• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8905-12008
  • خبرنگار : 99999

/به بهانه آغاز بازديد دوره‌اي از كاميون‌هاي چيني ايران‌خودرو ديزل/ به نام هوو، به كام ولوو!

/به بهانه آغاز بازديد دوره‌اي از كاميون‌هاي چيني ايران‌خودرو ديزل/
به نام هوو، به كام ولوو!
طرح فراخوان ايران خودرو ديزل براي کنترل سيستم ترمز و اضافه کردن يک تانک باد 20 ليتري در مدار ترمز كاميون‌هاي هوو، از امروز - 20 مرداد - آغاز و در پايان آذر ماه به اتمام مي‌رسد. همين موضوع بهانه‌اي شد براي مرور اتفاقات اخير و مسايلي كه منجر به اجراي دومين بار طرح فراخوان خودرو در ايران شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چندي است كه كاميون‌هاي وارداتي سابق ايران خودرو ديزل به سوژه روز رسانه‌ها تبديل شده است. انتشار گزارش‌هايي از وقوع سوانح براي اين كاميون‌ها و اظهارات پليس نسبت به ناايمن بودن آنها شرايط سختي را براي اين خودروساز ايجاد كرده است. بر هيچ كس پوشيده نيست كه چيني‌ها معمولا اجناس با كيفيت خود را به ايران نمي‌آورند و در اين باره مي‌توان تاحدود زيادي حق را به پليس و مردم داد كه نسبت به كيفيت و ايمني اين كاميون‌ها نگران باشند، ولي به نظر مي‌رسد در مورد اين محصول بيش از حد سياه‌نمايي شده است. * * كاميون‌هاي هوو از دو سال پيش ديگر وارد نشده‌اند كار تا جايي پيش رفته است كه عده‌اي از شماره‌گذاري اين كاميون‌ها در حال حاضر انتقاد مي‌كنند، ولي نكته اينجاست كه طبق اظهارات هاشم يكه‌زارع مديرعامل ايران خودرو ديزل كه از يك سال پيش مديريت اين شركت را برعهده گرفته، واردات اين كاميون‌ها از بهمن سال 1387 متوقف شده و كاميون‌هاي در حال تردد همان 16 هزار دستگاهي هستند كه تا دو سال پيش از چين وارد ايران شده‌اند و موضوع شماره‌گذاري محلي از اعراب ندارد. * * تريلرها عامل اصلي سوانح يكي از ايرادات عمده و اتفاقا به جا از كاميون‌هاي هوو كه از سوي كارشناسان و مسوولان پليس مطرح مي‌شود، ضعف در سيستم ترمز اين كاميون‌هاست. در واقع به جز سري آخر اين محصولات كه به ترمزهاي ضد قفل (ABS) مجهز هستند، بقيه آنها فاقد ترمز ABS بوده و اين يكي از بزرگترين ايرادهاي اين كاميون‌هاست. ولي بايد توجه داشت كه در اكثر سوانح مربوط به اين كاميون‌ها، آنچه كه طبق اعلام پليس باعث وقوع اين سوانح شده، به جز عامل انساني، ضعف در عملكرد تريلر اين خودروهاست؛ به طوري كه انحراف به طرفين اين تريلرها در هنگام ترمز كشنده عاملي اصلي واژگوني آنها ذكر شده است. ولي چرا تريلر اين خودروها از سيستم پايداري كافي برخوردار نيستند؟ شايد بسياري بر اين گمان باشند كه كاميون‌هاي هوو شامل كشنده كه در جلو قرار دارد و تريلي متصل به آن كه از پشت به كشنده متصل است، بوده و كل اين مجموعه يعني كشنده و تريلي ساخت يك كارخانه است، در حالي كه چنين نيست، بلكه كاميون‌هاي هوو عرضه شده فقط شامل كشنده هستند و تريلر آن توسط خريدار اين كشنده‌ها تامين مي‌شود. به گفته يونسيان، قائم مقام ايران خودرو ديزل در حال حاضر بيش از 50 سازنده تريلي در كشور فعاليت مي‌كنند كه بعضا از استانداردهاي لازم نيز بي‌بهره‌اند. اين گونه است كه سيستم عملكرد پايداري بسياري از اين كاميون‌ها دچار مشكل است، زيرا تريلرهاي نامرغوب كه اكثرا به سيستم ترمز ضد قفل مجهز نيستند، هنگام ترمز كردن كشنده در سرعت‌هاي بالا توانايي پاسخ دادن و هماهنگي با كشنده را نداشته و با توجه به حجم بار و سنگين بودنشان فشار مضاعفي را به كشنده وارد كرده و منجر به انحراف وبه اصطلاح قيچي شدن تريلر و در نتيجه واژگوني كاميون مي‌شوند. مسوولان شركت ايران خودرو ديزل به تازگي اعلام كرده‌اند كه در تحقيقات انجام شده روي تعدادي از كاميون‌هاي هوو از 301 كاميون مورد بررسي فقط 15 دستگاه داراي تريلي استاندارد بوده‌اند. به همين منظور طبق هماهنگي‌هاي انجام شده بين اين شركت و پليس ناجا و اعلام فراخوان عمومي قرار شده كه از 20 مرداد امسال به مدت 4 ماه (تا پايان آذر) كاميون‌هاي هوو موجود در ايران با مراجعه به نمايندگي‌هاي مجاز اين شركت مورد بازرسي فني قرار گرفته و در صورت نداشتن ايراد يا اصلاح سيستم‌هاي ترمز و پايداري خودرو برچسب مخصوصي روي اين كاميون‌ها نصب شود تا بعد از به پايان رسيدن مدت چهار ماهه، پليس از ادامه فعاليت كاميون‌هاي فاقد اين برچسب جلوگيري كند. * * به نام هوو به كام ولوو! البته مسوولان ايران خودرو ديزل معتقدند كه در مورد اين كاميون‌ها انصاف رعايت نشده، زيرا بروز 10 تا 20 سانحه طي اين سال‌ها براي چيزي نزديك به 16 هزار دستگاه از يك خودرو مساله چندان عجيبي نيست و به نظر مي‌رسد كه خبرسازي‌هاي اخير با هدف خاصي صورت گرفته باشد. اما گذشته از اين مباحث اتفاق جالب و در خور توجهي به تازگي رخ داده كه تا حدودي مي‌تواند بدبيني مسوولان اين شركت به حوادث اخير را توجيه كند. چند روز پيش و در اطلاع رساني رسانه‌ها از آخرين سانحه رخ داده براي يك دستگاه كاميون در كرمان عنوان شده بود كه طبق اعلام پليس، تريلي هوو به دليل انحراف به چپ با يك دستگاه خودرو پرايد برخورد كرده و منجر به سانحه شده است. اين در حاليست كه مستندات به دست آمده از سانحه و همين طور اظهارات روز گذشته قائم مقام اين شركت بيانگر آن است كه كاميون سانحه ديده هوو نبوده بلكه يك دستگاه كاميون ولوو آلماني بوده كه البته به تازگي به چيني‌ها واگذار شده است! چند روز قبل‌تر از آن نيز تصادف يك دستگاه هوو با يك دستگاه پژو405 در محور ساري به گهرباران اطلاع‌رساني شد، در حالي كه مشخص شد سبقت غيرمجاز پژو405 و ناتواني راننده آن در كنترل خودرو منجر به وقوع اين سانحه شده است. بروز چنين مسائلي موجب مي‌شود كه ذهن‌ها ناخودآگاه به داستان آتش سوزي خودروهاي سواري پژو 405 ناشي از ايراد در سيستم سوخت رساني خودرو معطوف شود كه باعث شده بود هر نوع آتش سوزي اين خودرو به ايراد سيستم سوخت رساني آن نسبت داده شود و از اين طريق حتي زمينه براي سوء استفاده‌ عده‌اي البته محدود هم فراهم شده بود. * * نقش پليس در كاهش تصادفات در پايان بايد باز هم متذكر شد كه ايرادها و انتقادات وارده به خودروسازان داخلي مبني بر بكارگيري محصولات بعضا بي‌كيفيت چيني كاملا وارد بوده و خودروسازان بايد اهتمام ويژه‌اي به بالا بردن كيفيت محصولاتشان چه داخلي و چه وارداتي و همچنين افزايش سطح كيفي واحدهاي خدمات پس از فروش خود داشته باشند، ولي از آن سو بايد جانب حق را نيز رعايت كرد و همانند موضوع كاميون‌هاي هوو مجموعه‌اي را بدون داشتن دلايل كافي زير بار تند هجمه و فشار قرار نداد. پليس نيز با سخت‌گيري‌هاي به جاي خود در خصوص ممانعت از ادامه فعاليت كاميون‌هاي فاقد برچسب تاييديه تست ايمني مي‌تواند شرايطي را فراهم كند تا پس از اين ديگر شاهد هيچ حادثه‌ دلخراشي از جانب اين كاميون‌ها در كشور نباشيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha