• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8908-11895
  • خبرنگار : 71060

جوزاني درباره تشكل واحد تهيه‌كنندگان: انحصار سالن و پخش عقايدش را به فيلم‌سازان تحميل مي‌كند وزارت ارشاد فقط مجري قانون است ما برآنيم تشكل واحد ايجاد كنيم

جوزاني درباره تشكل واحد تهيه‌كنندگان:
انحصار سالن و پخش عقايدش را به فيلم‌سازان تحميل مي‌كند 
وزارت ارشاد فقط مجري قانون است ما برآنيم تشكل واحد ايجاد كنيم

در پي صحبت‌هاي رييس اداره‌ي نظارت و ارزشيابي در ارتباط با تشكيل صنف واحد تهيه‌كنندگان مسعود جعفري جوزاني عنوان كرد: اداره‌ي ارشاد در پي آن است كه بحث تشتت تهيه‌كنندگان برطرف شود و يك صنف واحد تشكيل شود، اما عده‌اي مي‌گويند كه وزارت ارشاد مي‌خواهد صنف خود را راه بيندازد.

اين تهيه‌كننده‌ سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: درماده 8 اساسنامه خانه سينما به وضوح اعلام شده است كه:«در هر حرفه‌ي سينمايي تنها يك تشكل مي‌تواند به عضويت خانه سينما درآيد».

در تبصره‌ي ماده 9 هم آمده است كه:«پذيرش، تعليق و لغو عضويت اعضاي تشكل‌هاي صنفي به موجب آيين‌نامه صورت مي‌گيرد واين امور بايد به واسطه‌ي تشكل‌هاي صنفي تصويب شده و به تاييد هيات مديره‌ي خانه سينما هم رسيده باشد»، يعني بر اساس قانون موجود گروهي نمي‌توانند از تشکل خود جدا شده و تشکيلات جديدي تاسيس کنند. و يا خانه سينما بر خلاف اساسنامه خود اين تشکيلات نوظهور را به رسميت بشناسد و همه گونه امکانات هم در اختيارشان بگذارد.

وي ادامه داد: متاسفانه اين اتفاق برخلاف قانون صورت گرفت که منجر به سقوط همه ارزشهاي تشکيلات تهيه‌کنندگي شد. بدعت در قانون شکني هميشه مصيبت به بار مي‌آورد. امروز ما برآنيم که يک تشکل واحد ايجاد کنيم و وزارت ارشاد فقط مجري قانون است.

اين تهيه‌كننده‌ي سينما همچنين عنوان كرد: در شرايط موجود،بدون حامي قانون امكان ايجاد يک تشکل واحد وجود ندارد. در همين زمينه وزارت ارشاد نشست‌هاي مختلفي برگزار کرد و در آخرين جلسه هم راي‌گيري كرد كه اکثريت طرفدار اتحاد و ايجاد يک تشکل صنفي بودند.

جوزاني در عين حال به تشكيل كميته‌اي براي تدوين اساسنامه‌ي جديد اشاره و عنوان كرد: اين عده كه اتفاقا از اعضاء تشكل‌هاي مختلف فعلي هم هستند، قرار است با استفاده از اساسنامه‌هاي موجود و تشکيلات سه‌گانه يک اساسنامه‌ي واحد طراحي كنند که در آن مشكلات قبلي برطرف شده باشد. پس از آن هم در قالب فراخواني از افراد دعوت خواهند كرد تا در يك مجمع عمومي به انتخاب اعضاي شوراي مركزي صنف جديد بپردازند، اما در اين ميان عده‌اي مي‌خواهند بي‌دليل قضيه را شلوغ كنند. متاسفانه اين روزها نوعي مسابقه‌ي فيلم‌سوزي و چوب لاي چرخ‌گذاشتن به راه افتاده است و در اين ميان افرادي كه وابسته به جناح يا حزب خاصي نيستند و يا قدرتي در دست ندارند، همواره آسيب مي‌بينند اما تشكيل يك صنف واحد قطعا براي آنها بهتر از وضع موجود خواهد بود.

اين تهيه‌كننده دامه داد: همه جاي دنيا اين‌گونه است كه وقتي دو نفر با هم اختلاف دارند نفر سوم بي‌طرفي بايد آنها را صلح بدهد، اكنون هم وزارت ارشاد در پي آن است كه با اجراي قانون اين اختلافات را پايان دهد و با تشكلي واحدي مواجه باشد.

وي در عين حال گفت:عده‌اي نوكيسه نمي‌خواهند اجازه بدهند تشكلي واحدي ايجاد شود، چرا كه اگر تشكل واحدي وجود داشته باشد، همگان در بودجه و منافع مالي كه به سينما اختصاص مي‌يابد، سهيم خواهند بود. در شرايط موجود، زماني كه قرار است نهادي بودجه‌اي را به سينما اختصاص دهد جلساتي پشت درهاي بسته و با حضور عده‌اي خاص تشكيل مي‌شود و در نهايت كسي متوجه نمي‌شود كه اين بودجه‌ها از کجا آمد و صرف چه شد؟ اما اگر صنفي واحد راه‌اندازي شود، مقداري از اين مشكلات حل خواهد شد.

جوزاني در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود عنوان كرد: مشکل اساسي اين است که هميشه چند نفر مي‌خواهند رييس باشند و هركس كه در انتخابات راي نياورد سعي مي‌كند براي خود گروه جديدي ايجاد كند تا از رياست نيفتد. به نظر مي رسد هنوز هم راي‌گيري و احترام گذاشتن به شعورجمع در جامعه‌ي ما جا نيفتاده است.

تهيه‌كننده «باد در علفزار مي‌پيچد» در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تاكيد كرد: اگر فردي راي اکثريت تهيه‌كنندگان را داشته باشد، مي‌تواند به خوبي امور مربوط به صنف را پيگيري ‌كند. اكنون سينماي ما در شرايطي اسفناك به سر مي‌برد. يعني در کل کشور فقط 270 سالن وجود دارد که پاسخگوي بيش از 40 فيلم در سال نيست. متاسفانه عده‌اي در پي آن هستند كه همين تعداد اندک سالن را هم به فيلم‌هاي هندي و كره‌اي و ... اختصاص دهند، همان‌طور كه پيش از انقلاب هم عده‌اي اين كار را كردند، يعني سينماي فارسي را ورشکست کرده سالن‌ها را به فيلم‌هاي مبتذل هندي و لانه "لاندو بوزانکايي"تحويل دادند.

وي ادامه داد: امروز هم عده‌اي در اين فكر هستند كه سينماي ما را به فيلم هاي خارجي محدود كنند، چرا كه به نظر آنها سينماي اهل فكر و فرهنگي مزاحم است. در چنين شرايطي اگر تشكلي واحد هم وجود نداشته باشد تا بخواهد به اين موارد رسيدگي كند، اوضاع ما از اين هم بدتر خواهد شد، چرا كه اكنون "انحصارسالن و پخش" ،عقايد خود را به فيلمسازان تحميل كرد و عدم استقبال تماشاگران را به گردن کارگردانان انديشمند و خلاقي- که گزينه‌ايي جز قبول سليقه"انحصار پخش" ندارند- مي‌اندازند.

مسعود جعفري جوزاني در ادامه‌ي صحبت‌هايش در پاسخ به اين سوال كه آيا با ورود عليرضا سجاد‌پور اين بار بحث تهيه‌كنندگان به سرانجام خواهد رسيد، گفت: طبيعي است که دولت به عنوان مجري قانون موظف است پا پيش بگذارد و وظيفه‌اش را انجام دهد. آقاي سجادپور هم کاري جز اين انجام نداده است.

اين تهيه كننده هم‌چنين عنوان كرد: ما فقط در روزنامه‌ها مي‌خوانيم كه چه بودجه‌اي به سينما اختصاص پيدا مي‌كند يا به عنوان مثال نهادي به حمايت از بخشي از سينما مي‌پردازد. ما هيچ گاه متوجه نمي‌شويم كه اين پول‌ها و وام‌ها به چه كساني اعطا مي‌شود، اگر هم افراد به صورت شخصي بخواهند به اين رويه اعتراض كنند، نو کيسه‌ها به مبارزه با آنها خواهند پرداخت، اما اگر زماني ما صاحب تشكلي واحد شويم، ديگر اين اتفاق‌ها پنهان نمي‌مانند و بالاخره بعد از دو دهه اعضاء خانواده شريف سينما متوجه خواهند شد كه پشت درهاي بسته چه اتفاقي مي‌افتد و پول‌هايي كه به سينما اختصاص مي‌يابد، بر چه مبنا و اساسي خرج مي‌شود.

جعفري جوزاني در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با ايسنا، به افرادي كه به امور دولتي انتقاد مي‌كنند، اشاره كرد و گفت: جالب است که معمولاً کساني همواره مهر دولتي به ديگران مي‌زنند که خود در گروه‌هاي نظارتي و حمايتي به صورت‌ پنهان و آشکار مقام‌هاي بلند پايه داشته‌اند و بعد از ورود به عرصه تهيه و توزيع‌کنندگي هم هميشه از رانت‌هاي سرمايه و سوژه بي بهره نبوده‌اند. من ترديد ندارم اگر انقلاب اسلامي سال 57 رخ نمي‌داد امروز اين نور چشمي‌ها حداکثر کارمند درجه سه يک بانک خصوصي بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha