قائممقام جامعهي تورگردانان: بايد براي تغيير شرايط خاص گردشگري در رسانههاي خارجي هزينه شود امكان دارد در آمار ناجا گردشگران از مسافران تفكيك نشوند
قائممقام جامعهي تورگردانان ايران گفت: براي تغيير شرايط خاص گردشگري كشور بايد دولت براي تبليغات سرمايهگذاري كند تا ايران در رسانههاي خارجي ظاهر شود.
محمدعلي واقفي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آمار ورود گردشگران خارجي به كشور و رشد 38 درصدي آن، اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حتما براساس مستندات در اختيار، اين آمار را ميدهد و اگر اين آمار را ناجا داده باشد، پس حتما اين تعداد مسافر به كشور وارد شدهاند و ما نميتوانيم منكر آن شويم؛ ولي امكان دارد، گردشگران را از كل مسافران تفكيك نكرده باشند.
او ادامه داد: در هر صورت با وجود اين آمارها، وضعيت ورود گردشگران خارجي چندان خوب نيست. البته شايد بحراني نباشد، اما شرايط خاصي در آن حاكم است، بخصوص در بخش ورود مسافران هوايي كه كاهش آن اصلا توجيه ندارد، چون اين آمار هر سال بايد افزايش يابد. بنابراين بايد براي تغيير اين شرايط خاص كه در گردشگري حاكم شده است، برنامهريزي دقيق و حسابشدهاي انجام داد.
اين تورگردان در ادامه به نشستي كه با يك آژانسدار چيني داشته است، اشاره كرد و گفت: اين توراپراتور چيني با توجه به شيوهي مديريتي بخش گردشگري كشورهاي ديگر معتقد بود، اگر ايران ميخواهد در عرصهي جهاني موفق شود، بايد در بخش تبليغات سرمايهگذاري كند و به رسانههاي خارجي پول دهد تا ايران را تبليغ كنند، چون از نظر او دست كم در چين افراد زيادي هستند كه حتما پس از آشنايي با جاذبههاي ايران، دوست دارند اين كشور را ببينند.
وي بيان كرد: بسياري از شبكههاي تلويزيوني اخبار خود را از رسانههاي غربي ميگيرند و حتا رسانههاي كشورهاي جنوب شرق آسيا. اين در حالي است كه اخبار رسانههاي غربي دقيقا عليه ايران است. بنابراين دولت بايد در شبكههاي تلويزيوني سرمايهگذاري كند، چون اين كار از توان بخش خصوصي خارج است.
او با تأكيد بر اينكه برگزاري هفتههاي فرهنگي و نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري بخشي از امور بازارسازي را انجام ميدهد و تبليغات در رسانهها اثرگذاري ديگري دارد، گفت: نخستين گام در بازاريابي، بازارسازي است. بنابراين بايد تصوير روشني از كشور و جاذبههاي آن را در كشور مقصد معرفي كنيم. اگرچه برپايي نمايشگاه و هفتهي فرهنگي خوب است؛ ولي هريك، بخشي از كار بازارسازي را انجام ميدهند.
واقفي اظهار كرد: قطعا مخاطبان يك نمايشگاه از يك شبكهي تلويزيوني در كشور كمترند و اگر نمايشگاهها تخصصي هم باشد، تعداد مخاطبان آن كمتر هم ميشود. در واقع، ما بايد در ميان مردم آن كشورها انگيزه ايجاد و جاذبههاي گردشگري را متناسب با سليقهي آنها معرفي كنيم تا ايران را انتخاب كنند.
قائممقام جامعهي تورگردانان در ادامه گفت: ما با شرايط خاصي در گردشگري مواجهيم، چون اگر پنج سال پيش 100 نفر را جذب ميكرديم، اكنون بايد هزار نفر را جذب كنيم تا درآمد پنج سال پيش و آن 100 نفر را بهدست آوريم، چون اكنون نرخ تورم در كشور بالاست و نرخ ارز هم ثابت مانده است.
او افزود: ما بايد بستههاي سفر را براساس نرخ جهاني بفروشيم كه با اين تورم و نرخ ثابت ارز، مجبوريم يا از خدمات بكاهيم يا از سود تا اين بستهها را بفروشيم و گردشگران را جذب كنيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات