امان از تريلرهاي غيراستاندارد! قائم مقام ايران خودرو ديزل با اشاره به تحقيق اخير اين شركت: از 301 كاميون هوو مورد بررسي فقط 15 دستگاه تريلر استاندارد داشتند
نهضتي را براي تست كيفي و نظارت بر تمام خودروهاي سنگين در حال تردد در جادهها آغاز خواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي يونسيان ـ قائم مقام مديرعامل ايران خودرو ديزل ـ امروز در نشستي با بيان مطلب بالا افزود: بايد اين نهضت را آغاز كنيم تا ديگر هيچ رانندهاي با تريلر، بار و سرعت غير استاندارد در جادهها حضور نيافته و حادثه آفريني نكند.
وي با بيان اينكه نبايد هر اتفاق ناگوار رخ داده را به حساب مشكل فني كاميونهاي هوو بگذارند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر 16 هزار خانواده از اين محصول ارتزاق ميكنند و با جو ايجاد شده، رانندگان اين كاميونها با محدوديتهايي همچون عدم اجازه تردد در 13 روز نوروز و عدم تحويل بار در بنادر روبهرو شدهاند.
او ادامه داد: اگر رانندگان كاميونهاي هوو از قطعات و تريلرهاي غير استاندارد استفاده نكرده و سرويسهاي منظم را انجام دهند، هيچ دليلي براي وقوع حادثه از سوي اين كاميونها وجود ندارد.
وي افزود: در حال حاضر فراخواني را براي تست عملكرد سيستم ايمني كاميونهاي هوو منتشر كردهايم و از آخر آذرماه امسال از تردد كاميونهاي هوو فاقد برچسب تاييديه تست ايمني جلوگيري خواهد شد. با اين حال اين راهكارها در صورتي موثر خواهد بود كه رانندگان كشندههاي هوو از تريلر استاندارد استفاده كنند.
او با بيان اينكه به دليل وجود قطعات غير اصلي و ارزانتر در بازار اغلب رانندگان از اين قطعات استفاده ميكنند، اعتراف كرد: البته خودمان از سطح كيفيت واحدهاي خدمات پس از فروش راضي نبوده و به دنبال تقويت آن هستيم.
وي تصريح كرد: براي اجراي نظارتهاي كيفي بر تردد خودروهاي سنگين در سطح كشور نيازمند حضور فعالتر موسسه استاندارد و وجود ضمانت اجرايي در خصوص رعايت بخشنامههاي ابلاغي آن هستيم.
يونسيان خاطرنشان كرد: همچنين نقش پليس نيز در كنترل رعايت استانداردها بسيار مهم است و يكي از وظايف پليس در اين زمينه عدم شماره گذاريهاي تريلرهاي غير استاندارد و الزام به معاينه فني خودروها و برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني است.
وي ادامه داد: ما خودمان را به دليل آنكه در حادثههاي رخ داده از سوي كاميونهاي هوو در محل حضور نيافته و دلايل اين حوادث را اعلام نكردهايم، مقصر ميدانيم و اميدواريم با بيان دلايل اصلي اين مساله، هيچ كاميون هوويي مجبور به توقف نشده و رزق و حقوق دارندگان اين كاميونها ضايع نشود.
همچنين در اين نشست، آماري از تحقيق انجام شده در خصوص علل حوادث رخ داده از سوي كاميونهاي هوو منتشر شد. براساس اين تحقيق، تنها حدود 4 درصد از رانندگان 301 دستگاه كاميون مورد تحقيق، از خدمات هوو در نمايندگيهاي مجاز براي تغيير در سيستم ترمز خودرو استفاده كردهاند. همچنين تريلرهاي مورد استفاده رانندگان كاميونهاي هوو نيز اكثرا متفرقه بوده و برند 24 درصد نيز قابل شناسايي نبوده است.
در اغلب اين موارد اين رانندگان از تريلرهاي بدون استاندارد و بدون سيستم ترمز مناسب استفاده كردهاند كه براي جلوگيري از حادثه سازي آنها بايد راهكارهايي همچون آموزش رانندگان، انجام سرويسهاي منظم، انجام منظم و دورهاي معاينه فني ويژه كشنده و تريلر، الزام به استفاده از قطعات استاندارد در تعميرات كشنده و تريلر و الزام رانندگان به استفاده از تريلرهاي استاندارد انجام شود.
طبق اين آمار از 301 دستگاه كشنده مورد بررسي در اين تحقيق، تنها 15 مورد از تريلرهاي استاندارد استفاده كرده و مابقي از تريلرهاي توليدي شركت هاي غير استاندارد استفاده كردهاند.
بسياري از اين رانندگان نيز كم سن و سال بوده و 31 درصد كمتر از 10 سال سابقه رانندگي داشتهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات