• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8906-11933

پايان سريال‌هاي ماه رمضان در گفت‌وگو با مخاطبان و منتقدان

پايان سريال‌هاي ماه رمضان در گفت‌وگو با مخاطبان و منتقدان
با پايان يافتن ماه مبارك رمضان و پخش سريال‌هاي مناسبتي، سرويس تلويزيون ايسنا در گفت‌وگو با تعدادي از منتقدان و مخاطبان، آخرين نظرات درباره سريال‌هاي مناسبتي را جويا شده‌است. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، از جمله منتقداني كه به ابراز عقيده درباره سريال‌هاي ماه رمضان پرداخته، چيستا يثربي است. او كه معتقد است هركدام از اين سريال‌ها بايد در جايگاه خودشان بررسي شوند ومقايسه سريال‌ها درست نيست، در نقد مجموعه‌هاي مناسبتي سيما كه ماه رمضان پخش شدند، به بيان اين مطلب مي‌پردازد كه «در مسير زاينده‌رود» به نظر من بهترين سريال است كه ماه رمضان امسال توليد شد. رضا درستكار نيز با اشاره به سريال‌هاي پخش شده در ماه رمضان، تاكيد مي‌كند: به نظرم بهترين سريالي كه ماه رمضان پخش شد، «در مسير زاينده‌رود» بود. اتفاق خوبي كه در اين سريال رخ داد اين بود كه براي اولين بار از چارچوب آپارتمان و خانه‌هاي كوچك بيرون آمديم و تنوع معماري و لوكيشن مواجه شديم. *** مخاطبان سريال‌هاي ماه رمضان نيز به ابراز عقيده درباره اين مجموعه‌ها پرداخته‌اند: خانمي 52 ساله از كرمان با ذكر اين‌كه سريال‌هاي «ملكوت» و «جراحت» را دنبال مي‌كند، مي‌گويد: «ملكوت» با اين‌كه شروع جذابي نداشت، توانست در ادامه مخاطب را به خود جذب كند و روند بهتري را طي كند. سريال «جراحت» نيز گرچه موضوع جذاب و منحصر به فردي داشت، اما پايان بسيار بدي داشت. دختر جوان و دانشجويي نيز در مورد سريال «جراحت» اين‌گونه اظهار‌نظر مي‌كند: پايان‌بندي اين سريال بسيار بد است. ما به عنوان مخاطب انتظار داشتيم ابتكاراتي كه در موضوع و جذابيت سريال در طول سريال ادامه داشت در پايان‌بندي نيز مشهود باشد. «جراحت» طوري تمام شد كه مخاطب در پايان نمي‌دانست چه اتفاقي افتاده است و سرنوشت كاراكتر‌ها چگونه است. وي ادامه مي‌دهد: ايراد سريال‌ها و برنامه‌هاي مناسبتي اين است كه هميشه پايان خوبي دارند. مثلا در سريال «جراحت» همه ماجرا با پايان خوب و شيريني تمام شد. در حالي كه در زندگي واقعي امكان ندارد خانواده‌اي با اين همه مشكل به راحتي بتواند همه مشكلات عميق و ريشه‌دار را طي مدت زمان بسيار كوتاهي حل كند و همه چيز به خوبي تمام شود. آقاي 32 ساله‌اي از اصفهان با اشاره به سطح كيفي سريال‌هاي ماه رمضان تاكيد مي‌كند: «جراحت» را دنبال مي‌كردم، اما به نظرم به طور كلي سطح سريال‌هاي ماه رمضان امسال نسبت به سال‌هاي قبل به مراتب پايين‌تر بود. با اين كه «جراحت» قصه و بازيگران خوبي داشت، جذاب نبود. اين مخاطب اصفهاني به سريال «در مسير زاينده‌رود» اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در مسير زاينده‌رود» انتقادات زيادي را برانگيخت و به نظر مردم اصفهان لهجه‌هاي به كار برده شده خوب از آب در نيامده بود، اما من فكر مي‌كنم اين يك امر طبيعي است كه بازيگران غيربومي نتوانند لهجه‌ي اصفهاني را به خوبي ادا كنند. بنابراين گرچه در برخي مواقع اداي لهجه، حالت مضحكي به خود مي‌گرفت، اما هنرمندان اين مجموعه تا حدود زيادي توانسته بودند به لهجه اصفهاني نزديك شوند. يك خانم فروشنده مترو نيز سريال «ملكوت» را يك سريال قابل تامل و آموزنده مي‌داند و مي‌افزايد: اين سريال بسيار آموزنده بود و به افراد يادآور مي‌شد كه آخرت هم وجود دارد و بايد مواظب اعمالشان در دنيا باشند تا مشكلات حاج فتاح در برزخ گريبان گيرشان نشود. بيننده‌ي 27 ساله‌اي از لاهيجان مي‌گويد: «در مسير زاينده‌رود» بهترين سريال ماه رمضان امسال بود. وي با انتقاد از سريال «جراحت» عنوان مي‌كند: آغاز «جراحت» خيلي خوب بود، اما بد تمام شد. اين سريال ترويج بددهني و احترام نگذاشتن به مخاطب بود و به نظر من تاثير خيلي بدي روي قشر جوان و نوجوان داشته است. در سراسر سريال كاراكتر‌ها با هم دعواي لفظي داشتند و مرتب به هم توهين مي‌كردند. چنين چيزي در سريال‌هاي ماه رمضان بدترين تاثير را بر مخاطبان و به خصوص كودكان و نوجوانان دارد. اين خانم لاهيجاني مي‌افزايد: براي مثال شخصيت‌هاي «اكرم» و «اميرحافظ» به دليل جوان‌بودن الگوي خيلي از جوان‌ها مي‌شوند، اما اين شخصيت‌ها مدام بددهني مي‌كنند و در نتيجه تاثير مخربي روي جوان‌ها خواهند داشت. اين بيننده به داستان تكراري و جلوه‌هاي ويژه بسيار ضعيف در سريال «ملكوت» اشاره و تاكيد مي‌كند: در كل نبايد از سريال‌هاي ماه رمضان انتظار زيادي داشت، چون اين سريال‌ها با شتاب‌زدگي هرچه تمام‌تر و در دقيقه 90 توليد مي‌شوند و معمولا پايان خوشي دارند. يك آقاي كارمند از تهران اعتقاد دارد: سريال‌هاي ماه رمضان امسال، سريال‌هاي مناسبتي اين ماه نبودند و تنها چيزي كه در آنها محوريت نداشت ماه رمضان بود و در حال و هواي ماه رمضان توليد نشده بودند. وي مي‌گويد: تنها سريال «جراحت» را دنبال مي‌كردم. اين سريال حتي از نامش پيدا است كه به مناسبت ماه رمضان توليد نشده و به نظر من بايد در طول سال پخش مي‌شد. جاي درگيري‌ها و مسائل خانوادگي در ماه رمضان نيست. اين شهروند تهراني بازي بازيگران با تجربه در سريال «جراحت» را نقطه قوت اين سريال مي‌داند و مي‌گويد: قرار گرفتن بازيگران باتجربه مثل امين تارخ و ثريا قاسمي در كنار ساير بازيگران جوان موجب شد، حتي اگر ضعفي هم در بازيگران جوان و كم‌تجربه وجود دارد، به خاطر پررنگ‌بودن با تجربه‌ها پنهان بماند. دختر دانشجوي 23 ساله‌اي كه سريال «جراحت» را دنبال مي‌كرد، مي‌گويد: «جراحت» به شعور مخاطب احترام گذاشته بود و با اين‌كه مشخص بود در پايان سريال چه اتفاقي مي‌افتد، اين مساله را نشان نداده بود و تشخيص آن را به مخاطب واگذار كرده بود. وي ادامه مي‌دهد: «جراحت» در نقطه‌ي خوبي تمام شد، گرچه مي‌توانست پايان بهترين داشته باشد. *** به گزارش ايسنا، نتايج نظرسنجي مركز تحقيقات و سنجش برنامه‌اي سازمان صدا‌وسيما در هفته اول شهريور ماه حاكي از اين بوده‌است كه سريال «جراحت» به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور در ميان سريال‌هاي ماه رمضان امسال، رتبه‌ي اول را كسب كرد. سريال «جراحت» با 74 درصد بيننده و 85 و 2 دهم درصد رضايت، موفق‌ترين سريال ماه رمضان 89 لقب گرفت. در هفته اول شهريور ماه، سريال «ملكوت»(ساخته محمدرضا آهنج) با 65 درصد بيننده رتبه‌ي دوم را در بين سريال‌هاي ماه رمضان امسال به خود اختصاص داد و «در مسير زاينده‌رود» به كارگرداني حسن فتحي با 58 درصد بيننده رتبه‌ي سوم را كسب كرد. سريال «نون و ريحون»(فرزاد مؤتمن) كه از توليدات شبكه‌ي تهران محسوب مي‌شود، در بين سريال‌هاي جديد رتبه‌ي چهارم را داراست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha