• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8912-09257
  • منبع : نمایندگی فارس

/گزارش/ وقتي "مرغ همسايه غاز است" آن‌هم از جنس چيني‌! رئيس شوراي اسلامي کار ITMC هشدار داد: اگر در سال 90 قراردادي نبنديم از ITI بدتر خواهيم شد

/گزارش/
وقتي "مرغ همسايه غاز است" آن‌هم از جنس چيني‌!
رئيس شوراي اسلامي کار ITMC هشدار داد:
اگر در سال 90 قراردادي نبنديم از ITI بدتر خواهيم شد

رئيس شوراي اسلامي کار صنايع مخابراتي ايران در شيراز (ITMC) بر اين باور است که اگر اين کارخانه موفق به عقد قرارداد کار جديد در سال 90 نشود، وضعيت بحراني‌تري از کارخانه مخابرات راه دور ITI خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، کارخانجات مخابراتي ايران(کما) بهمن سال 1345 با مشاركت وزارت پست، تلگـراف و تلفن(ارتباطات و فناوري اطلاعات) به نسبت 30 درصد، بانك توسعه صنعتي به نسبت 30 درصد و شركت زيمنس آلمـان به نسبت 40 درصد بصورت شركت سهامي خاص در شيراز، با ظرفيت اسمي ساليانه 45 هزار خط تلفن EMD و 60 هزار دسـتگاه تلفن روميزي تأسيس شد و در سال 1348 به بهره‌برداري رسيد.

وضعيت اين کارخانه پس از انقلاب اسلامي تغيير کرد و سهم زيمنس آلمان به 20 درصد کاهش يافت و سهم مخابرات و بانک توسعه صنعتي(صنعت و معدن) افزايش يافت و توليدات اين کارخانه نيز وارد فاز جديدي شد که روند رو به رشد کارخانه تا چند سال پيش ادامه داشته است.

اما آرام آرام در صورت ادامه روند نزولي عملكرد اين كارخانه، بيم آن مي‏رود که نام ITMC(کما) نيز در کنار صنايع بحراني استان فارس همچون ITI قرار گيرد. لذا مي‌طلبد كه مسئولان کشوري و استاني به اين صنعت توجه بيشتري نشان دهند تا بنا به گفته‌ي رئيس شوراي اسلامي کار اين کارخانه، "با دادن سفارش توليد به جاي شرکت‏هاي خارجي به اين کارخانه، از بحران در کارخانجات مخابراتي ايران جلوگيري کنند تا نان شب 25 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم دچار مشکل نشود."

به گزارش خبرنگار ايسنا، بحران در صنايع استان فارس تا جايي پيش رفته است که داد همگان را درآورده و آيت‌الله "اسدالله ايماني"، نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز، در جمع پرسنل اداره کار استان، در اين باره گفت: "دولت نه صنعتگر خوبي است و نه تاجر خوبي، بلكه كار دولت سياستگذاري است، او بايد زيرساختها و فضاي كار را براي نيروي توليدي فراهم كند، البته نمي‌توان كتمان كرد كه بي‌مهري‌ها و كارشكني‌هاي فراواني از مجريان امور در بحث كارگري و كارفرمايي و توليد را شاهديم."

امام جمعه شيراز همچنين با ابراز تاسف از آنچه "جهتگيري غلط استان فارس در بحث اشتغال و توليد" نام مي‌برد، گفت: "سي و دو سال از انقلاب مي‌گذرد اما انگيزه‌اي براي اشتغال و صنعت در فارس پيدا نيست در حالي كه بازرگاني و پيله‌وري در فارس رواج دارد، دودكش كارخانه‌ها تعطيل و تابلو تجارتخانه‌ها و مراكز تجاري بالا مي‌رود."

نماينده ولي فقيه در فارس تصريح کرد: "با شعار نمي‌توان كاركرد بايد فكر كرد و راه و روشي براي كار و اشتغال مردم مدنظر داشت، زيرا جهتگيري حاكم بر فارس در گذشته جهتگيري غلطي بوده است. كارگري كه 18 ماه حقوق نگرفته است سرانجامش به كجا مي‌انجامد؟ اگر برنامه‌ريزي و انگيزه كار در استان بود، شاهد اين اموري كه امروز بر ما مي‌گذرد نبوديم."

"مهدي دوکوهکي"، رئيس شوراي اسلامي کار کارخانجات مخابراتي ايران، در گفت‏و‏گو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به سابقه و تاريخچه اين کارخانه، گفت: ظرفيت اسمي كارخانه در ابتداي تأسيس ساليانه 45 هزار خط مراكز تلفن سيستم EMD و 60 هزار دستگاه تلفن روميزي بوده كه اين ظرفيت پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ساليانه به 200 هزار خط تلفن و 300 هزار دستگاه تلفن روميزي افزايش يافت و در سال 1368 اين كارخانه وارد مرحله كاملاً جديد و پيشرفته‌تري نسبت به سال‏هاي قبل خود شد و با انعقاد دو قرارداد جداگانه با دو شركت آلماني، كار انتقال تكنولوژي توليد مراكز تلفن ديجيتال آغاز و از سال 1369 علاوه بر توليد محصولات پيشين، توليد تجهيزات سخت‌افزاري سوئيچينگ مراكز تلفن ديجيتال سيستم‏هاي ITMC/S12 و ITMC/EWSD نيز در اين مجموعه صنعتي آغاز شد و سپس از سال 1371 توليد نرم‌افزارهاي سيستمهاي ديجيتال فوق‌الذكر نيز علاوه بر توليد سخت‌افزارهاي آنها در اين كارخانجات آغاز شد.

وي افزود: با برنامه و چشم‌اندازي که ديده شده بود، مي‌رفت تا شيراز قطب الکترونيک کشور شود و از سال 75 تا 83 خيزش بزرگي در توليد مراکز سوئچينگ داشتيم و 70 درصد سوئيچ کشور را توليد و از سال 76 نيز کار بر روي موبايل و سيستمهاي آن آغاز کرديم که روند رو به پيشرفت ما زيمنس را هم وادار کرد که پروژه‌هاي ايرانش را با همکاري ما انجام دهد.

دوکوهکي ادامه داد: در سال 1378 اولين مركز MSC سوئيچ تلفن همراه ساخت داخل توسط اين كارخانجات طراحي و توليد و با ظرفيت 65 هزار مشترك در شهرستان يزد نصب و راه‌اندازي شد و در سال 1383 به همت و تلاش متخصصان اين كارخانه، براي اولين بار در ايران دكلهاي تلسكوپي سيار سوئيچ مراكز تلفن همراه(BTS) طراحي و به همراه مراكز تلفن همراه اضطراري توليد شد که كاربرد اصلي اين محصول در شرايط اضطراري مانند سيل، زلزله، جنگ و ساير حوادث است.

وي اضافه کرد: وضعيت به گونه‏اي شده بود که به آن دوره، دوره اشرافيت کارخانه مي‏گوييم و با افتخار، قطب توليدات مخابراتي خاورميانه بوديم که هر ساله بخشي از درآمد کارخانه نيز مربوط به صادرات تجهيزات مي‏شد اما رويکرد مخابرات آرام آرام تغيير کرد و زمزمه اين مي‏شد که ديگر مخابرات متولي صنعت نيست و هر شرکتي که تجهيزات ارزان‌تر دارد از آن خريداري مي‏شود.

رئيس شوراي اسلامي کار ITMC تصريح كرد: مشکلات کارخانه از سال 84 که خريد بدون واسطه مخابرات شروع شد، کليد خورد. سالهاي 84 و 85 مساله حاد کارخانه شروع شد که با حداکثر تلاش و فشار خود توانستيم قرارداد BTS را به دست آوريم اما ادامه قرارداد را به ما ندادند و همان توليداتي را که به مخابرات تحويل داديم آن‌قدر در انبار گذاشتند تا خاک بخورد و بعد بگويند تجهيزات شما قديمي است در صورتي که اگر آن تجهيزات نصب مي‏شد امکان به‌روزرساني آنها را هم داشتيم.

وي ادامه داد: سال 76 بحث همکاري با چيني‌ها مطرح شد که ما حاضر نشديم به عنوان کارفرما، چيني‏ها را به پيمانکاري بگيريم اما سال 83 مجبور شديم براي درآمدزائي با آنان کار کنيم و بخشي از قراردادهايي را که از طريق مناقصه برنده شده بوديم، با آنان انجام دهيم ولي اکنون ديگر چيني‏ها خودشان مستقيما در مناقصه شرکت مي‏کنند و ما تنها به آنان خدمات مي‏دهيم.

وي با اشاره به اينکه حضور چيني‏ها با اين وضعيت موجب از بين رفتن صنعت باسابقه ITMC مي‏شود، خاطرنشان کرد: 10 تا 15 سال پيش حرف اول خاورميانه را مي‏زديم و در دوران وزارت آقاي "غرضي" ما خودمان هم نمي‏دانستيم ايشان دارد چه خدمتي به اين صنعت کشور مي‏کند اما امروز که کارنامه آن دوران را بررسي مي‌کنيم مي‏بينيم انتقال تکنولوژي که در کارخانه اتفاق افتاد از صدقه سر او بود و اين انتقال تکنولوژي همان راهي است که چين را موفق کرد تا امروز بتواند به ايران بيايد، دمپينگ کند و با دانه‌ريزي، صنعت مخابرات ايران را به انحصار خود دربياورد!

دوکوهکي ادامه داد: در دوران اشرافيت کارخانه، کارگران بهترين وضعيت حقوقي و معيشتي داشتند که مديران کارخانه به دنبال بهانه مي‏گشتند تا به کارگران هديه و پاداش دهند و در سال 17 ماه حقوق پرداخت مي‏شد که 35 درصد سود داشتيم و هر پورت را 70 هزار تومان مي‏فروختيم که امروز قيمت هر پورت به زير يك‌هزار تومان رسيده است و 501 نفر از کارگران هم بالاي 20 سال سابقه کار دارند که رو به بازنشستگي هستند.

وي افزود: امروز نزديک به 150 ميليارد تومان به بانک تجارت بدهي داريم و خيلي بدهي نيز بر روي سهام سوري از سال 80 داريم که برايمان کمرشکن شده و اين مقدار هم از مطالبه 80 ميليارد توماني کسر مي‏شود و اميدمان به قرارداد 36 ميلياردي با مخابرات زيرساخت و سال 90 است که بتوانيم قراردادي بگيريم و اجرا کنيم.

رئيس شوراي اسلامي کار ITMC درباره سرانجام توليد گوشي تلفن همراه در اين کارخانه، گفت: با تلاش آقاي "طهماسبي"، وزير صنايع دولت نهم، خط توليد گوشي تلفن همراه به شيراز آمد و در کنار آغاز اين طرح، تعرفه واردات موبايل افزايش يافت که توليدکنندگان داخلي توانسته‌اند براي به دست گرفتن بازار تلاش کنند و در قدم اول 3 مدل در ITMC توليد شد و 17 مدل هم در برنامه داشتيم اما افزايش تعرفه لغو شد و توليدات ما به زمين خورد و خط توليد متوقف شد.

وي ادامه داد: اين امکان را داشتيم که توليدات به‌روز را ارائه دهيم همان‌گونه که در تاريخ کارخانه اين امر را اثبات کرده‏ايم اما تنها در رقابت اقتصادي و تکنولوژي توان رقابت داريم که اگر نگاه سياسي وارد شود ما نمي‏توانيم ديگر ادامه دهيم و در مبارزه ناجوانمردانه شکست خواهيم خورد.

دوکوهکي اضافه کرد: چين جنگ اقتصادي را شروع کرده است و دولتش مي‏گويد "برو در آن کشور حاضر شو و اگر ضرر هم کردي قبول مي‏کنم"؛ و کار را ريشه‌اي دنبال کرده است.

رئيس شوراي اسلامي کار ITMC هشدار داد: اگر وضعيت کنوني ادامه پيدا کند و سال 90 قراردادي نبنديم از ITI بدتر خواهيم شد. نه از کسي پول مي‏‏خواهيم و نه اينکه به ما صدقه بدهند زيرا مجموعه ما يک مجموعه تخصصي مهندسي است و مي‏تواند در زمينه شبکه مخابرات هر توليدي داشته باشد بلکه قرارداد و کار مي‏خواهيم و اينکه در واردات هم شرکت داشته باشيم تا بتوانيم انتقال تکنولوژي بدهيم.

وي ادامه داد: ابتدا مسئولان استان بايد نظرشان را در رابطه با صنعت روشن کنند و تا حالا پيشنهادي به ما نشده که انجام ندهيم. اما جاي سوال دارد که آذربايجان‌شرقي استان اول در ليست مبادلات ما بوده و فارس در رده سيزدهم قرار دارد.

دوکوهکي گفت: رسالت رسانه‏ها اين است که با تلاش خود اجازه ندهند 5 هزار نفر به صورت مستقيم و 20 هزار نفر به صورت غيرمستقيم در تامين نان خود دچار مشکل شوند.

"چنگيز اميري"، مديرعامل مخابرات فارس نيز، درباره خريد تجهيزات مخابراتي از كارخانه كما شيراز، به خبرنگار ايسنا، گفت: اينكه ما در رده سيزدهم خريد از ITMC هستيم به اين دليل است كه تجهيزات مورد نياز ما در اين كارخانه توليد نمي‏شود و در حال حاضر نيز نيازمند خريد نيستيم و اگر تجهيزاتي هم نياز داشته باشيم كه ITMC بتواند توليد كند مطمئنا از همين كارخانه كه در نزديكي خود ماست خريد مي‌كنيم و همين الان نيز قراردادي در حال اجرا با اين كارخانه داريم.

با اين حال و بنا به گزارش خبرنگار ايسنا، "روح‌الله احمدزاده"، استاندار فارس بر اين باور است که استان به‌واسطه توسعه متوازن كه اكنون به‌ آن دست يافته، طي پنج سال آينده گوي سبقت را در حوزه صنعت و صنعتي شدن از ساير استان‌ها خواهد ربود.

استاندار فارس همچنين با اشاره به ديدارها و جلسات اقتصادي؛ پيگيري‌هاي مستمر خود و مجموعه مديريتي استان براي حل مشكلات بخش صنعت فارس را يادآور شد و خاطرنشان كرد: مديران جوان و پرتلاش استان فارس گام‌هاي بسيار خوبي در حل مشكلات اين بخش مهم اقتصادي برداشته‌اند كه اين فعاليت‌ها تاثيرات مثبتي در كاهش فرهنگ راكد سازماني و پاسخگويي به درخواست‌هاي سرمايه‌گذاري داشته است.

احمدزاده، بروكراسي دست و پا گير و پيچيده اداري را از مهمترين موانع سرمايه‌گذاري در فارس دانست و گفت: بدنه مديريتي و اجرايي فارس همدلي، تلاش‌ و اقدامات پيگير و ارزشمندي براي حذف موانع مختلف سرمايه‌گذاري در اين استان داشته‌اند كه اين موضوع دستاوردهاي مهمي براي استان به همراه داشته و در آينده نيز خواهد داشت.

استاندار فارس همچنين در جاي ديگري گفته بود: بايد كل استان كارگاه سازندگي شود. استان فارس بايد صبح تا شب تلاش و كار و كار باشد. چون كار ديگري جز نوكري مردم نداريم، آمده‌ايم كار كنيم. هركس مي‌خواهد بازي سياسي بكند و جلسه محفلي در ادارات بگذارد، بايد از اين استان برود. جلسه‌اي كه مي‌گذاريد بايد در حول سرمايه‌گذاري باشد يا پيگيري صنايع بحراني باشد، يا حول ساختن مسكن براي قشر ضعيف باشد. بايد اينقدر كار كنيم كه از شدت كار و خستگي خواب برويم. مثل شهيد "خرازي" كه از شدت كار در ماشين خوابش مي‌برد، نه اينكه دو روز تعطيل مي‌كنند مي‌روند خانه. در دولت احمدي‌نژاد بايد از شدت خستگي بخوابي. بعضي‌ها كه در استان استراحت مي‌كنند پيش خدا مي‌توانند پاسخگو باشند؟! اگر جسمشان نمي‌كشد سريع بروند تا يك نفر جوان بگذاريم تا بتواند كار كند. بايد از اين شهرستان به آن شهرستان و به مناطق محروم برويم، بايد برويم و بياييم خستگي دارد بايد كشش داشته باشيم ما فكر مي‌كنيم جوان‌هاي حزب‌اللهي توانمند، زياد هستند.

به گزارش ايسنا، اما مواضع امام‌جمعه شيراز، نماينده کارگران کارخانه مخابراتي ايران و استاندار فارس در حالي مطرح مي‏شود که همگي بر اهميت توسعه صنعتي استان و همچنين رسيدگي به وضعيت صنايع بحراني اهتمام دارند اما سوال اينجاست که "آيا رسيدگي به وضعيت صنايع بحراني و جذب سرمايه‏گذار براي نجات صنايع ريشه‌دار استان، اهميتي کمتر از راه‏اندازي صنايع جديدي دارد که ممکن است فردا روز آنها هم به سرنوشت همين صنايع باسابقه دچار شوند؟"

گزارش از: "علي نظام‌الملكي"، خبرنگار ايسنا، شيراز.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha