فرزاد موتمن: تفويض برخي از اختيارات شوراي پروانه ساخت منجر به اختلافات بيشتر ميشود
فرزاد موتمن دربارهي تفويض برخي از اختيارات شوراي پروانه ساخت به اتحاديه تهيهكنندگان سينماي ايران گفت: من معتقدم اين كار تنها منجر به بروز اختلافات بيشتر بين اهالي سينما خواهد شد.
اين كارگردان سينما در گفتوگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه اعطاي پروانه ساخت و پروانه نمايش اموري دولتي هستند، بيان كرد: به طور كلي بايد اين مطلب را در نظر گرفت كه اعطاي پروانه ساخت و يا پروانه نمايش به افراد، اموري دولتي هستند يعني ما دولتي داريم كه معتقد است بايد ضوابط و چارچوبهاي خاصي براي ساخت يك اثر هنري رعايت شود. ما نيز كه كار هنري ميكنيم اين ضوابط را رعايت ميكنيم.
وي ادامه داد: به نظر من اين كار ما نيست كه ضوابط مدنظر دولت را تعيين كرده و آنها را تشخيص دهيم و بر پايه آن پروانه صادر كنيم. طبيعتا اين كار مسئولين فرهنگي و دولتي كشور است و به نظر من اگر قرار است تهيهكنندگان در اين موضوع نقش داشته باشند، موجب بروز اختلاف بين اهالي سينما خواهد شد.
فرزاد موتمن تفويض اختيارات شوراي پروانه ساخت به اتحاديه تهيهكنندگان را اقدامي غير منطقي دانست و
خاطرنشان كرد: اين كار اختلافات سهمگيني را وارد سينما خواهد كرد. به عنوان مثال فكر كنيد من براي يك فيلمي تقاضاي پروانه ساخت كنم و اتحاديه تهيهكنندگان درخواست مرا رد كند. بايد اين را در نظر بگيريد كه در هر صورت اين اتحاديه از افرادي تشكيل شده است كه من بايد در كارهاي آيندهام نيز با آنها كار كنم. پس اين اختلاف نه تنها كارهاي فعلي بلكه كارهاي آينده سينماگران را نيز تحت الشعاع قرار خواهد داد. در نتيجه به نظر نميرسد چنين كاري منطقي و عقلاني باشد.
اين كارگردان ابراز اميدواري كرد: اگر چنين بحثي جدي است، ادارهكنندگان امور سينمايي بايد بيشتر در مورد آن تحقيق كند و احتمالا بايد راجع به اين موضوع تجديدنظر نمايد.
فرزاد موتمن در بخش ديگري از اين گفتوگو دربارهي ارزيابياش از عملكرد شوراي عالي سينما به ايسنا گفت: كارايي و عملكرد اين شورا كمي براي من نامفهوم است. به نظرم اصولا به وجود آوردن شوراهاي مختلف كمكي به تسهيل امور صنعت سينما نميكند. اتفاقا هرچه تعداد اين شوراها كمتر باشد رغبت بيشتري براي كار در ميان افراد وجود خواهد داشت.
وي با اشاره به مدل كلاسيك حل مشكلات سينماي ايران، يادآور شد:ما در مدل كلاسيكي كه 20 سال به آن عمل كرديم جايي مانند خانه سينما را داشتيم كه مسائل روزمره سينما را انجام ميداد، معاونت امور سينمايي بود كه كارهايي مانند پروانه ساخت، پروانه نمايش و مجوزهاي مربوطه را صادر ميكرد و تهيه كنندگاني بودند كه امور مربوط به سينما را انجام مي دادند.
اين كارگردان سينما تصريح كرد: اين مدل شكل سالمي بود كه ما در سالهاي گذشته به آن عمل كرديم و نتايج خوبي گرفتيم. وقتي ما ميتوانستيم در مدل قديمي به راحتي كارها را انجام دهيم، من دليل تشكيل شوراهاي بسيار را نميفهمم.
فرزاد موتمن در پايان اين گفتگو، دليل تشكيل چنين شوراهايي را اختلافات موجود ميان خانه سينما و معاونت سينمايي دانست و اظهار كرد: به نظر من تنها راه حل موجود آن است كه دوستاني كه با يكديگر اختلاف دارند، مسائل بين خود را حل و فصل نمايند. در واقع ما از آنها خواهش ميكنيم كه اختلافات را حل كنند، چرا كه ما سينماگران مشكلات بسياري داريم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات