• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8907-10425.166565
  • خبرنگار : 71060

*آغاز جشنواره‌ي فيلم كودك با گراميداشت مرتضي احمدي، خمسه، عبدي و آشتياني* وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: پويايي سينما تاكيد رييس جمهور و تمامي مسؤولان است

*آغاز جشنواره‌ي فيلم كودك با گراميداشت مرتضي احمدي، خمسه، عبدي و آشتياني*
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 
پويايي سينما تاكيد رييس جمهور و تمامي مسؤولان است

با گراميداشت مرتضي احمدي، عليرضا خمسه، اكبرعبدي و محمدباقر آشتياني بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك شامگاه 16 مهرماه در ورزشگاه قدس همدان رسما آغاز شد.

***

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در افتتاحيه شامگاه گذشته عنوان كرد: از همه دست‌اندركاراني كه تلاش كردند جشنواره‌اي مردمي برگزار كنند تشكر مي‌كنم. اين افراد اين جشنواره را فراتر از يك تالار برده‌اند و آن را با حضور پرشوروشعف مردم برگزار كردند.

سيد محمد حسيني در ادامه براي سلامت و تندرستي همه‌ي هنرمندان به ويژه اكبر عبدي (كه در بزرگداشت خود حضور نداشت)، دعا كرد و گفت: اين مراسم جاي سخنراني نيست و من فقط مي‌خواهم به يك يا دو نكته كلي اشاره كنم. كار در حوزه كودك فعاليتي ارزشمند و تاثيرگذار است كه رسول اكرم (ص) هم همواره به اين نكته توجه ويژه داشتند از علائم كريمه حضرت و همه بزرگان از جمله ابن‌سينا اين بوده است كه توجه ويژه‌يي به كودكان و لطافت‌هاي روحي آنها داشتند.

وي ادامه داد: اگر فيلمي كه مربوط به بزرگسالان است خطايي هم داشته باشد مي‌توان به واسطه آن كه بزرگترها اهل نظر هستند آن خطا را توجيه كرد. اما در سينماي كودك كوچكترين اشتباه ممكن است تاثيرات منفي متعدد به جا بگذارد.

حسيني در ادامه اظهار اميدواري كرد از اين پس شاهد گسترش كمي و كيفي فيلم‌هاي كودك باشيم و در عين حال گفت: قطعا معاون سينمايي به ساخت و اكران اين فيلم‌ها كمك خواهد كرد و البته آموزش و پرورش هم نقش ويژه‌يي در اين ميان دارد.

وي درادامه با اشاره به برگزاري جشنواره‌هاي متعددي ( طي هفته‌هاي گذشته و آينده)، اين موضوع را نشانه پويايي سينما دانست و گفت: پويايي سينما تاكيد رييس جمهور و تمامي مسوولان است و من اميدوارم كه با توجه به عنايتي كه اكنون نسبت به استانها وجود دارد از اين پس وضعيت بهتري را شاهد باشيم.

***

در اين مراسم جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در صحبت كوتاهي به استقبال پرشور مردم از اين جشنواره و افتتاحيه آن اشاره و عنوان كرد: اين استقبال عظيم يك پيام براي ما، سينما، فيلمسازان وهنرمندان دارد. برخي مي‌گويند كه سينماي ايران مرده است، اما كافي است اين شور و هيجان را ديد و اين مسؤوليت ما را افزايش مي‌دهد. اين مردم و اين فرزندان مشتاق سينما و فيلم‌هاي كودك هستند و كافي است فيلمسازان خوب ما اين نكته را مورد توجه قرار دهند و به اين نياز پاسخ دهند. آن گاه ما سالن‌هايي پر از كودكان و خانواده‌هاي آن ها خواهيم داشت.

وي درعين حال گفت: اگر امروز سالن‌هاي ما خالي است بيش از اين كه بخواهيم ديگران را متهم كنيم بايد خودمان را متهم كنيم. فيلم‌هاي ما با اين مضامين نمي‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار كنند.

معاون سينمايي در ادامه صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: اين استقبال باشكوه رسالت ما را سنگين‌تر مي‌كند.

وي ادامه داد: ما در سال جاري توانستيم فيلم‌هاي كودك را درمرحله صدور پروانه ساخت افزايش بدهيم البته شايد اين افزايش 10 درصدي خيلي چشم‌گير نباشد، اما به هر حال گام خوبي است كه برداشته شده و من وعده مي‌دهم كه با همكاري و همراهي مديران ارشاد و سينماگران در سالهاي آتي سينماي كودك را گسترش و توسعه دهيم.

معاون سينمايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به كودكان مظلوم فلسطين اشاره كرد و گفت: به هر حال بايد بدانيم كه تنها براي كودكان و نوجوانان ايراني فيلم نمي‌سازيم و وظيفه داريم همه كودكان و نوجوانان جهان و به ويژه مسلمانان را مورد توجه قرار دهيم. من اميدوارم كه فيلمسازان ما اين موضوع را مورد توجه قرار داده و فيلم‌هايي خوب و پرنشاط بسازند.

شمقدري همچنين به چشم‌انداز بيست ساله اشاره كرد وگفت: اين كودكان آينده اين آب و خاك را رقم خواهند زد، اگر ما چشم‌اندازي بيست ساله داريم لازم است همين امروز فيلمهايي بسازيم كه كودكان سرزمين با اين چشم‌انداز آشنا شوند و به واسطه اين فيلم‌ها روحيه استقلال‌طلبي در تك تك آنها زنده شود.

شمقدري در پايان گفت: به عنوان پدري كه خود چهارفرزند دارم دست و بازوي تك تك شما را مي‌فشارم و ان‌شاءالله شما هم دعا كنيد تا ما مسؤولان و فيلمسازان ايراني بتوانيم مسؤوليت خطيري كه بر عهده داريم را به درستي انجام دهيم.

***

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از افتتاحيه نكوداشت مرتضي احمدي بازيگر و دوبلور باسابقه سينماي ايران برگزار شد و پس از پخش فيلمي كوتاه درباره او، احمدي از دست مهدي مسعودشاهي لوح تقدير و هداياي خود را دريافت كرد.

وي در صحبت كوتاهي گفت: فقط مي‌خواهم بگويم كه در برنامه‌هاي كودك يك سهم كوچك هم به من اختصاص پيدا مي‌كند. من طي سالهاي 1358 تا 1362 به تهيه و چاپ كتاب كودك هم پرداختم و طي آن سالها چندين كتاب كودك از جمله «گربه‌هاي اشرافي» را به چاپ رساندم. اين كتاب‌ها همه مورد توجه مردم قرار گرفت و اين خدمت كوچكي بود كه من در قبال كودكان انجام دادم.

مرتضي احمدي همچنين عنوان كرد: هيچ وقت شما بچه‌ها را فراموش نكردم پس شما هم فكر نكنيد كه تنها براي بزرگسالان كار مي‌كنم اولويت من شما بچه‌ها هستيد كه آينده‌ساز كشوريد.

***

در ادامه اين مراسم عليرضا خمسه هم پس از پخش فيلمي كوتاه هداياي خود را از دست پيريايي (استاندار همدان) دريافت كرد.

خمسه پس از دريافت اين هدايا در صحبتي كوتاه عنوان كرد: در گذشته رسم خوشايندي وجود داشت كه حال ناخوشايند شده است آن زمان براي اموات و رفتگان بزرگداشت مي‌گرفتند اما اكنون براي زنده‌ها هم چنين مراسمي ترتيب مي‌دهند. واقعيت اين است كه وقتي به من گفتند قرار است در اين جشنواره مراسمي براي من برگزار شود كمي نگران شدم و گفتم شايد نشانه‌اي از مرگ در من ديده‌اند به همين دليل براي چكاپ كامل به دكتر رفتم وخوشبختانه ديدم كه سالم هستم.

اين بازيگر سينماي كودك به پروانه‌اي كه سمبل جشنواره كودك شده اشاره كرد و افزود: پروانه يك پيام دارد آن هم عمر كوتاه است. عمر كودكي شما هم بسيار كوتاه است و من به شما توصيه مي‌كنم كه مواظب باشيد تا اين شبها و روزها را از دست ندهيد.

***

بزرگداشت اكبر عبدي و محمدباقر آشتياني هم ديگر بخش مراسم افتتاحيه شامگاه گذشته بود كه اكبر عبدي به دليل كسالت موفق به حضور در اين برنامه نشد و هديه‌ زنده‌ياد محمدباقر آشتياني را هم پسر بزرگش دريافت كرد.

به گزارش ايسنا در بخش ديگري از اين مراسم جايزه بهترين فيلمنامه توسط سيد احمد ميراعلايي و كريمي (معاونت سياسي استانداري همدان) اهداء شد.

ميثم صابري براي تهيه فيلمنامه پويانمايي «حسني و گاوش» موفق به دريافت ديپلم افتخار اين بخش شد و ديپلم افتخار بهترين طرح فيلم كوتاه به طرح «خالد» نوشته رحيم الله عليزاده تعلق گرفت. ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه بلند هم براي «يك بعدازظهر تابستاني» به مهتاب صداقت اعطا شد. پروانه زرين فيلمنامه هم براي «شيرباژفنداك» نوشته فريدون دانشمند تعلق گرفت.

****

به گزارش ايسنا، پيريايي استاندار همدان هم در سخناني ضمن خيرمقدم به ميهمانان، به جشنواره تئاتر كودك كه به تازگي در همدان برگزار شده اشاره و عنوان كرد: آزمون ويژه‌اي براي فعاليت‌هاي فرهنگي هنري در همدان آغاز شده و اين كار با كمك و استقبال مردم خوب شهر ما پيش رفته است كه ما اميدواريم با حضور پرشور اين مردم اين جشنواره را باشورتر از گذشته ادامه دهيم.

وي در عين حال از وزير ارشاد، معاون سينمايي، نمايندگان بخش فرهنگي مجلس و همه افرادي كه براي برپايي اين جشنواره تلاش كرده بودند تشكر كرد.

در بخشي از افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي كودك ترلان پروانه ( از داوران كودك اين جشنواره) به نمايندگي از مسعود احمديان (دبير جشنواره) متن كوتاهي را قرائت كرد.

گفتني است در اين مراسم كه اجراي آن را آزاده نامداري برعهده داشت عموپورنگ و اميرمحمد هم به اجراي برنامه‌اي زنده براي كودكان پرداختند. مراسم نورافشاني و بادكنك‌بازي كودكان هم از ديگر بخشهاي مراسم افتتاحيه شامگاه گذشته بود.

به گزارش ايسنا، در افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم كودك از ميان مسوولان دولتي علاوه بر وزير ارشاد و معاونت سينمايي، افرادي چون محمدحسن پزشك، شفيع آقامحمديان، بهمن حبشي، سيد احمد ميراعلايي، بابك خانيار، مهدي مسعودشاهي، پژمان لشگري‌پور، سعيد رجبي فروتن، حميدرضا ديبايي حضور داشتند.

از ميان سينماگران هم مي‌توان به حضور رضا ناجي، داريوش باباييان، گيتي خامنه‌اي، مرتضي احمدي، عليرضا خمسه، عبدالله باكيده، ناصر باكيده، محمد شيري، جليل فرجاد، اميرشهاب رضويان، بهروز شعيبي، مسعود كرامتي و ... اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha