• جمعه / ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-02458
  • خبرنگار : 71021

/بهترين و بدترين اتفاق‌ها/ حميد ضرغام: تشكيل كانون ملي گردشگري بهترين و انتقال معاونت‌ها از تهران بدترين

عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي تشكيل كانون ملي هماهنگي گردشگري را بهترين اتفاقي دانست كه امسال در حوزه‌ي گردشگري رخ داده است.

حميد ضرغام درباره‌ي بهترين و بدترين اتفاق‌هاي سال 1389 با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو كرد.

بهترين اتفاقي كه امسال در صنعت گردشگري كشور رخ داد، كدام بود؟

فكر مي‌كنم، تشكيل دوباره‌ي كانون ملي هماهنگي گردشگري بهترين اتفاقي بود كه امسال رخ داد، بويژه اين‌كه رييس دانشگاه علامه طباطبايي، رييس اين كانون است و اعضاي آن را فعالان بخش خصوصي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها تشكيل مي‌دهند.

تأثيرگذاري اين اتفاق در سال آينده چه خواهد بود؟

تشكيل كانون ملي هماهنگي گردشگري براساس توانايي بالقوه و ارزشمندي كه اين تشكيلات براي چاره‌يابي تنگناهاي گردشگري مي‌تواند داشته باشد، يكي از بهترين اتفاق‌هايي بود كه امسال رخ داد و با توجه به اين‌كه زير نظر معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است، مي‌توان طرح‌هاي كلاني را ارائه كرد و با اتكا به توانايي اين معاونت، اين طرح‌ها را اجرا كرد.

شما مشاور معاونت صنايع دستي نيز هستيد، در اين حوزه بهترين اتفاقي كه امسال رخ داده، چه بود؟

دريافت نشان اصالت براي صنايع دستي ايراني بهترين اتفاقي بود كه امسال رخ داد. در واقع، ايران از نظر تعداد مهرهاي اصالت، رتبه‌ي نخست را در منطقه به‌دست آورد كه اين را حركت مثبتي در حوزه‌ي صنايع دستي مي‌توان دانست.

بدترين اتفاقي كه امسال در حوزه‌هاي گردشگري و صنايع دستي رخ داد، چه بود؟

درباره‌ي بدترين اتفاق‌ها به‌طور قطعي نمي‌توان صحبت كرد؛ ولي يكي از كارهايي كه كمي تمركز برنامه‌هاي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي را آشفته كرد، انتقال دو معاونت ميراث فرهنگي و صنايع دستي به استان‌هاي ديگر بود. سال‌ها طول كشيد كه سازماني مقتدر و متمركز براي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تشكيل شود و در مدت چندماه، اين اقتدار پريشان شد و توقع‌هايي كه از استحكام اين سازمان داشتيم، مشاهده نمي‌شود. اگرچه هنوز براي قضاوت كردن زود است و بايد بازتاب‌هاي اين حركت را در سال‌هاي آينده ديد.

اين اتفاق يا تصميم‌گيري در آينده‌ي اين حوزه‌ها چه تأثيري مي‌تواند داشته باشد؟

اثرهاي اين انتقال به مطالعه‌ي بيشتري نياز دارد؛ ولي به نظر مي‌آيد انسجام سازماني كه قرار بود، سازماني مقتدر را در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شكل دهد، تا حد زيادي مخدوش شده و به نظر مي‌رسد تمركز آن از دست رفته است. البته براي بررسي جنبه‌هاي مفيد اين عدم تمركز به زمان و مطالعه‌ي بيشتري نياز است.

پيش‌بيني شما درباره‌ي بهترين اتفاقي كه سال آينده مي‌تواند بيفتد، چيست؟

طرح ملي گردشگري مي‌تواند موقعيت بخش‌هاي مختلف در گردشگري را مشخص و سياست كلي حركت به سمت سياست‌هاي پيش‌بيني‌شده در سال 1404 شمسي را براي هريك از اجزا‌ تعيين كند. اين يكي از بهترين اتفاق‌هايي است كه براي بخش گردشگري مي‌تواند رخ دهد.

ما طرح ملي گردشگري را داريم؛ ولي به عملي شدن و به‌روزرساني نياز دارد كه معلوم نيست چگونه آن را مي‌توان به نتيجه رساند؛ ولي سال آينده مي‌توان روي اين موضوع كار كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha