• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8908-10023

/حج، تجلي وحدت/ دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) در گفت‌وگو باايسنا: اخلاق يك حاجي بايد معرف وي باشد

/حج، تجلي وحدت/
دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) در گفت‌وگو باايسنا:
اخلاق يك حاجي بايد معرف وي باشد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: وقتي كه يك حاجي از سفر حج برمي‌گردد عنوان "حاجي" نبايد معرف او باشد بلكه بايد رفتار، خلق و عملش نشان‌دهنده‌ي اين باشد كه اين فرد كسي است كه به حج رفته است و دگرگون شده و كس ديگري شده است.

حج‌گذار واقعي فريضه‌ي خود را به طور كامل و شايسته انجام مي‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن اختري در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب كه به اميد روزي كه ما بتوانيم حج ابراهيمي را به معناي واقعي و آن‌گونه كه اسلام مورد نظرش است و امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(دام‌ظله) انتظار دارند برگزار كنيم، گفت: يك حج‌گذار واقعي كسي است كه در سفر حج، با ايمان، اخلاص، عشق، علاقه و خشوع و خضوع بتواند فريضه‌ي خود را به طور كامل و شايسته و با آداب و سفارش آن انجام دهد.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار كرد: هر فريضه‌اي را كه ما مي‌خواهيم ادا كنيم، شرايط خاصي براي به جا آورنده‌ي آن وجود دارد كه يك حج‌گذار بايد بتواند آن را درست و كامل و آن‌گونه كه خدا از او خواسته انجام دهد و از نظر شكل، آداب و برنامه از ابتدا تا پايان درست باشد و اين از جمله خصوصيات يك حج‌گذار واقعي است.

هدف از انجام حج رسيدن به خداوند متعال است

اختري گفت: يك حج‌گذار واقعي بايد به فكر اين باشد كه سفر حج سفري به سوي خانه‌ي خدا و به سوي خود خدا است كه خداوند دستور داده است كه ما بايد به سوي آن برويم و حركت و سيري است به سوي وي و هر چند كه ما به سوي خانه‌ي كعبه حركت مي‌كنيم اما هدف اصلي ما خود خداوند متعال است كه ما براي لبيك‌گويي به نداي وي حركت مي‌كنيم و بايد حج‌گذار به اين نكته توجه داشته باشد.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) افزود: يك حج‌گذار بايد توجه داشته باشد كه در حج همان‌گونه كه لباس‌هاي خود را از تن خارج مي‌كند و لباس احرام مي‌پوشد اين‌ به معناي ايجاد تحولي در فرد حج‌گذار است و اين تحول در حركت و سير حج‌گذار نيز بايد ايجاد شود و همين‌گونه كه به اصطلاح، دست از لباس ظاهر خود مي‌كشد، از علايق و دلبستگي مادي نيز در آن‌جا براي خدا و به سوي خدا دست بردارد و بايد كه به اين نكته نيز توجه داشته باشد كه اين عمل به اصطلاح دل كندن از ماديات، علايق مادي، زندگي و امور شخصي انسان است.

حج گامي در جهت تحول ظاهري است

وي اظهار كرد: از جمله خصوصيات ديگر حج‌گذار اين است كه بايد توجه داشته باشد كه سفر حج گامي در جهت تحولي ظاهري است كه در فرد حج‌گذار ايجاد مي‌شود و اين سفر بايد او را به تحول دروني هدايت كرده و برساند.

اختري گفت: يك انسان حج‌گذار بايد در هر سني كه قرار دارد بايد از حالات منفي اين مدتي كه از سن او گذشته خارج شده و تمام خصوصياتي كه در گذشته داشته است از جمله علايق دنيوي، خصلت‌ها، خلقيات، ظواهر و كارها خارج گردد و اين رجوع الي‌الله و حركت به سوي خداوند متعال است. لذا بايد يك تحول دروني نيز در وي به وجود بيايد كه بتواند يك دوران جديدي را آغاز كند و بتواند يك فراز تازه‌اي از زندگي خود را آغاز كند كه آن معنويت، ارتباط با خداوند متعال، دلبستگي، عشق به وي و حركتي براي وي است.

وي افزود: يك ويژگي ديگري كه بايد در حج‌گذار باشد اين است كه بايد همان‌طور كه به فكر فرزندان خود است به فكر فقرا و محرومين نيز باشد؛ و بايد در اين فكر باشد كه براي محرومين نيز بتواند قدمي بردارد و حقي را كه خداوند متعال در اموال وي قرار داده است براي آنان نيز در نظر گرفته و به آنان ارايه دهد و به فكر محرومين و مستضعفين نيز باشد.

تقوا و توبه واقعي بايد در يك حج‌گذار وجود داشته باشد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار داشت: تقوا، پاكيزگي و توبه‌ي واقعي بايد در يك حج‌گذار واقعي وجود داشته باشد و يا در وي به وجود بيايد. اعمال حج يك دوره‌اي است كه انسان در زندگي خود براي خود قرار مي‌دهد و مانند ديگر دوره‌هاي آموزشي در طي زندگي است و اين هم يك دوره‌اي است كه حداقل آن حدود 15 روز الي 3 هفته به طول مي‌انجامد و دوره‌اي جهت كسب، تحصيل، آموزش و تمرين معنويات است تا يك حاجي بتواند خوبي‌ها را فرا گرفته و تمرين كند و خود را به آنها و زندگي ساده عادت دهد؛ زيرا در اين دوره انسان مي‌فهمد كه مي‌تواند با دو تكه پارچه و زير يك چادر نيز زندگي كند.

اختري گفت: اين ساده‌زيستي و به فكر آخرت بودن بايد در مناسك حج در انديشه‌ي حج‌گذار بشكفد و بر اساس آن حركت كند و تمريناتي كه در آن‌جا مي‌بيند بايد در وي تاثيرگذار بوده و بتواند آنها را دنبال كند.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: گرفتن درس عبرت از جمله شاخصه‌هايي است كه بايد يك حج‌گذار در مراسم حج مدنظر داشته باشد و ببيند كه در آن‌جا چه عبرت‌ها و آثاري وجود دارد كه او را به سير در زندگي بشر وا مي‌دارد و اين‌كه در طي قرن‌هاي گذشته چه كساني آمده‌اند و بوده‌اند و چگونه زيسته‌اند.

اختري تصريح كرد: ظهور اسلام يك اثر تاريخي بسيار بزرگ در تاريخ بشر است كه رخ داده و يك حج‌گذار بايد ببيند آن‌جا چه سرزميني است تا بتواند درست بينديشد، زيرا در آنجا هر جايي كه پا مي‌گذارد بايد بداند كه يك آيه قرآن نازل شده و يا يك آيه قرآن نقل گشته است و يا اين‌كه يك حديثي بيان شده است و يا كاري براي دين در آن‌جا رخ داده و آن‌جا، جاي پاي پيامبر اكرم(ص) و معصومين و هم‌چنين بندگان شايسته‌ي خدا و مسلمانان اوليه‌اي است كه ما امروزه به دليل استقامت و بردباري آنان توانسته‌ايم اسلام اختيار كنيم و نسبت به آن متدين شويم.

عرفات سرزمين كسب معرفت نسبت به خداوند است

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: عرفات سرزميني است كه انسان در آن نسبت به خداوند متعال معرفت مي‌يابد و آن‌جا مي‌تواند در صورت دارا بودن ديدي مطلوب، خدا را ببيند و حقيقت را بنگرد و اگر هم خوب گوش كند نواي امام حسين(ع) و ائمه اطهار و پيامبر اكرم(ص) و نيايش‌هاي آنها را بشنود.

اختري گفت: انسان بايد درك كند كه خداوند متعال در اين فريضه نخواسته است كه ما را به كار دشواري امر كند و در اين سفر براي ما منافع بسياري قرار داده است تا ما بتوانيم آنها را كسب نماييم.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) خاطرنشان كرد: يكي از اين موارد آشنايي با ديگر مسلمانان است كه از كشورها، نژادها، رنگ‌ها، لهجه‌ها و زبان‌هاي گوناگون و متعدد هستند.

وي تصريح كرد: آشنايي با روحيات مختلف مسلمانان و شناخت نسبت به آنها و آشنايي با قدرت اسلام و اين‌كه دين چگونه توانسته همه‌ي اين افراد را در يك سرزمين جمع كند، نشان‌دهنده‌ي عظمت دين است و باعث مي‌شود كه اين افراد قلوبشان به يكديگر نزديك شده و باعث وحدت و يكپارچگي ملت مسلمان گردد.

اختري افزود: منفعت ديگري كه انسان در آن‌جا متوجه مي‌شود اين است كه يك مسلمان آن‌جا احساس مي‌كند كه تنها نيست و اگر مسلمانان دست به دست يكديگر دهند نه تنها مي‌توانند اسراييل را از بين ببرند بلكه مي‌توانند تمام امپرياليست‌هاي شرارت‌زا را و همه‌ي شرآفرين‌هاي امروز دنيا و تمامي ستمگراني كه مسلمانان را به بند كشيده‌اند و اين ميزان در ميان آنان كشتار مي‌كنند را با اتحاد در برابر همه‌ي اين قدرت‌هاي زورگو بايستند و دست امپرياليسم را از ملت‌هاي مسلمان قطع كنند.

حج‌گذار مي‌تواند به قله‌ي فلاح و رستگاري دست يابد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار كرد: يك حج‌گذار بايد ارتباط خود را در اين سفر با خداوند متعال خالص كرده و تقويت كند و ايمانش را به تقوا و پاكيزگي آراسته و به توبه دست پيدا كند.

وي گفت: يك حج‌گذار در اين سفر مي‌تواند به قله‌ي فلاح و رستگاري دست يابد و وقتي كه برمي‌گردد اسمش نبايد معرف او باشد بلكه بايد رفتار، خلق و عملش نشان‌دهنده‌ي اين باشد كه اين فرد كسي است كه به حج رفته است و دگرگون شده و كس ديگري شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha