• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-15581
  • خبرنگار : 71021

/بهترين و بدترين اتفاق‌ها/ حسين بختياري: افزايش انگيزه براي ترويج صنايع دستي بهترين اتفاق بود

/بهترين و بدترين اتفاق‌ها/
حسين بختياري:
افزايش انگيزه براي ترويج صنايع دستي بهترين اتفاق بود

مديرعامل و مؤسس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي تهران معتقد است: افزايش انگيزه‌ي توليد‌كنندگان، صنعتگران و مديران حوزه‌هاي دولتي براي ترويج و توسعه‌ي صنايع دستي كه نويد‌بخش حركت روبه‌جلو و شكوفا شدن صنايع دستي ايران است، بهترين اتفاق امسال به‌شمار مي‌رود.

حسين بختياري درباره‌ي بهترين و بدترين اتفاق‌هاي سال 1389 كه در حوزه‌ي صنايع دستي رخ داده است، با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو كرد.

بهترين اتفاقي كه امسال در حوزه‌ي صنايع دستي رخ داد، كدام بود و چه تأثيري بر آينده‌ي اين حوزه خواهد داشت؟

امسال انگيزه‌ي توليد‌كنندگان، صنعتگران و مديران حوزه‌ي دولتي براي ترويج و توسعه‌ي صنايع دستي با توجه به تلاش‌هايي كه صورت گرفت، بيشتر شده است كه نويددهنده‌ي حركت روبه‌جلو و شكوفا شدن صنايع دستي است. با ادامه‌ي اين روند، در آينده شاهد تغييراتي در بازار، توسعه و ترويج صنايع دستي خواهيم بود.

بدترين اتفاقي كه امسال در حوزه‌ي صنايع دستي رخ داد، چيست؟

هدفمند‌ كردن يارانه‌ها با وجود آن‌كه حركتي ملي، اثر‌بخش و آينده‌ساز است، ولي متأسفانه مسؤولان براي اجراي اين طرح در صنايع دستي تمام جوانب را در نظر نگرفته‌اند. در اين شرايط، ما در آينده شاهد ركود فعاليت‌هاي صنايع دستي و بروز مشكلات در اين حوزه خواهيم بود. بنابراين لازم است تمهيداتي از سوي دولت براي كمك به صنايع دستي در نظر گرفته شود.

اين اتفاق‌ها در آينده‌ي صنايع دستي چه تأثيري خواهد داشت؟

اگر تمهيداتي براي صنايع دستي در نظر گرفته نشود، اين حوزه و بخصوص سفال و شيشه پس از تعطيلات نوروزي با معضل بزرگي مواجه مي‌شود، چون با حذف حامل‌هاي انرژي، توليدات صنايع دستي، بويژه در بخش سفال و شيشه و رشته‌هايي كه توليد آن‌ها به سوخت و انرژي‌ها وابسته است، با سكون مواجه مي‌شود و توليد‌كنندگان به تأمين هزينه‌هاي انرژي خود قادر نخواهند بود و كارگران آن‌ها نيز بي‌كار مي‌شوند.

اطلاع دارم كه بخش زيادي از كارگاه‌هاي توليد شيشه و سفال از پرداخت هزينه‌ي گاز و برق خود عاجز هستند. بنابراين دولت بايد براي آن‌ها تسهيلاتي در نظر بگيرد تا به آن هدفي كه در طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها در نظر داشته است، برسد.

بايد به توليد‌كنندگان صنايع دستي از محل يارانه‌ها كمك شود تا بتوانند هزينه‌هاي مربوط به قبض‌هاي انرژي خود را پرداخت كنند، در غير اين صورت شاهد ركود و بي‌كاري در صنايع دستي مي‌شويم.

اگرچه اعلام شده است حامل‌هاي انرژي در صنايع دستي هم‌رديف واحدهاي صنعتي قرار گرفته‌اند، اما بايد توجه كرد كه صنايع دستي با ديگر صنايع سنگين مانند ذوب آهن و پتروشيمي تفاوت مي‌كند. بايد صنايع دستي را هنرصنعت بدانيم و كارگاه‌هاي آن را به‌طور خاص مورد حمايت قرار دهيم، چون صنايع دستي نياز روزمره‌ي مردم نيست و اگر توليد نشود، با حجم زيادي از واردات در اين بخش مواجه مي‌شويم. در آن صورت كارگران صنايع دستي بايد چه كار كنند، مسافركشي كنند؟! رييس‌جمهور، دولت و مجلس بايد به اين موضوع فكر كنند.

درباره‌ي اتفاق‌هاي خوب و بدي كه ممكن است سال آينده براي صنايع دستي رخ دهد، چه پيش‌بيني‌هايي داريد؟

حتما تصميم‌هاي خوبي براي صنايع دستي گرفته مي‌شود. ما به‌زودي مجوز فعاليت مجمع ملي هنرمندان و صادر‌كنندگان رسمي حوزه‌ي صنايع دستي كشور را مي‌گيريم و در حوزه‌ي صادرات بين‌المللي و فروش داخلي با پيشرفت خوبي مواجه خواهيم شد. ان‌شاء‌الله در سال آينده، تصميم‌هاي بدي نگيريم. ما براي پيشرفت صنايع دستي تلاش و از حركت‌هاي پيش‌رونده حمايت مي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha