• چهارشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9002-13592
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

ــ اعلام آمادگي تهران براي اهداي فرش موزه‌يي به ديگر استان‌ها ــ تملك بخش اعظم عمارت خسروآباد در استان كردستان

ــ اعلام آمادگي تهران براي اهداي فرش موزه‌يي به ديگر استان‌ها
ــ تملك بخش اعظم عمارت خسروآباد در استان كردستان

با هدف اختصاص بخشي از موزه‌ي باستان‌شناسي، مردم‌شناسي و اسناد و نسخ خطي بجنورد به فرش‌هاي اين خطه، 20 تخته فرش موزه‌يي از سوي موزه‌ي فرش به اين موزه اهدا مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اعلام اين خبر، گفت: فرش‌هاي اهدايي که 10 تخته‌ي آن جزو فرش‌هاي بزرگ پارچه محسوب مي‌شود، به اواخر قاجار، اوايل پهلوي اول و دوم متعلق است که به‌صورت سفارشي براي کاخ‌ها و باشگاه‌هاي موجود آن زمان بافته شده‌اند.

محمدابراهيم لاريجاني فرش‌هاي مشهد عمو اوغلي با نقش لچک ترنج را از جمله فرش‌هاي نفيس اين مجموعه دانست و بيان كرد: اين فرش‌هاي کتيبه‌دار که با رنگ‌هاي طبيعي گياهي و حيواني بافته شده‌اند، بافت ريز 60 تا 80 رج دارند.

به گفته‌ي او، گليم‌هاي يموت ترکمن، قوچان کردي، درگز، شيروان، بيرجند و درخش با طرح‌هاي لچک ترنج، ترنج افشان، افشان اسليمي، راه‌راه، بندي‌لوزي و محرمات از ديگر فرش‌هاي اين مجموعه‌ي اهدايي هستند.

لاريجاني با اعلام آمادگي استان تهران نسبت به اهداي فرش‌هاي موزه‌يي به استان‌هايي که درصدد ايجاد موزه‌ي فرش يا اختصاص قسمتي از موزه‌هاي موجود در آن استان به نمايش فرش‌هاي موزه‌يي هستند، افزود: در صورت درخواست استان‌هاي کشور موزه‌ي فرش نسبت به اهداي فرش و گليم‌هاي موجود مرتبط با آن استان اقدام خواهد کرد.

~.~.~.~.~.~.~.~

مسؤول امور حقوقي و املاک اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري کردستان در جريان سفر رسانه‌يي خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري به اين استان از تملک 93 شعير از عمارت خسروآباد خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، محمد رشيدي در نخستين روز اين سفر، گفت: اين عمارت در گذشته محل اقامت 11 خانوار بوده و سازمان ميراث فرهنگي پس از ثبت آن در فهرست آثار ملي اقدام به تملک اين بناي تاريخي کرده است.

او با بيان اينکه تا کنون 93 شعير از 96 شعير عمارت خسروآباد تملک شده است، بيان کرد: سه شعير باقي‌مانده به يکي از مالکان متعلق است که با وجود پيگيري‌هاي اداره کل ميراث فرهنگي استان، حاضر به فروش سهم خود به ميراث فرهنگي نيست.

وي با تأکيد بر اين‌که براي خريد مقدار باقي‌مانده با مشکل بودجه مواجه نيستيم، اظهار کرد: در تلاش هستيم تا براي خريد کامل بنا، رضايت صاحب آن را جلب کنيم. در صورت رضايت نداشتن مالک، موضوع را از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهيم کرد.

رشيدي درباره‌ي ادعاي فردي مبني بر مالکيت بر قسمت‌هايي از اين بنا، گفت: متأسفانه فرد مدعي بدون ارائه‌ي اسناد و مدارک معتبر و قانوني، خود را مالک بخش‌هايي از عمارت معرفي کرده و معتقد است، سازمان حاضر به خريد اين بخش نيست.

مسؤول امور حقوقي و املاک اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري کردستان با رد اين ادعا، تأکيد کرد: با وجود درخواست‌هاي مکرر ميراث فرهنگي از اين شخص مبني بر ارائه‌ي مدارک قانوني مالکيت از اداره‌ي ثبت، تا کنون سندي ارائه نشده است.

بازديد از عمارت خسروآباد، عمارت آصف (خانه کرد)، مسجدجامع سنندج، موزه‌ي باستان‌شناسي اين شهر و پارک جنگلي آبيدر و همچنين ديدار با استاندار کردستان از برنامه‌هاي نخستين روز سفر خبرنگاران به اين استان بود.

سفر رسانه‌يي خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري به استان کردستان از 20 ارديبهشت‌ماه آغاز شده است و تا 23 ارديبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha