• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-11208
  • خبرنگار : 71021

فصل بره‌كشان گردشگري نزديك است آغاز رقابت‌ها براي فروش تورهاي نوروزي

فصل بره‌كشان گردشگري نزديك است
آغاز رقابت‌ها براي فروش تورهاي نوروزي

كم‌تر از سه‌ماه تا پايان سال و آغاز تعطيلات نوروزي باقي‌ مانده است و آژانس‌ها رقابت خود را براي فروش تورهاي نوروزي آن هم در شرايطي كه به گفته‌ي خودشان هنوز در بازار ثبات قيمت وجود ندارد، آغاز كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مي‌گويند كه نوروز فصل بره‌كشان گردشگري است، چون قيمت‌ها تحت تأثير بازار عرضه و تقاضا قرار مي‌گيرد و نرخ‌ها افزايش مي‌يابد و بخش‌هايي مانند هتل‌ها تلاش مي‌كنند از اين فرصت براي جبران يك‌سال بي‌رونقي استفاده كنند. اگرچه هر سال بسياري از آژانس‌داران اين افزايش قيمت در تورها را كاملا طبيعي و بديهي مي‌دانند، ولي اكنون خيلي از آن‌ها معترف شده‌اند كه «امسال قيمت خدمات گردشگري واقعا گران شده است».

البته داستان‌ گراني و افزايش قيمت‌ هتل‌ها و تورها در نوروز هر سال تكرار مي‌شود؛ بي‌آن‌كه دغدغه‌اي نسبت به آن احساس شود. پايان آن هم با دادن آمارهاي ميليوني از سفرهاي داخلي و تشريح اوضاع متعادل ورود گردشگران خارجي و خروج گردشگران ايراني، ختم به خير مي‌شود.

اما به‌نظر مي‌رسد، در نوروز امسال با اجراي طرح هدفمند ‌كردن يارانه‌ها و تصميم سازمان هواپيمايي، شركت‌هاي قطارهاي مسافربري و اتوبوس‌هاي برون‌شهري براي افزايش قيمت بليت، اوضاع ديگري حاكم باشد كه آژانس‌داران آن را «بي‌ثباتي بازار» ناميده‌اند، چون در شرايط كنوني هيچ قيمت ثابتي براي نوروز وجود ندارد و آژانس‌ها هر لحظه آماده‌ي تغيير نرخ بخش‌هاي خدماتي هستند. اين درحالي است كه سال‌هاي پيش تقريبا در اين زمان، بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي تورهاي خود را آماده و قيمت آن‌ها را تعيين كرده بودند.

با اين حال، برخي آژانس‌ها از قافله‌ي هر سال عقب نمانده‌اند و پيش‌فروش‌ تورهاي داخلي را با رقم‌هاي معمول و گاه پايين‌تر از سال‌هاي پيش آغاز كرده‌اند. البته با اعلام اين شرط كه نرخ نهايي تور منوط به اعلام قيمت نهايي از سوي هتل‌ها و شركت‌هاي حمل‌ونقل هوايي، ريلي و زميني است. بنابراين با توجه به تأكيدهاي هميشگي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، امسال مسافران نوروزي بايد در تنظيم قرار‌داد‌ها و نرخي كه از سوي دفاتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند «ب» (گردشگري) در تبليغات آن‌ها اعلام مي‌شود، بيش‌تر دقت كنند.

رضا خادم‌الرضا ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: بسياري از آژانس‌ها پروازها را از قبل پيش‌خريد مي‌كنند، چون شركت‌هاي هواپيمايي درصدي از پول صندلي‌ها را از پيش مي‌گيرند. بنابراين آژانس‌ها مجبورند تورهاي خود را پيش‌فروش كنند.

او بيان كرد: برخي آژانس‌ها خريد نوروز خود را كرده‌اند و حالا فقط به فكر فروش هستند. خيلي از آن‌ها تلاش مي‌كنند هزينه‌هاي اضافي را به هر شكلي از مردم بگيرند. برخي هم در قرار‌دادهاي خود ذكر مي‌كنند كه در صورت افزايش نرخ در بخش هوايي، ريلي يا زميني و احتمالا هتل، تقبل اين هزينه با مسافر است.

اگرچه پيش‌فروش‌ شدن تورها اقدام عجيب و غيرمعمولي نيست، اما اين اتفاق در شرايطي در كشور معمول و طبيعي جلوه مي‌كند كه بازار، ثبات قيمت داشته باشد و از چندماه پيش، نرخ اقامت و حمل‌ونقل كاملا مشخص شده باشد. حال در شرايطي كه بيش‌تر آژانس‌ها پكيج سفرهاي نوروزي خود را آماده نكرده‌اند و منتظر تغيير نرخ‌ها و اعلام آخرين قيمت توسط بخش‌هاي حمل‌ونقل و اقامتي هستند، چطور ممكن است پيش‌فروش تورهاي نوروزي آن هم با اعلام قيمت در شرايطي كه خود آژانس‌داران اذعان كرده‌اند بازار ثبات ندارد، اقدامي طبيعي و بدون مشكل جلوه كند؟!

ناصر مرادي ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هم‌چنين عضو كميته‌ي رسيدگي به شكايات دفاتر خدمات مسافرتي در اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: هميشه تورهاي نوروزي با مشكل تفاوت قيمت، ارائه‌ي خدمات نامتناسب و بي‌كيفيت و رعايت نكردن تعهد آژانس مواجه بوده‌اند كه اگر شكايتي در اين‌باره شود، كميته حتما به آن رسيدگي مي‌كند تا حق مشتري ضايع نشود.

اما او در پاسخ به اين پرسش كه چرا نظارت و رسيدگي به مشكلات بخش خدمات گردشگري در صورت شكايت كردن اتفاق مي‌افتد و پيش از آن، هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد؟ اظهار كرد: اين امكان ندارد؛ معمولا قيمت تحت تأثير بازار عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود، بنابراين بسياري از آژانس‌ها در تعيين نرخ خيلي نقش ندارند. بسياري از آژانس‌هاي كهنه‌كار نيز در دادن خدمات مطلوب براي حفظ مشتريان خود درست عمل مي‌كنند. معمولا بيش‌تر مشكلات و شكايت‌ها در آژانس‌هاي نوپا بروز مي‌كند كه بدون اصول خاصي مجوز گرفته‌اند.

مرادي نيز مانند ديگر همكاران فعال خود در دفاتر خدمات مسافرتي و مسوؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد كه نظارت و رسيدگي به مشكلات تورها پيش از اجراي تور امكان ندارد و حتما بايد شكايتي باشد تا آن را بتوان پي‌گيري كرد.

به همين دليل، شايد خيلي نبايد از قيمت‌هاي بالايي كه برخي تورهاي داخلي دارند و در آگهي‌هاي تبليغاتي آن‌ها به‌چشم مي‌خورند يا اعلام نمي‌شود كه اصلا به‌چشم نيايد، تعجب كرد يا حتا انتظار كنترل قيمت را داشت.

با اين شرايط، برخي مديران دفاتر خدمات مسافرتي پيش‌بيني كرده‌اند كه در صورت ادامه‌ي اين روند قيمت‌ها در بخش‌هاي خدماتي گردشگري، احتمال دارد نوروز آينده با نرخ‌هاي نجومي مواجه شويم. بنابراين متوليان گردشگري در بخش‌هاي خصوصي و دولتي بايد اقدامات پيشگيرانه‌اي براي كنترل و نظارت بر قيمت‌ها، بويژه در تورهاي داخلي انجام دهند، بخصوص اكنون كه بسياري از فعال گردشگري معتقدند، با اجراي طرح هدفمند‌ كردن يارانه‌ها، سفرهاي شخصي و خانوادگي مردم كم‌تر و سفرهاي گروهي و همراه با تور بيش‌تر مي‌شود.

البته ستاد دائمي تسهيلات سفر كشور زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هر سال چندماه پيش از فرارسيدن نوروز، ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي را با همراهي سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف تشكيل مي‌دهد تا براي سفرهاي داخلي برنامه‌ريزي و به وضع آن‌ها رسيدگي كند. امسال هم به گفته‌ي عليرضا عامري ـ رييس اين ستاد ـ قرار است، كميته‌اي براي سفرهاي ورودي و خروجي در زيرمجموعه‌ي ستاد تشكيل شود. بنابراين با تشكيل اين ستاد و نگاه جدي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به سفرهاي نوروزي، افزايش آمار اين سفرها و توزيع عادلانه‌ي سفر ميان مناطق مختلف كشور دارند، تحقق نظارت و كنترل نرخ و خدمات متناسب با آن، دور از انتظار به‌نظر نمي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha