• دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9001-07491
  • خبرنگار : 71191

هجوم گردشگران و مشكلات ناشي از آن گزارشي از روستاي تاريخي ابيانه در نوروزي كه گذشت

هجوم گردشگران و مشكلات ناشي از آن
گزارشي از روستاي تاريخي ابيانه در نوروزي كه گذشت

يكي از ساكنان روستاي ابيانه گفت: اين روستاي تاريخي در نوروز امسال، هم‌چون سال‌هاي گذشته با مشكلات زيادي مانند نبود سرويس‌هاي بهداشتي، اماكن اقامتي موقت و هجوم بيش از حد گردشگران مواجه شد.

عباس شاكري‌زاد ابيانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: امسال روستاي تاريخي ابيانه در نوروز با مشكلات زيادي روبه‌رو بود و نه‌تنها هيچ مشكلي از مشكلات سال‌هاي گذشته حل نشده بود، بلكه بر مشكلات قديمي افزوده شده بود.

او بيان كرد: اگر بخواهيم مشكلي را حل كنيم، بايد تشكيلاتي براي آن تهيه شود و بودجه‌اي اختصاص يابد كه هيچ‌يك از اين اقدامات براي ابيانه در يك سال گذشته انجام نشد و از سوي ديگر، بر جمعيت گردشگران در نوروز در اين روستاي تاريخي افزوده شد.

250هزار نفر در نوروز 90 از ابيانه ديدن كردند

دبير انجمن خانه‌ي مردم ابيانه با اشاره به تبليغات زيادي كه بدون فراهم كردن امكانات، براي حضور گردشگران در نوروز شده است، گفت: براساس آخرين آمار، امسال بيش از 250هزار نفر در نوروز به ابيانه وارد شدند. حتا در برخي روزها جمعيتي حدود 30هزار نفر به اين روستا وارد مي‌شد. اين گردشگران بايد در محوري به طول 700 متر و حداكثر چهارهزار مترمربع حركت مي‌كردند. براي بازديد 30هزار نفر در يك روز از اين روستا، بايد سه‌بار روستا پر و خالي مي‌شد تا در هر بار، 10هزار نفر در آن واحد به ابيانه وارد شوند. با يك جمع‌بندي ساده مي‌توان فهميد كه در چهارهزار مترمربع از مساحت روستاي ابيانه، هر 5 / 2 نفر بايد در يك متر قرار مي‌گرفتند.

او با تأكيد بر اين‌كه بدون اضافه شدن امكانات، اين جمعيت وارد ابيانه شد،‌ ادامه داد: امكانات موجود در روستا پاسخگوي اين افزايش جمعيت نبود. مردم ابيانه از چند سال پيش تا كنون اعلام مي‌كنند كه اين قضيه در روستاي ابيانه به يك معضل تبديل شده است و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، قطعا اين روستا بر اثر جمعيت زياد و نبود امكانات تخريب مي‌شود.

امسال پنج گردشگر در ابيانه دچار گازگرفتگي شدند

شاكري‌زاد مشكلات ابيانه در نوروز را به دو بخش مشكلات ايجادشده براي گردشگران و مردم بومي تقسيم كرد و توضيح داد: گردشگران با كمبود پاركينگ و ترافيك بسيار سنگين در ورودي روستا روبه‌رو بودند كه ساعت‌هاي زيادي از وقت آن‌ها را تلف كرد. همچنين نبود اقامتگاه موقت براي گردشگراني كه به اين روستا وارد مي‌شدند و قصد استراحتي كوتاه را داشتند، به‌جز با زدن چادر در مكان‌هاي روباز امكان‌پذير نبود و گردشگران مجبور بودند، در كوچه و خيابان چادر بزنند.

او با اشاره به فوت دو نفر بر اثر گازگرفتگي در نوروز سال گذشته، گفت: اين مشكلات و تعريف نشدن يك اقامتگاه موقت براي گردشگران سبب شد كه امسال نيز جان پنج نفر بر اثر گازگرفتگي به خطر بيفتد كه خوشبختانه آن‌ها به سرعت به بيمارستان منتقل شدند و مشكلي جدي براي‌شان پيش نيامد.

وي نبود راهنما در محل را يكي ديگر از مشكلات گردشگراني دانست كه به ديدن روستاي تاريخي ابيانه مي‌آيند و افزود: 250هزار نفر گردشگر در نوروز امسال به اين روستاي تاريخي وارد شدند؛ ولي حتا يك راهنما نيز براي راهنمايي و كمك گردشگران نبود و گردشگران سرگردان در ابيانه فقط وقت‌شان را تلف كردند و برگشتند و هيچ اطلاعات جديدي از اين روستاي تاريخي به‌دست نياوردند.

او با تأكيد بر اين‌كه تا وقتي يك تشكيلات از افراد بومي ابيانه حمايت نكند، مردم نمي‌توانند كار خاصي در اين زمينه انجام دهند، بيان كرد: سه سال پيش، انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي خانه‌ي مردم ابيانه پيشنهادهايي را براي برطرف كردن اين مشكل داشت كه متأسفانه عملي نشد. در واقع، اراده‌اي براي برطرف كردن اين مشكلات نبود.

اين دوست‌دار ميراث فرهنگي ادامه داد: بهداشتي نبودن محصولاتي كه در روستاي تاريخي ابيانه ارائه مي‌شود، از ديگر مشكلاتي است كه بايد در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.

ابيانه بيش از 60 سرويس بهداشتي عمومي مي‌خواهد

شاكري‌زاد با اشاره به نبود سرويس‌هاي بهداشتي به تعداد كافي در اين منطقه‌ي تاريخي، بيان كرد: سرويس بهداشتي ساده‌ترين نياز گردشگران در يك مكان قابل بازديد است كه متأسفانه به اندازه‌ي كافي در اين روستا وجود ندارد. پس از نوروز سال گذشته، دو چشمه سرويس بهداشتي در روستا ايجاد شد كه يكي از آن‌ها حتا به بهره‌برداري هم نرسيد و چشمه‌ي ديگر، پيش از نوروز امسال برگشت داده شد.

اين دوست‌دار ميراث فرهنگي با اشاره به وجود 18 سرويس بهداشتي عمومي در روستاي تاريخي ابيانه، گفت: با جمعيتي كه در پيك سفر به ابيانه وارد مي‌شود، در شرايط مناسب، بايد 60 يا 70 سرويس بهداشتي براي استفاده‌ي گردشگران آماده باشد، در حالي كه اكنون كمتر از يك‌سوم اين تعداد در ابيانه وجود دارد. بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه شش سرويس بهداشتي از اين تعداد مربوط به حسينيه‌ي روستاست كه در روزهاي تعطيل، اين تعداد از 18 چشمه سرويس بهداشتي كم مي‌شود.

او آسيب رسيدن به املاك و باغ‌هاي مردم بومي در اين روستاي تاريخي را يكي از مشكلات مردم در زمان ورود گردشگران به ابيانه دانست و افزود: اين املاك و مزارع به‌دليل نبود كنترل توسط گردشگران تخريب مي‌شوند. همچنين آسيب‌هايي به آثار تاريخي وارد مي‌شود. از سوي ديگر، آسايش و آرامش از مردم بومي سلب مي‌شود.

حضور بيش از حد گردشگران، مردم را از ابيانه دور مي‌كند

دبير انجمن خانه‌ي مردم ابيانه با اشاره به اين‌كه روستاي تاريخي ابيانه در بهترين حالت، 2500 نفر جمعيت دارد، گفت: اين روستاي گنجايش 250هزار مسافر نوروزي را ندارد. اين قضيه به مرور زمان سبب مي‌شود كه با كاهش تعداد ساكنان ابيانه مواجه شويم و اين بيشترين آسيب را به ابيانه مي‌زند، چون به‌لحاظ فرهنگي و اقتصادي ارتباط‌ها قطع مي‌شود.

او تأكيد كرد: اين مشكلات و آسيب‌ها در مجموع ابيانه را از درون مانند موريانه مي‌خورد.

بناهاي تاريخي ابيانه با حضور گردشگران زياد تخريب مي‌شوند

شاكري‌زاد با اشاره به وضعيت نامناسب سقف و ديوار شرقي مجموعه‌اي شامل امامزاده يحيي و امامزاده عيسي در ابيانه، بيان كرد: ديوار شرقي اين بناي تاريخي در حال تخريب است، اكنون ساختار آن به هم ريخته و به‌دليل وجود گردشگران، ديگر كسي از اين مكان زيارتي نگهداري نمي‌كند.

او ادامه داد: سازمان‌هاي دولتي نه‌تنها قدم مؤثري براي حل مشكلات ابيانه برنمي‌دارند، بلكه موجب تضعيف شرايط موجود مي‌شوند. مثلا اداره‌ي اوقاف نطنز سال گذشته مسؤوليت اين امامزاده را برعهده گرفت و هيأت امناي قبلي را كه شامل مردم بومي بود، بركنار كرد، ولي هنوز هيأت امناي جديد براي مجموعه‌ي امامزاده‌ها در ابيانه معرفي نشده است. در اين مدت نيز از محل نذورات اين مكان تاريخي، كاري براي آن انجام نشده است. به همين دليل مردم ديگر حاضر نيستند اقدامي براي اين مجموعه انجام دهند.

اين دوست‌دار ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به كاهگل بودن ساختار روستاي تاريخي ابيانه، اظهار كرد:‌ با تكرار بازديدها از اين روستا و رفت و آمدهاي مكرري كه توسط گردشگران انجام مي‌شود، در و ديوار اين منطقه در حال فرسوده شدن است و چون در آن سرمايه‌گذاري نمي‌شود، به مرور تخريب مي‌شوند.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي سال گذشته در يك عمليات مرمتي، فقط پشت بام مسجدجامع ابيانه را كاهگل و مرمت كرد و هيچ اقدام ديگري در سال 1389 انجام نداد. همچنين در سال 1388 هزينه‌اي براي مرمت و نگهداري ابيانه در نظر گرفته نشده بود. از سوي ديگر، تعداد كارمندان پايگاه ميراث فرهنگي اين روستاي تاريخي از حدود 20 نفر به يك نفر كاهش يافت.

او انجام يكسري ساخت‌وساز غيرمجاز در ابيانه را از ديگر مشكلات به‌وجود آمده در اين روستاي تاريخي دانست و افزود: با ضعيف شدن ساختار تشكيلاتي پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه، ساخت‌وسازهاي غيرمجاز افزايش يافتند و بناهاي تاريخي رو به تخريب رفتند.

ابيانه به سرمايه‌گذاري و اشتغال نياز دارد

دبير انجمن خانه‌ي مردم ابيانه اظهار كرد:‌ ابيانه به سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال نياز دارد. در غير اين صورت، تخريب مي‌شود. مردم ابيانه در بخش‌هاي گردشگري، صنايع روستايي و مسكن، آماده‌ي سرمايه‌گذاري تا سقف 20ميليارد تومان هستند؛ ولي متأسفانه اراده‌ي مصممي در سازمان‌هاي ذي‌ربط براي انجام اين كار توسط مردم نيست و تلاش چند ساله‌ي مردم براي حل اين مشكل به نتيجه نرسيده است.

طرح جامع تفصيلي ابيانه هنوز ابلاغ نشده است

شاكري‌زاد همچنين درباره‌ي اجرايي شدن طرح تفصيلي روستاي ابيانه به خبرنگار ايسنا گفت:‌ اين طرح هنوز ابلاغ نشده است. در واقع، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد آن را ابلاغ كند. يكي از مشكلات اين است كه طرح جامع ابيانه به نتيجه نرسيد، چون امكان سرمايه‌گذاري در ابيانه فراهم نمي‌شود و هيچ اراده‌اي همكاري لازم را ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha