• جمعه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8912-17156.173875
  • خبرنگار : 71133

فرصت‌هايي كه از دست رفت ... ارزيابي سينماگران از دهه‌ي 80 سپري شده

فرصت‌هايي كه از دست رفت ...
ارزيابي سينماگران از دهه‌ي 80 سپري شده

در پايان دهه‌ي هشتاد و آغاز دهه‌ي 90 ، تعدادي از سينماگران در اظهارنظرهاي كوتاه، سينماي ايران را در دهه‌ي سپري شده ارزيابي كردند.

ابوالفضل جليلي كارگردان سينما با بيان اينكه در دهه‌ي سپري شده فيلمي نديده است به خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: ولي فكر مي‌كنم رو به ركود بوديم و شور و حال دو دهه قبل كاملا از بين رفته است. وي افزود: آن موقع مديران متخصص‌تري بودند كه به رشد فرهنگي اهميت مي‌دادند، اما در دهه هشتاد فرهنگ سياست‌زده شد و روي سينما تاثير گذاشت.

 جهانگير الماسي بازيگر سينما معتقد است: آغاز دهه هشتاد و سياست‌هاي جديد سينمايي روي اين دهه تاثير داشت و با مطرح شدن بحث گفتگوي تمدن‌ها در جشنواره‌هاي خارجي و زمينه توليد مشترك باز شد و بازار سينماي ايران به كساني سپرده شد كه در زمره رديف "ج" و "ب" بودند و در بازار داخلي با فيلمهاي غيرجدي مواجه شديم كه سينما را به عنوان يك قطب اقتصادي نگاه مي‌كردند و موضوعات دختري و پسري رواج پيدا كرد.

وي افزود: در سال 84 با روي كار آمدن دولت جديد، اسباب توليد سينماي فاخر مانند «ملك سليمان» و «راه آبي ابريشم» فراهم شد، اما سينماي شبه كمدي به دليل بي‌خطر بودن رونق گرفت كه تا سال 88 اين وضعيت ادامه داشت.

عزيزالله حميدنژاد كارگردان سينما هم گفت: مجموعا دهه هشتاد نسبت به دهه هفتاد، سينماي ايران مقداري با افت كيفي همراه بود، اما اين به اين مفهوم نيست كه فيلمهاي خوبي ساخته نشد. در مجموع روند رو به رشدي كه از سال 60 شروع شده بود در دهه هشتاد رو به افول رفت.

سيروس تسليمي پخش‌كننده و تهيه‌كننده سينما هم معتقد است: در اين دهه فيلم‌هاي فرهنگي ساخت و اكرانش با مشكلات بيشتري مواجه شد و به همان نسبت فيلم‌هاي بدنه موقعيت قوي‌تري پيدا كردند.

 وي ادامه داد: با راه افتادن ماهواره‌ها رقابت براي سينماي ايران سخت‌تر شد چون رقيب در يك فضاي آزادانه مي‌توانست هر فيلمي را به تماشاگران نشان دهد و فيلم‌ها به سمت سينماي عامه پسند پيش رفت.

تسليمي خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه در دهه شصت و هفتاد كارگردانان قدرتمندي به سينما معرفي شدند در اين دهه از آنها استفاده بهينه‌اي نشد و در مجموع دهه پرباري براي سينماي ايران نبود.

 اين پخش‌كننده راه‌اندازي پرديس‌هاي سينمايي را از نقاط مثبت اين دهه برشمرد.

 مجتبي راعي كارگردان سينما اظهار داشت: فيلم‌هاي اكران شده به من مي‌گويد سينما پيشرفت قابل توجهي نداشت و فضاي عمومي سينما، فضاي آفرينش كارهاي ناب فرهنگي نيست. وي افزود: اينكه فيلم‌هاي مبتذل فروش مي‌كنند به مردم برنمي‌گردد و عوامل ديگري دارد كه به طور جدي قابل بررسي است.

 عباس رافعي كارگردان سينما گفت: دهه هشتاد براي سينما پرتلاطم بود و اتفاقات سياسي اجتماعي كه بيرون از سينما افتاد، در سينما هم نمود پيدا كرد و كساني را كه براي سينما دل مي‌سوزانند از كساني كه سينما را به عنوان يك ابزار مي‌بينند متمايز كرد.

محمدعلي حسين‌نژاد تهيه كننده سينما اظهار داشت: در سالهاي ابتدايي دهه هشتاد مجموعه كساني كه دغدغه سينماي ايران را داشتند بعد از گذشت دو دهه به يك جمع‌بندي رسيدند كه با سه مولفه تعريف شده تكليف سينماي ايران مشخص شود.

 وي افزود: بالا رفتن استاندارد سينماي ايران، گسترش بازار فيلم ايراني از محدوده داخلي به خارج از كشور و نمود پيدا كردن پشتوانه قوي فرهنگي و هنري ايران زمين در ساختاراين سه مولفه بود كه الان بعد از گذشت يك دهه مي‌بينيم كه فرصت‌ها را از دست داده‌ايم و حركتي صورت نگرفته و از اين ديدگاه كلان، دهه هشتاد،دهه هدر رفتن فرصت‌هاي خوب بود كه شايد هيچ وقت به دست نيايد.

سيدجمال ساداتيان تهيه‌كننده سينما هم به ايسنا گفت: سينما در اين دهه فراز و فرودهاي زيادي داشت و در مقاطعي اهالي سينما دستشان باز بود و با سعه صدر بيشتري به مميزي‌ها نگاه مي‌شد كه اين‌ها بعد بيشتر شد.

وي افزود: كمبود سالن چيزي است كه سينما از آن به شدت رنج مي‌برد و تناسبي بين توليد و سالن نيست كه اين به سينما لطمه مي‌زند. همچنين تغيير مديريت‌ها هم كه به وجود آمد گاهي خيلي متضاد بود و اميدوارم دهه آينده مديريت باثباتي داشته باشيم تا سينماگران بهتر تكليف خود را بدانند.

محمدعلي طالبي كارگردان سينما با بيان اينكه اين دهه كار خاصي نكردم، اظهار داشت: موفق نشدم در بنياد سينماي فارابي يا وزارت ارشاد از امكانات موجود و بودجه‌هايي كه داده مي‌شود امكاني بگيرم و اتفاقي در زندگي من و امثال من نيفتاد و به همه كساني كه از اين خان گسترده استفاده كردند، تبريك مي‌گويم.

 عبدالله عليخاني تهيه‌كننده سينما هم اظهار داشت: دهه هشتاد نسبت به دهه هفتاد ضعيف‌تر بود و هر سالي كه مي‌گذرد بدتر مي‌شود، در اين دهه سالهاي خوبي هم داشته‌ايم و اوايل آن از نظر فروش وضعيت بهتر بود اما در مجموع رو به سرازيري هستيم.

 اميرحسين علم‌الهدي كارشناس سينما به ايسنا گفت: در سه دهه بعد از انقلاب، دهه هشتاد پايين‌ترين ميزان فروش چه از نظر كميت و كيفيت را داشته و دهه بحراني سينما بوده است. در حال حاضر در پايان دهه به پايين‌ترين ميزان فروش فيلم‌ها رسيده‌ايم و سينماي ايران هر 2/5 سال يك مدير به خودش ديد.

وي در عين حال گفت: از نظر زيرساخت‌ها با اهتمام شهرداري و معاونت سينمايي در نيمه دوم اهتمام ويژه‌اي شد اما با توجه به رشد جمعيت همچنان با پايين‌ترين ميزان سرانه سينما با جمعيت روبرو هستيم.

علم‌الهدي دهه هشتاد را دهه اصغر فرهادي و رضا ميركريمي عنوان كرد.

 مهدي كرم‌پور كارگردان سينما گفت: دهه هشتاد دهه به ثمر نشستن فيلمسازان نسل سوم و كساني كه در دهه هفتاد فيلم كوتاه مي‌ساختند، بود. اينها در دهه هشتاد به سينما آمدند و باعث ظهور نسل سوم سينماگران ايراني شدند كه در پايان دهه، اصغر فرهادي به عنوان يكي از آنها موفقيت زيادي را كسب كرد.

 وي افزود: اين افراد به خوبي توانستند هم در عرصه سينماي داخلي و هم هنري، فرهنگي و جهاني موفقيت‌هاي خود را داشته باشند و حضور خود را به عنوان نسل جديد تثبيت كنند.

سعيد راد بازيگر سينما اظهار داشت: وقتي پنج درصد از ديد و توقعي كه وجود دارد در توليدات پيدا نمي‌شود، يعني هيچ و به نظر من اين سقوط است به خصوص در نيمه دوم دهه هشتاد شاهد توليداتي بوديم كه نامش سينما نبود و بسيار نااميد كننده بودند.

 تهمينه ميلاني هم گفت: در نيمه دوم دهه هشتاد كنترل روي سينما بسيار زياد بود.

 مصطفي شايسته تهيه‌كننده سينما اظهار داشت: چون آدم خوشبيني هستم فكر مي‌كنم دهه هشتاد اميدواركننده بوده است و اميدوارم دهه بعد بهتر باشد.

 علي سرتيپي تهيه كننده و پخش كننده سينما هم گفت: دهه هشتاد پرافت و خيز با تغييرات مديريت زيادي بود كه جز در زمان‌هاي محدودي اين افت و خيزها براي سينما خوب نبود و حال سينما از لحاظ استقبال و فروش فيلم‌ها خوب نبود و تنها از نظر ساخت پرديس‌هاي سينمايي و بازسازي سينماها موفقيت داشتيم.

جابر قاسمعلي فيلمنامه‌نويس معتقد است: بيشترين آسيبي كه سينما در دهه هشتاد خورد از سياستگذاري‌هاي سينمايي بود و حدود سينما نامشخص بود كه اين گاهي به جاي قانونمند شدن، تبديل به سليقه مي‌شد و به سينما طي اين دهه آسيب زد.

وي افزود: در طول اين 10 سال به محض اينكه سينما و اهالي آن خود را با شرايط جديد تنظيم مي‌كردند تغيير مديريت باعث تعويق كارها مي‌شد.

منوچهر محمدي تهيه كننده سينما در ارزيابي اين دهه فقط گفت:دهه هشتاد بعد از دهه هفتاد و قبل از دهه نود است. علي معلم منتقد و تهيه كننده سينما دهه هشتاد را پرتنش و پرتحول براي سينما خواند و اظهار داشت: الان به جايي رسيده‌ايم كه افق سينماي ايران بايد ترسيم شود و جهت سينما به سمت سينماي ملي، نه دولتي و نه منبعث از سوبسيد پيدا شود و به اين سمت حركت كند.

وي افزود: بخش فني و نيروي انساني سينماي ايران در اين دهه رشد خوبي داشته و آمادگي دارد در دهه جديد يك سينماي متكي بر مردم و پرمخاطب و قابل رقابت در سطح جهاني به وجود آورد و اميدوارم دستاوردهاي دهه هشتاد جدي گرفته شود.

پرويز نوري منتقد سينما هم گفت: شاهد پيشرفت زيادي در دهه هشتاد نبوديم و فيلمسازان شاخص دوره‌هاي قبل هم كارهاي بهتري نساختند.

 سيدكمال طباطبايي تهيه كننده سينما اظهار داشت: دهه هشتاد از لحاظ كمي و كيفي دهه خوبي بود و چندين اثر ارزشمند در ميان فيلم‌هاي ساخته شده داشتيم و فيلم‌هاي پرفروشي هم بودند كه رونق خوبي به سينماها دادند.

 وي افزود: اتفاقي كه در اين دهه نسبت به دو دهه قبل افتاد، حركت دنيا به تكنولوژي و دنياي مدرن بود كه با اين وجود سينما سعي كرد خودش را حفظ كند و اين اتفاق مهمي است كه با توجه به حجم فضاي مجازي باز سينما مقاومت كرد و رشد كمي و كيفي خودش را داشت.

غلامرضا موسوي تهيه كننده سينما به ايسنا گفت: تلاش همكاران سينماي مستقل در اين دهه قابل تقدير بود و زحمات زيادي براي ساخت فيلم‌هاي خوب كشيدند اما فيلم‌هايي كه داشتيم زياد خوب نبودند.

 وي از موسسه سينما شهر و شهرداري تهران براي ساخت سالن‌هاي سينما در اين دهه تشكر كرد.

مهرداد فريد براي دهه 90 سينماي ايران جذب مخاطب را آرزو كرد و به ايسنا گفت:آرزوي من براي سينما از نظر جذب مخاطب برگشتن به دوران دهه شصت است. يعني دوراني که مردم طي سال به طور متوسط دو بار به سينما مي‌رفتند نه مثل حالا که اين آمار به شش سال يک بار رسيده است. اين آمار در شان کشور فرهنگ دوستي مثل ايران نيست. آرزويم در خصوص توليد در سينما نيز برگشت به دوران سيف‌الله داد است. دوراني که در آن اهالي سينما عهده‌دار اداره سينما بودند و دولت بيشتر نظارت مي‌کرد و کمتر دخالت.

همچنين وي در ارزيابي خود از سينماي ايران در دهه 80 بيان كرد: براي پاسخ به اين سوال مثنوي هفتاد من کاغذ لازم است و ترجيح مي‌دهم به آن در فرصتي فراخ‌تر پاسخ دهم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha