داوود ميرباقري: - «مختارنامه» گران درنيامدهاست - سختترين پلان «مختارنامه» واقعهي کربلا بود - مشکلات «مختارنامه» نسبت به سريال «امام علي(ع)» کمتر بود
کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» در آستانه پخش اين مجموعه تاريخي و مذهبي با بيان اينکه «مختارنامه» بررسي صرف يک شخصيت نيست، گفت: «مختارنامه» معادل 20 فيلم سينمايي تاريخي است که 20 هزار پلان دارد.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، داوود ميرباقري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چرا از ميان شخصيتهاي تاريخي مختار را انتخاب کرديد؟ گفت: انتخاب اصلي مختارنامه با من نبود و من خود را براي توليد سلمان فارسي آماده مي کردم که از سيما اين موضوع پيشنهاد شد.
وي كه چهارشنبه (7 مهر ماه) در گفتوگوي ويژه خبري شبکه دو سيما حاضر شده بود، اضافه کرد: مدتي براي پژوهش «مختارنامه» وقت خواستم و در طول پژوهش به شخصيت مختار گره خورديم و مختار مثل يک طوفان ما را با خودش برد و هشت سال ما را درگير کرد.
ميرباقري با بيان اينکه در طول اين پژوهشها به نقاط خوبي رسيديم، گفت: مختار شخصيتي بود که به دليل ظرافتها و رمز و رازهايي که داشت در دوره تاريخي پر تلاطم توانست شيعيان را که با نگاههاي خاصي درگير بودند رهبري و حکومتي را بنا کند.
وي افزود: بعد از شهادت حضرت علي(ع) دوره کوتاهي که مربوط به دوره امام حسن(ع) بود تا قيام مختار و تشکيل دولت و حکومت به دست وي، دولت وي اولين دولت شيعي است که زمام امور را بدست ميگيرد.
ميرباقري گفت: بررسي پرونده و تشکيل حکومت اين نهضت و آسيبهايي که بعد از اين تشکيل منجر به شکست ميشود، مواردي بود که گمان کردم ميتواند براي اين دوره تاريخي مفيد و موثر باشد؛ به همين دليل نيتم اين بود چيزي که به درد تاريخ امروز ما نيز ميخورد به تصوير بکشم.
وي ادامه داد: من هيچ وقت در زندگي باور نميکردم که روزي بخواهم به قيام مختار بپردازم؛ اما الان به وجود حسن نيتي در آن رسيدهام و اميدوارم در طول هشت سالي که اين مجموعه ما را درگير خود کرد به آن اهداف معين شده رسيده باشم.
به نقل از سايت رسمي «مختارنامه»، کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» گفت: مختار شخصي است که شخصيت چهار امام(ع) را درک ميکند و وقايع بزرگي از جمله وقايع کربلا در آن دوران اتفاق ميافتد. هر چند پرداختن به عاشورا به عنوان موضوعي مستقل کار بسيار سختي است، اما شايد به عنوان حاشيه در کاري که قبل و بعد آن را دربرميگيرد، مفيد باشد.
وي افزود: ما در اين مجموعه در پي آن بوديم که شخصيتي محوري و همچنين وقايع تاريخي را که در زمان اين شخصيت به وقوع ميپيوندد براي مخاطب بازگو کنيم.
ميرباقري گفت: هنر نمايش اقتضاء ميکرد که اين قصه را حول يک شخصيت بنا کنيم اما از عمده حوادث تاريخي زمان مختار غافل نبوديم.
وي اضافه کرد: در اين مجموعه توانستيم 50 دقيقه به موضوع حادثه عاشورا بپردازيم آن هم در سه مقطع مختلف از جمله داستان حضرت عباس(ع)، سپس وهب و زهير بن قين را دربرميگيرد و با توجه به ارتباط شخصيت مختار با حادثه کربلا تلاش کرديم که سري نيز به داستان قاتلين امام حسين(ع) بزنيم و خوشحاليم از اينکه مختارنامه به واقعه کربلا متبرک شد.
وي با بيان اينکه نگاه و کارکردن درباره حادثه عاشورا بسيار دشوار است، گفت: واقعاً جرأت و جسارت ميخواهد که درباره اين موضوع مستقيما بشود اقدامي صورت داد.
ميرباقري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه در «مختارنامه» چگونه مخاطب را در تعليق نگه ميداريد که درام مجموعه اين کشش را ايجاد کند تا مخاطب مجموعه را دنبال کند، گفت: مشکلات «مختارنامه» نسبت به مجموعه امام علي(ع) کمتر بود؛ ما در مجموعه «امام علي(ع)» مشکلات بياني فراواني داشتيم اما اين محدوديتها در «مختارنامه» وجود نداشت و در آن منعي براي شخصيت محوري کار نداشتم؛ به همين دليل تعليقها خيلي قويتر از مجموعه «امام علي(ع)» است.
کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با بيان اينکه نگران آن تعليقها نيستم، گفت: نگراني من بيشتر به لايههايي از کارم برميگردد که بتواند خوب به بيننده منتقل شود.
وي افزود: در دوره مختار بافت جامعه شناختي و فرهنگي چند گانه بود که تحليل و تفسيرهاي متعددي از آن ميشد و به اسم دين بر روي هم تيغ ميکشيدند.
ميرباقري گفت: يکي از اهداف من در اين مجموعه پرداختن به تقابل دين با دين بود چرا که هر کس براي خود تفسير و تأويل متفاوتي از دين قائل است؛ البته ما يک باوري از دين داريم که آن باور اهل بيتي است.
وي گفت: «مختارنامه» بررسي ديدگاهها و بافت فرهنگي و اجتماعي و عقيدتي آن زمان است.
وي افزود: در آن زمان عراق وضعيت عجيب و غريبي داشت و اکنون هم دارد و سعي من بر اين بوده تا نمادها و جريانهاي فکري زمان مختار را نيز بررسي کنم.
ميرباقري گفت: «مختارنامه» اثر پيچيدهاي است و کار کوچکي نيست که بشود به سادگي از کنار آن گذشت.
وي ادامه داد: همزمان با مختار نهضت توابين را داريم که رهبر آن سليمان بن صرد خزايي است که اولين دعوتنامه را براي امام حسين (ع) ميفرستد؛ ولي در نهضت توابين در درگيري با ابن زياد کشته ميشود و شکست ميخورد.
کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» گفت: ما به ضرورت داستانگويي ناگزير بوديم که شخصيتي از مختار بسازيم که نقاط ضعف و قوتي دارد و در طول يک روند ديدگاههاي خود را اصلاح ميکند، اما مختار در واقع يک قهرمان است و آنچه ما ساختيم نشانه قهرماني در آن مشهود است.
وي افزود: ما براي مختار در اين مجموعه شخصيتي دراماتيک ساختيم که بيننده به آن علاقمند و تحولات زندگي و نقاط عطفش براي بيننده متأثرکننده باشد.
ميرباقري با بيان اينکه در انتهاي فيلم، مخاطب احساس خوبي به مختار خواهد داشت، گفت: مخاطب مختار را قهرماني خواهد ديد که در يک دوره پرتلاطم تاريخي زندگي ميکرد که جريانهاي فکري در آن حائز اهميت و نوع نگاه و تأويل و تفسير از مذهب و همچنين تقابل در مذهب نيز مهم است.
وي افزود: مضامين جامعه شناختي و روان شناختي دوره مختار به شناخت دورهاي که در آن زندگي ميکنيم، کمک ميکند تا بتوانيم انتخاب بهتري داشته باشيم و اين اهداف در طراحي «مختارنامه» مدنظر من بود.
ميرباقري گفت: مخاطب احساس ميکند که موضوع «مختارنامه» به درد امروزش ميخورد تا بتواند حداقل اعوجاجهايي را که ميتواند اصلاح کند.
وي با بيان اينکه پژوهش و ساخت اين فيلم حدود 9 سال به طول انجاميد، گفت: بخش عظيمي از بازيگران سينما و تلويزيون در «مختارنامه» بازي مي کنند.
ميرباقري افزود: اين مجموعه 60 هنرپيشه اصلي و بين 200 تا 300 هنرپيشه فرعي دارد و براي آن 2000 دقيقه کار نهايي در 40 قسمت 50 دقيقه اي شده است.
وي با اشاره به لوکيشنهاي متنوع با چند اقليم از جنوب، کوير، کوهستان تا دکورهاي وسيع و همچنين ساخت کعبه در احمدآباد، گفت: با توجه به ابعاد سنگين و گسترده «مختارنامه» اين مجموعه گران در نيامده است و اين را ميتوان از تصاوير تشخيص داد.
کارگردان تلويزيوني «مختارنامه» گفت: سختترين پلان «مختارنامه» واقعه کربلا بود که من احساس کردم براي آن آماده نيستم و دعا ميکردم سکانسها عقب بيفتد و عقب هم افتاد، اما يک جا خودش به سراغم آمد و احساس کردم ديگر وقتش است که بايد به سراغ کربلا بروم.
وي اضافه کرد: مهمترين پلان واقعه کربلا زماني است که حضرت ابوالفضل (ع) لب رودخانه علقمه ميآيد و من روي اين تصوير چهار ساعت کار کردم، چراکه برايم بسيار مهم بود که چقدر به آن روح حماسي نزديک شدهام و اين سختترين بخشهاي کار بود.
ميرباقري پلان نماز ظهر عاشوراي امام حسين (ع) را نيز يکي از سخت ترين کارها دانست و گفت: اينکه بتوانيم اين را به يک باور برسانيم تا بيننده آن شرايط را حس کند بسيار سخت و دشوار بود.
کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با بيان اينکه شخصيتهاي منفي در مجموعه «مختارنامه» اشخاص پخمه و بدرد نخور نيستند، گفت: اينها شخصيتهايي زيرک، مدير و مدبر هستند و تحليل و فکر و برنامه دارند و اين در همه ابعاد دشمن شناسي مهم است.
به گزارش ايسنا، سايت رسمي «مختارنامه» از امروز، همزمان با پخش نخستين قسمت از اين سريال راهاندازي شد. كليه اخبار و مطالب مربوط به سريال «مختارنامه» و صدور بيانيهها و جوابيهها و هر نوع اطلاعيهاي در اين سايت درج ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات