• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9004-00252
  • خبرنگار : 71133

سيد محمد بهشتي در خانه سينما: سينما به خاطر عدم نياز به مديريت كلان هنوز در قيد حيات است

سيد محمد بهشتي در خانه سينما:
سينما به خاطر عدم نياز به مديريت كلان هنوز در قيد حيات است

سيد محمد بهشتي معتقد است: مهمترين دستاوردهاي فرهنگي در دهه‌ي اخير در حوزه سينما بوده است. جايي كه عرصه فرهنگي هست، مردم بيكار نيستند و اين چشمه جوشش دارد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بهشتي كه به معمار سينماي نوين ايران شهرت دارد، عصر روز گذشته ـ 31 خرداد ماه ـ در هم انديشي بررسي رابطه برنامه‌ريزي واجراي آن با عوامل هنري فيلم در خانه سينما سخن مي‌گفت، سينماي امروز را محصول اهل اين سرزمين دانست و عنوان كرد: مديريت كلان نقش زيادي در آن نداشته، چرا كه مديريت در نهايت مي‌تواند سنگ‌ها را بردارد اما نمي‌تواند دونده باشد و اگر سينما هنوز در قيد حيات است به خاطر عدم نياز به مديريت كلان بوده و اين مديريت هنوز موفق نشده شاهد مجلس ترحيم سينما باشد.

وي ادامه داد: در گذشته ارتباط عاطفي و معنوي ما باعث حفظ سينما مي‌شد، اما در حال حاضر اينگونه نيست و تحولات تكنولوژي سينما را مستغني از مديريت كلان مي‌كند.

مديرعامل اسبق بنياد سينمايي فارابي كه در جمع برنامه ريزان و دستياران كارگردان سخن مي‌گفت،‌موضوع برنامه‌ريزي را معطوف به جنبه‌هاي كمي هر فعاليتي دانست و گفت: شما در حوزه‌اي فعاليت مي‌كنيد كه هيچ چيزش شبيه جاي ديگر نيست و با چيزهاي ديگري كه مشمول برنامه‌ريزي مي‌شود، تفاوت ماهوي دارد.

وي خطاب به دستياران كارگردان و برنامه‌ريز تاكيد كرد: اساسا زماني امكان برنامه‌ريزي داريم كه محيط پيراموني‌مان محيط قابل پيش بيني باشد و در عرصه مديريت كارهايي كه شما مي‌كنيد را تحت عنوان مديريت بحران ياد مي‌كنند.

به گزارش ايسنا،سيد محمد بهشتي در بخش ديگري از سخنانش، سينما را از جمله مقولاتي برشمرد كه ذيل مديريت بحران قرار دارد و خاطر نشان كرد: حقيقتا ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دست به دست هم مي‌دهند تا فيلمي ساخته شود. سينما جزو پيچيده‌ترين زير مجموعه‌هاي مديريت بحران است و مي‌توان آنرا پيچيده تر از آتش نشاني خواند.

وي افزود: براي هر فيلم مانند كارخانه‌اي عمل مي‌شود كه تنها يك محصول توليد مي‌كند و سينما را مي‌توان سنبل مديريت بحران دانست كه همين، هيجان‌انگيزش كرده است و حتي مزخرف ترين فيلم هم پشت صحنه‌اش هيجان انگيز است و همين باعث شده افراد زيادي جذب سينما شوند.

اين مدير با بيان اينكه كمتر چيزي وجود دارد كه كيفيت از كميت آن، اهميت بيشتري داشته باشد اظهار كرد: يكي از مبتلائات برنامه‌ريزي جايي است كه كميت با كيفيت تناسب پيدا مي‌كند. سينما برنامه‌ريزي بردار نيست و متغيرهاي زيادي دارد، اما تجربه بشري نشان داده مديريت پذير است، اما از جنس خودش و مديريتي مختص به خود را مي‌طلبد.

وي تاكيد كرد: ‌اگر فكر كنيد كيفيت آنقدر اهميت دارد كه كميت را از ميدان به در مي‌كند، اشتباه است و بايد تناسب مناسب بين اين دو باشد.

بهشتي سينما را مصداق بيتي از حافظ دانست و گفت: «قطره‌اي خسته به شمشير تو تقدير بود ور نه هيچ از دل بي رحم تو تقصير نبود»، هر بلايي بوده سر سينما آورده‌اند، اما سينما به كار خود ادامه مي‌دهد و در قيد حيات است و اين بضاعت سينماي ما است كه توانسته به كارش ادامه دهد.

وي كه سالها مديريت بخشهاي مختلف سينما را بر عهده داشته است، محشور بودن با اهالي سينما را به عنوان يكي از خاطره انگيز روزهاي زندگي‌اش ياد كرد.

در اين جلسه كه در تالار سيف الله داد برپا شد، محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما، منوچهر شاهسواري، كمال تبريزي،‌مازيار ميري، ايرج تقي پور، مجيد ميرفخرايي، تقي عليقلي زاده و علي لقماني حضور داشتند.

در پايان سخنان بهشتي، هديه‌اي از طرف كانون دستياران كارگردان و برنامه ريز به اين مدير سابق فرهنگي اهدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha