• جمعه / ۱۴ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8908-08786
  • خبرنگار : 71060

گـزارش ايسنا از روند اكران همزمان 10 فيلم *سينماداران از فـيلم‌سـوزي در پـايتخت مي‌گويند*

گـزارش ايسنا از روند اكران همزمان 10 فيلم 
*سينماداران از فـيلم‌سـوزي در پـايتخت مي‌گويند*

در شرايطي كه اين روزها بيش از 10 فيلم به طور همزمان در سينماهاي پايتخت به نمايش درآمده است، سينماداران مي‌گويند «اين شيوه‌ اكران نه تنها موجب استقبال بيشتر مخاطب نمي‌شود، بلكه نوعي فيلم‌سوزي به‌ حساب آمده و فروش فيلم‌ها را هم كاهش مي‌دهد.»

 علم‌الهدي: مخاطب با اين حجم فيلم سردرگم شده است

اميرحسين علم‌الهدي كارشناس سينمايي و مدير سابق پرديس سينمايي ملت در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ارزيابي خود از نمايش همزمان 10 فيلم در سينماهاي پايتخت،گفت: قطعا اكران همزمان تعداد بالايي فيلم، استقبال را بيشتر نخواهد كرد. چرا كه اكران اين حجم فيلم در تعداد محدودي سالن بيش از هرچيز، سردرگمي مخاطب را در پي خواهد داشت.

وي ادامه داد: مهرماه امسال، بيش از 10 فيلم به طور همزمان اكران شده‌اند و بدين ترتيب سينماهاي خوب كه بيشتر فروش فيلم‌ها متعلق به آنهاست ناچار شدند، سانس‌هاي كمتري براي هر فيلم در نظر بگيرند و اگرچه دراين ميان فيلمي مانند «ملك سليمان» كه مخاطباني هدفمند هم دارد خوب مي‌فروشند، اما مگر بقيه فيلم‌ها چند سانس مي‌توانند داشته باشند و چقدر مي‌فروشند؟

علم‌الهدي معتقد است:در واقع در اين زمينه، ايران يك‌بار ديگر ركورد‌شكني كرده و طي مدت يك ماه و با اكران 10 فيلم در 20 سالن در زمينه‌ عدم هدف‌گذاري درست سينمايي ركورد زده است، قطعا اين حركت هيچ دستاوردي هم به دنبال نخواهد داشت و تنها موجب فيلم‌سوزي مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به پروانه‌هاي ساخت گفت: زماني كه تعداد پروانه‌هاي ساخت بالا مي‌رود، خروجي به همين شكل در مي‌آيد و سينماهايي كه در نهايت ظرفيت اكران 40 فيلم در سال را دارند به يكباره مجبور مي‌شوند كه تعداد فيلم‌هاي نمايش داده شده را به 80 فيلم برساند و بدين ترتيب شاهد نوعي فيلم‌سوزي خواهيم بود.

اين كارشناس به تاثير اكران فيلم‌ها بر قيمت قرار‌داد آنها در شبكه‌ي نمايش خانگي اشاره كرد و افزود: بسياري از سينماگران تلاش بسيار دارند تا فيلم‌هايشان در سينما اكران شود، چرا كه دراين صورت حتي اگر فروش آنها 150 ميليون تومان هم باشد، نزديك به 37 درصد از هزينه‌ توليد بازگشته و علاوه بر آن سازندگان مي‌توانند چانه‌زني بهتري در عرضه‌ي خانگي آنها داشته باشند. به هرحال در هر شرايطي سينماگر هزينه‌هاي خود را تامين مي‌كند و اين وسط هميشه سينمادار است كه بازنده‌ بازي است.

علم‌الهدي در پايان سخنانش گفت: با اين اتفاقات سالن‌هاي سينما با بحران مواجه مي‌شوند، اما اگر نخ ارتباط بين مخاطب و سينما قطع شود، ديگر نه از سينما و نه از توليد خبري نيست.

 مدير اريكه ايرانيان:

اين حجم اكران به فيلم‌ها بفروش و نفروش ضربه مي‌زند

علي شاهوردي، مدير مجتمع سينمايي «اريكه‌ ايرانيان» هم در گفت‌وگويي باخبرنگار ايسنا در ارزيابي‌اش از اكران تعداد بالايي فيلم در زماني كوتاه گفت: اكنون استقبال مخاطبان ما تنها به روزهاي سه‌شنبه (بليت نيم‌بهاء) و آخر هفته محدود شده و در روزهاي ديگر استقبال چنداني از فيلم‌ها نمي‌شود.

وي كه اين روزها از ميان 11 فيلم در حال اكران 8 فيلم را در سينمايش نمايش مي‌دهد،ادامه داد: اكران تعداد بالايي فيلم در زماني اندك قطعا به فيلم‌ها لطمه مي‌زند و فروش آنها را پايين مي‌آورد، اما اگر فيلم‌ها پس از به پايان رسيدن دوره‌ اكرانشان برداشته شوند، قدرت مانور فيلم‌هاي جديد هم بهتر مي‌شود.

شاهوردي در عين حال گفت: اين‌كه بخواهيم اين تعداد فيلم را به طور همزمان اكران كنيم، همه‌ فيلم‌هاي بفروش و هم فيلم‌هاي نفروش را متضرر مي‌كند.

 مدير عصرجديد:

سينماهاي تك‌سالنه با اين حجم اكران مشكل دارند

پيمان پارسي‌نژاد مدير «عصر جديد» هم در اين باره معتقد است: اكران فيلم‌هاي متعدد در زماني كوتاه موجب مي‌شود كه سينماداران چند فيلم را از دست بدهند و اين موضوع به ويژه در سينماهاي تك‌سالنه مشكل‌ساز است.

وي با بيان اينكه، مدتي است كمي وضعيت استقبال مخاطبان از سينماها بهتر شده، ادامه داد: اگرچه فيلم «ملك‌سليمان» به دليل جلوه‌هاي ويژه‌اش تاثير زيادي در افزايش فروش سينماها دارد، اما شايد يكي‌ديگر از دلايل استقبال مخاطبان هم بحث تنوع فيلم‌ها باشد.

مدير سينما فرهنگ: مخاطب سرگردان است

علي هيربد، مدير سينما «فرهنگ» نيز بهخبرنگار  ايسنا گفت: زماني كه تعدد فيلم‌ها زياد است، سينماداران با توجه به تعداد سالن‌ها مجبور مي‌شوند، روزي چند فيلم را در يك سالن به نمايش بگذارند و اين شيوه مخاطب را سرگردان كرده و فروش فيلم‌ها را پايين مي‌آورد.

وي با تاكيد بر ضرورت برنامه‌ريزي دقيق درباره‌ اكران ادامه داد: اگرچه اكنون با اكران فيلم‌هايي مثل «ملك‌ سليمان»، «سن‌پطرزبوگ» و يا حتي با يك تك سانس «نخودي»، اين روزها استقبال به نسبت خوبي را تجربه مي‌كنيم، اما بايد برنامه‌ريزي درستي وجود داشته باشد و فيلم‌ها در زمان خاص خود به اكران درآيند تا حداقل تا حدي سرمايه‌ آنها باز گردد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha