/«سينماي انيميشن و وضعيت آن» در نشست جشنواره فيلم كودك/ بهرام عظيمي: هيچ گاه انيميشن را جدي نگرفتيم
نشست «سينماي انيميشن و وضعيت آن» در حاشيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان در سينما كانون همدان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه شامگاه 19 مهرماه با حضور بهرام عظيمي (انيميشنساز)، حسين ضيايي(نويسنده و كارگردان انيميشن) و حسين سلطان محمدي(منتقد و مجري جلسه) برگزار شد، بهرام عظيمي عنوان كرد: امروز در بسياري نقاط دنيا 80 درصد توليدات كودك، انيميشن و 20 درصد آنها فيلم است اما در ايران هر آنچه كه براي كودكان ساخته ميشود فيلم است و ما هيچ انيميشن سينمايي نداريم.
وي ادامه داد: ما توليد درستي در زمينه كودك انجام ندادهايم و طي تمام اين سالها انيميشن هيچگاه جدي گرفته نشده است و همواره اولويت كشور ما فيلمهاي زنده بوده است. در طي تمام پنجاه و سه سالي كه انيميشن در ايران فعاليت كرده هيچ گاه توليد چشمگيري در اين حرفه وجود نداشته است و تنها برخي كارها كه معمولا در حد 15 دقيقه و جشنوارهاي هستند آثار خوبي بودهاند.
كارگردان انيميشن سينمايي «تهران 1500» در بخش ديگري از اين صحبتها اظهار كرد: توليداتي كه كيفيت نسبتا بهتري دارند معمولا به تيزرهاي ما مربوط ميشوند و تيزر خيلي انيميشن محسوب نميشود.
وي در عين حال گفت: البته از نظر كمي ممكن است كه ما نسبت به خيلي جاها ركورددار باشيم اما معمولا توليدات ما تلويزيوني است و ما از زماني كه آمار اين بخش بالا رفته بيشترين ضربه را خوردهايم و در عين حال هيچ اثر قابل قبولي در اين زمينه نداريم هر چند كه در دورهاي چندين توليد خوب داشتهايم اما شايد تعداد آنها به 10 مورد هم نرسد.
عظيمي در بخش ديگري از اين نشست به بحث مديريت اشاره و عنوان كرد: معمولا ما همه چيز را به گردن مديران مياندازيم اما بايد قبول كنيم كه گاه هم مديران خوبي حضور داشتند و در آن موارد ما بوديم كه كمفروشي كرديم و از همه چيز زديم.
وي ادامه داد: در حوزه سينماي كودك هنوز تهيهكنندگان و كارگردانان ما پز كارهاي خوب بيست سال پيش خود را ميدهند و مدام ميگويند كه بودجه نيست. اما حتي اگر زماني بودجهي خوبي وجود داشته باشد ما موفق به ساخت كار قوي نميشويم. در حالي كه اگر يك يا دوبار هم فيلمي خوب بسازيم پشت آن بودجه خواهد آمد و همه به ما اعتماد ميكنند.
اين كارگردان با بيان اين كه در بسياري از موارد موفقيت يك فيلمساز تا ساليان سال موجب اعتماد كردن به او ميشود اظهار كرد: متاسفانه عدهاي از موفقيتهاي خود سوء استفاده ميكنند و پس از يك فيلم موفق تا سالها بودجههاي خوب ميگيرند و آثاري ضعيف برجاي ميگذارند.
اين انيميشنساز همچنين به فيلمهاي سه سال گذشته در زمينه انيميشن اشاره كرد و گفت: توليدات انيميشن ما طي دو يا سه سال گذشته افتضاح بوده و اين موضوع هيچ ربطي هم به مسائل سياسي و يا تيم مديريت ندارد.
من در چندين جشنواره كه عضو هيات داوران يا انتخاب بودهام به ناچار و براي پر شدن تعداد فيلمها انتخاب كردهام.
وي در ادامه به لزوم نظارت مسؤولان و فيلمهايي كه با بودجه دولتي ساخته ميشود، اظهار كرد: با صراحت ميگويم كه به ما انيميشنسازان خيلي نبايد اعتماد شود. متاسفانه مديران دولتي در موارد متعدد بودجه را به دست فيلمسازان ميدهند و هيچ پيگيري هم صورت نمي گيرد. يكي از ضرباتي كه ما ميخوريم در واقع به همين بيلان كاري و آمارهاي مديران برميگردد كه به واسطه آنها شاهديم كميت بر كيفيت ارجح شده است.
بهرام عظيمي همچنين به تغيير مديريتها اشاره و عنوان كرد: اگر مديريت مركز صبا عوض نميشد شايد اوضاع بهتري را شاهد بوديم ما چندين گونه تغيير مديريت داريم اما در تمام اين موارد كمتر اتفاق ميافتد كه مديري به واسطه بيكفايتي و يا بحث مديريتي عوض شود در بسياري از موارد عملكرد خوب يك مدير در يك ارگان موجب ميشود كه به او پستي بالاتر بدهند و بعد قطعا سازماني كه پيشتر به واسطه آن مدير اداره ميشد ضربه خواهد خورد.
اين انيميشنساز به دوره مديريت مسعودشاهي در مركز صبا پرداخت و گفت: در آن زمان اگرچه نقاط ضعفي وجود داشت اما عملكرد صبا به مراتب بهتر از امروز بود اما وقتي يكباره همه تيم عوض ميشوند و يكسري مديران جديد ميآيند قطعا مشكلاتي پيش ميآيد.
وي در عين حال تصريح كرد: من فكر ميكنم براي پيشرفت انيميشن لازم است كه حتما مديراني انيميشنساز و يا هنرمند و يا مديراني كه از نظر هنري تجربه دارند در راس كار قرار بگيرند.
وي ادامه داد: دائم صحبت از نوآوري ميشود اما واقعيت اين است كه ما دچار سرگرمي هستيم و تغيير مديريتها علاوه بر اينكه خط فكري ما را گيج ميكند مسائل مالي را هم دچار آشفتگي ميكند. نكته ديگر آنكه زماني ما ميخواهيم انيميشن بسازيم مدام به ما گفته ميشود كه بايد فيلم شما پندآموز باشد. اما اگر به همه انيميشنهايي كه از دوره كودكي ديدهايم توجه كنيم ميبينيم كه در آنها ابتدا بحث جذابيت و تكنيك مورد توجه قرار ميگيرد و در كنار اين موارد سازندگان به آموزش هم ميپردازند.
عظيمي در بخش ديگري از صحبتهاي خود به مميزيها اشاره كرد و گفت: در قانون اساسي كشور آمده است كه در فضاي انيميشن حتي ميتوان از زنان بيحجاب استفاده كرد. اما آيا در واقعيت ما ميتوانيم چنين كاري كنيم. در واقع مشكلات ما براي ساخت انيميشن بسيار زياد است و هر مديري كه فيلمهاي ما را ميبيند دوست دارد نظر بدهد و يا انتقاد كند. اما من فيلمساز هم نياز به كمي دلگرمي دارم، اما هر كس كه بر سر صحنهي فيلمهاي ما ميآيد به ما اخم ميكند.
وي ادامه داد: در موارد متعدد ميبينيم كه هنوز مديران ما به ظاهر افراد توجه ميكنند و با اين شيوه خيلي نميتوان انتظار موفقيت انيميشن را داشت.
عظيمي در پايان درباره كارهاي سفارشي عنوان كرد: من انيميشنساز حتما بايد سفارش كار بگيرم حال اينكه اين سفارش از جانب تهيه كننده خصوصي يا دولتي باشد خيلي فرق نميكند. هر كشوري نياز به اين دارد كه انيميشنهايي با موضوعات مختلف از جمله سرگرمي، پند و حتي اخلاقي و مذهبي توليد كند و آموزش هم از ديگر كاركردهاي انيميشن است. اما متاسفانه در كشور ما جو به گونهاي كه بيشتر به سمت ساخت فيلمهاي مذهبي سوق داده ميشويم.
به گزارش ايسنا، حسين ضيايي هم در اين نشست عنوان كرد: روند شكلگيري انيميشن در ايران تاكنون حالت عادي نداشته و در اين ميان سكتههايي وجود داشته است. اكنون هم از نظر زماني انيميشن ايران در شرايط خاصي قرار دارد. دوراني كه شايد نتوان نام خاصي بر آن اطلاق كرد اما به نوعي به دوران گذار شباهت دارد.
وي ادامه داد: اكنون عمدهترين حرفي كه در انيميشنهاي ما ديده ميشود ارائه درس اخلاق است و ما ولكن اين ماجرا هم نيستيم.
حسين ضيايي همچنين عنوان كرد: اكنون بخش عمدهاي از مشكلات انيميشن به موضوع برميگردد و اگر اين مساله مورد توجه كيفي قرار نگيرد تا چندي ديگر انيميشن ما تعطيل خواهد شد.
وي ادامه داد: اكنون يكي از مشكلات اصلي ما تصويب فيلمنامه است و تغيير مديريتها هم مورد ديگري است كه مشكلات متعدد ايجاد ميكند. زماني كه يك مدير عوض ميشود تا مدير بعدي بيايد و در جريان امور قرار گرفته و حق امضاء پيدا كرده و امضاي آن به مراكز مالي برسد نزديك به شش ماه طول ميكشد تا يك گروه انيميشن چگونه بايد طي اين مدت خود را سرپا نگه دارد؟
اين كارگردان انيميشن در بخش ديگري از صحبتهاي خود به درخواستي كه سالها پيش انيميشنسازان داشتهاند اشاره و عنوان كرد: سالها پيش طي نشستي كه با معاونت سينمايي و وزير ارشاد داشتيم به آنها پيشنهاد داديم كه ما خواهان آن هستيم كه همانطور كه يك معاونت سينمايي داريم معاونتي هم به انيميشن اختصاص يابد. حتي در آن جلسه گفتيم كه مشكل اكران سينماي ايران ميتواند به واسطه انيميشن حل شود. اما اكنون با وجودي كه سه سال از آن نشست ميگذرد هنوز هيچ اتفاق مهمي نيفتاده است.
وي ادامه داد: به هر حال ما انيميشنسازان ريگهاي ته جوي هستيم و در اين قصه خواهيم ماند و بزرگترين آرزوي ما اين است كه دراين مملكت بمانيم و كار كنيم و خاطرهساز باشيم. من نمي دانم آيا واقعا كودكان اين آب و خاك احتياج به خاطره ندارند.؟
ضيايي در پايان صحبتهاي خود هم اظهار كرد: اكنون بيشتر انيميشنهاي ما به سه موضوع فلسطين، دفاع مقدس و عاشورا برميگردد و كار كردن در حوزههاي ديگر تا حدي مشكل شده است. من ميتوانم با قاطعيت بگويم كه موضوعگرايي و سفارش موضوع دادن بزرگترين ضربه را به سينماي انيميشن ما ميزند واقعا مشكل انيميشن ما بحث نرمافزاري نيست چرا كه جوانان خلاقيت و فراگيري بسيار بالايي دارند و ميتوانند در اين زمينهها كار را پيش ببرند اما همانطور كه گفتم بحثهاي موضوعي و سفارش دادن موضوعاتي خاص موجب ميشود كه سينماي انيميشن ما با آسيبهاي جدي مواجه شود.
به گزارش ايسنا از نيمههاي اين نشست كه ساعت 22 روز دوشنبه آغاز شده بود، مسعود احمديان و مهدي مسعودشاهي هم به جمع حاضران اين جلسه پيوستند اما در نهايت اين جلسه آن قدر به طول انجاميد كه خبرنگاراني كه پيش از آن بر سر نشست مطبوعاتي داوران بخش بينالملل حضور داشتند اكثرا از شدت خستگي ناچار به ترك جلسه شدند و با اين وجود اين نشست تا ساعت دو بامداد روز سهشنبه به طول انجاميد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات