• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-12836
  • خبرنگار : 71021

عضو جامعه‌ي تورگردانان: بايد از فضاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي براي تبليغ ايران استفاده كرد حتا فلسطيني‌ها از نمايشگاه‌ها براي تبليغ سرزمين خود استفاده مي‌كنند

عضو جامعه‌ي تورگردانان:
بايد از فضاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي براي تبليغ ايران استفاده كرد
حتا فلسطيني‌ها از نمايشگاه‌ها براي تبليغ سرزمين خود استفاده مي‌كنند
يك عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: بايد از فضاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري براي تبليغ ايران استفاده كرد تا خارجي‌ها انگيزه‌ي سفر پيدا كنند. ابراهيم ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه تبليغات عنصر بسيار مهمي در انگيزه‌سازي براي سفر است، اظهار كرد: تركيه سال پيش در نمايشگاه ITB آلمان تمام شهر برلين را با تبليغات خود پوشانده بود و حالا سود آن را از اين جريان به‌دست مي‌آورد. براي توسعه‌ي گردشگري تبليغ در بازار‌هاي خارجي واقعا لازم و ضروري است. اگر ما امسال چنين كاري را انجام دهيم، تعداد گردشگران ورودي ايران در سال 2011 حتما شش برابر گردشگران امسال مي‌شود. او با اشاره به كشور‌هايي كه از فضاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي براي تبليغ خود استفاده مي‌كنند، گفت: حتا دولت فلسطين هم از اين فرصت‌ها استفاده مي‌كند. آن‌ها معمولا در اين نمايشگاه‌ها غرفه‌هاي خيلي بزرگي اجاره نمي‌كنند؛ ولي هميشه حضور دارند و تبليغ هم مي‌كنند و مردم هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه فقط قسمتي از اين سرزمين درگيري‌ دارد و بخش‌هاي ديگر آن امن است و براي سفر به فلسطين مشكلي وجود ندارد؛ ولي ما از فرصت‌هاي در اختيار، به نفع خود استفاده نمي‌كنيم. ما بايد به كل دنيا ثابت كنيم كه ايران، امن و‌ آرام است. وي ادامه داد: اگر ما مانند تركيه بودجه‌ي كلان براي تبليغات نداريم، در حد توان خود مي‌توانيم تبليغ كنيم. به‌عنوان آژانس‌دار حتا حاضريم هزينه‌ي ناچيز جايزه‌ي صادراتي براي يك‌سال حذف و صرف تبليغ شود، چون ما هم اين پول را براي تبليغ هزينه مي‌كنيم، آن وقت سال بعد سود اين حركت را با آژانس‌داران مي‌توانند قسمت كنند. ابراهيمي در ادامه با بيان اين‌كه مسيري كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بخش گردشگري مي‌رود، اشتباه است، افزود: حدود نه‌ماه است كه درخواست تمديد مجوز بند «ب» آژانس خود را به سازمان ارائه كرده‌ام؛ ولي هيچ پاسخي نگرفته‌ام. اگر قرار است دستور‌العمل صدور يا تمديد مجوز‌ها تغيير كند، ما كه نبايد بلاتكليف و معطل آن بمانيم. ما براي هركاري به اين مجوز نياز داريم؛ ولي مسؤول مربوط به آژانس‌ها در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را هيچ‌وقت نمي‌توان پيدا كرد. در واقع، به‌نظر مي‌رسد، برخي مسؤولان نمي‌خواهند هيچ كاري انجام دهند. وي بيان كرد: اين مديران و مسؤولان هر بار تغيير مي‌كنند و اين ما هستيم كه براي صنعت گردشگري مي‌مانيم؛ ولي نمي‌توانيم به‌خاطر نبودن آن‌ها بلاتكليف باشيم. اين تورگردان در ادامه به وضعيت اعطاي جايزه‌ي صادراتي به وارد‌كنندگان گردشگر به كشور اشاره كرد و گفت: تورگردانان درآمدشان فقط از راه ورود گردشگران خارجي به‌دست مي‌آيد؛ اما گاهي براي آن‌ها شرايط بي‌اعتمادي ايجاد مي‌كنند. براي نمونه در سال 1387، 360 گردشگر به كشور وارد كرديم كه وقتي به كميته‌ي مربوط در سازمان آمار آن‌ها را داديم، فقط 80 نفر آن‌ها را پذيرفتند و گفتند كه بقيه‌ي آمار، سوري است. درحالي‌كه مدارك سفر اين گردشگران وجود دارد. اگر قرار است كاري كنيم بايد اعتماد هم وجود داشته باشد. او اظهار كرد: ما حتا پولي را كه به‌عنوان جايزه‌ي صادراتي مي‌گيريم، براي تبليغ در بازارهاي خارجي هزينه مي‌كنيم. اگر اين پول را ندهند، مجبوريم از جيب بدهيم. علاوه بر اين، دادن اين جايزه‌ها در چنين شرايط بي‌اعتمادي چه فايده‌اي دارد؟! وي به گرايش بسياري از آژانس‌ها براي راه‌اندازي تورهاي خروجي اشاره كرد و گفت: اكنون راهنماها و آژانس‌هاي زيادي در حوزه‌ي تورهاي خروجي كار مي‌كنند و سالانه سرمايه‌هاي زيادي به اين شكل از كشور خارج مي‌شود. دولت هم از بخشي كه واقعا تلاش مي‌كند، بازار ورود را حفظ كند، حمايت خاصي نمي‌كند. براي همين، بسياري از آژانس‌هاي وارد‌كننده‌ي تور در حال تعطيل شدن هستند، چون ديگر نمي‌توانند كار كنند. بسياري از آن‌ها نمي‌توانند و حتا نمي‌خواهند در بازار خروجي فعال شوند، چون تفكر ديگري نسبت به گردشگري دارند. او تأكيد كرد: بايد از ايران به مردم جهان، ديد داده شود، چون اكنون آن‌قدر تبليغات منفي عليه ما وجود دارد كه وقتي از آرامش و جاذبه‌هاي ايران براي خارجي‌ها سخن مي‌گوييم، فقط تعجب مي‌كنند و اصلا باور نمي‌كنند. ما اصلا تبليغات مستمر نداريم، به همين دليل، انگيزه‌ براي سفر به كشور ما يا كم است يا وجود ندارد، درحالي‌كه مي‌دانيم گردشگران واقعا دوست دارند، به ايران سفر كنند؛ ولي اطلاعات و اطمينان ندارند. ابراهيمي در پايان به آمار ورود مسافران در پنج‌ماه نخست امسال كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده است، اشاره و اضافه كرد: يك‌ميليون و 285هزار و 814 نفر مسافري كه اعلام كرده‌اند، واقعا آمار زيادي است و با توجه به شرايط ورود گردشگران و وضعيت آژانس‌ها فكر نمي‌كنم، اين آمار گردشگران، واقعي باشد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha