آيدا پناهنده در نشست «قصه داوود و قمري»: «كيانوش عياري» نقش مهمي در شكلگيري فيلم داشت بسياري از تلهفيلمها از حال و هوايي تكراري برخوردارند
تله فيلم «قصه داوود و قمري» ساختهي آيدا پناهنده، ساعاتي پيش، ويژه اهالي رسانه و هنرمندان در برج ميلاد به نمايش درآمد و با حضور كارگردان و برخي عوامل اين فيلم مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جلسهي نقد و بررسي اين فيلم كه با حضور(كارگردان)، حديث ميراميني و هومن سيدي(بازيگران)، مهري عطايي (طراح صحنه) و تهماسب صلحجو (مجري و منتقد حاضر) در جلسه برگزار شد، آيدا پناهنده به ذكر توضيحاتي دربارهي اولين فيلم بلند خود پرداخت و عنوان كرد: تجربه و نوگرايي در ساختار و مضمون از جمله مسائلي بود كه در اين فيلم به آنها توجه داشتم.
وي در عين حال گفت: متاسفانه اكنون بسياري از تلهفيلمهاي ما از حال و هوايي تكراري برخوردارند، اما ما سعي داشتيم در اين فيلم اين فضا را كمي متنوعتر كنيم. من فكر ميكنم بردن يك قصه و فيلم به سمت نوعي از رئاليسم كه براي مخاطب قابل باور باشد، امر مهمي است كه متاسفانه بسياري مواقع در تلهفيلمها مورد كمتوجهي قرار ميگيرد.
پناهنده در بخش ديگري از اين نشست با بيان اينكه كيانوش عياري به عنوان تهيهكنندهي اين تلهفيلم نقش مهمي در شكلگيري آن داشته است، اظهار كرد: معمولا تهيهكنندهها كمتر به داستانهاي برآمده به زندگي معمولي توجه ميكنند، اما كيانوش عياري اين مساله را پذيرفت و قبول كرد كه چنين قصهاي ساخته شود و اكنون اين اعتماد او جاي تشكر دارد.
پناهنده همچنين در اين نشست عنوان كرد: معمولا سينماگران در ابتداي مسير مشكلات بسيار و دغدغههاي مالي متعدد دارند و گاه ناچار ميشوند به خاطر همين مسائل ساخت فيلمهايي را قبول كنند كه خيلي به آنها علاقه ندارند. داوود فيلم قصهي «داوود و قمري» دقيقا چنين شخصيتي دارد و نمونهاي از همين آدمهاست.
كارگردان اين فيلم در بخش ديگري از اين نشست و در پاسخ به مطلبي كه اين فيلم را تا حدي نزديك به بيپولي حميد نعمتالله دانسته بود، گفت: فيلمهاي حميد نعمتالله و به ويژه بوتيك را خيلي دوست دارم و حتي دوست داشتم كه طراح صحنه بوتيك با ما همكاري كند، اما اگر خواستم صادق باشم بيپولي حميد نعمتالله را به اندازهي بوتيك او دوست ندارم.
اين كارگردان دربارهي ريتم كند اين فيلم گفت: من خيلي ريتم اين فيلم را كند نميبينم، اما به هرحال از ابتدا قرار بود كه اين فيلم كمي لَخت باشد. در كل بايد توجه داشته باشيم كه اين فيلم يك اثر تلويزيوني است و نبايد نگاهي مشابه فيلمهاي سينمايي نسبت به آن داشته باشيم.
هومن سيدي نيز بازيگر اين فيلم هم در اين نشست به ذكر جزيياتي از چگونگي ايفاي نقش خود در اين فيلم پرداخته و با اشاره به تجربياتي كه خود او هم در ساخت فيلمهاي كوتاه و بلندش داشته، عنوان كرد: در سينماي كوتاه فيلمساز مجبور ميشود كه نوعي موجز گويي را بيابد و همين موضوع بعدها در ساخت فيلمهاي بلند به او كمك زيادي ميكند. به نظر من يكي از اركان اصلي فيلم بلند، داشتن تجربهي فيلم كوتاه است، چرا كه فيلم كوتاه و بلند اگرچه در ظاهر با هم متفاوتند، اما در كل كاملا با يكديگر مرتبطاند.
حديث ميراميني ديگر بازيگر اين فيلم در اين نشست به فيلمها و سريالهايي كه در آنها ايفاي نقش كرده، اشاره كرد و تلهفيلم «قصهي داوود و قمري» را از بهترين نمونههاي كاري خود برشمرد.
مهري عطايي (طراح صحنه اين فيلم ) هم در اين نشست به ذكر روند كار در اين پروژه پرداخت.
به گزارش ايسنا، در نشست نقد و بررسي اين فيلم تمام بحث به تفاوت قمري و كبوتر گذشت كه در نهايت اين مساله موجب شد كه برخي از اهالي مطبوعات نسبت به اين موضوع و طرح مسائلي با درجهي اهميت پايين در نشست اعتراض كنند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات