!

پورفرج در ادامه با مطرح كردن اين پرسش كه چرا در اين سال‌ها، گير كار ما فقط تركيه بوده و مگر مردم ما به مالزي، دبي و تايلند نمي‌روند و جريان يك‌سويه در اين كشورها اتفاق نيافتاده است؟ از معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواست، درباره‌ي اين موضوع و كم‌كاري‌هايي كه در حوزه‌ي ورود گردشگران خارجي به كشور اتفاق مي‌افتد، پاسخگو باشد.

او از معاون گردشگري خواست، پاسخ دهد كه چرا در مقابل اين همه تبليغات منفي، تبليغ مثبتي براي ايران انجام نمي‌دهد؟ چرا در اين شرايط بحراني كه نياز داريم تصوير مثبتي به دنيا نشان دهيم، ايران امن را معرفي نمي‌كند، آن هم در شرايطي كه مسؤولان كشور مدام در هر گردهمايي و سخنراني‌اي مي‌گويند، ايران امن‌ترين كشورهاست، پس چرا آن را نشان نمي‌دهند؟

اين تورگردان ادامه داد: معاونت گردشگري تا كنون كدام كشورها را به ايران علاقه‌مند كرده و چه بازارسازي‌اي انجام داده است كه حالا از بخش خصوصي انتظار دارد، بازارداري كند و تعداد زيادي گردشگر بياورد؟

او همچنين درباره‌ي واگذاري امور مربوط به بازار تركيه به كانون جهانگردي و اتومبيلراني، گفت: ‌آيا كسي جلوي شركت‌هاي گردشگري زيرمجموعه‌ي اين كانون را گرفته بود كه تا كنون آن‌ها به كشور تور نمي‌آوردند؟ پرسش اين است كه كانون جهانگردي و اتومبيلراني با وجود داشتن 46 نمايندگي در سراسر دنيا تا كنون چه تعداد گردشگر به كشور آورده است كه حالا با تهديد بخش خصوصي مي‌خواهند امور بازار تركيه را هم به آن‌ها واگذار كنند؟

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران در ادامه متذكر شد: سفر كردن به خواست مردم است نه دولت‌ها. ‌نمي‌توان براي مردم مقصد تعيين كرد، بلكه بايد ضعف اين سفرهاي يك‌طرفه را در جاي ديگري جست‌وجو كنيم.

پورفرج تأكيد كرد: معاون گردشگري بايد به اين پرسش‌ها و ابهام‌هايي كه درباره‌ي بخش گردشگري ورودي وجود دارد، پاسخ دهد، نه اين‌كه به‌خاطر پيگيري نشدن تفاهم‌نامه‌اي از سوي بخشي كه اصلا سابقه‌اي در ورود گردشگر خارجي نداشته است، همه‌ي بخش خصوصي را زير سؤال ببرد و به آن‌ها اخطار دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha