محدوديتهاي مقطعي براي تردد "هوو" ترافيك؛ ايمني؛ يا صرفا حساسيت؟!
تردد "هوو" در تعطيلات پايان تابستان در برخي از محورهاي خاص محدود يا ممنوع شده و اين در حالي است كه معاينه فني اين كاميونها طبق برنامهاي كه پيشتر اعلام شده بود، همچنان در حال انجام است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در روزهاي پاياني باقي مانده از تعطيلات تابستان تردد كاميونهاي "هوو" تا سوم مهرماه در محورهاي بندرعباس ـ سيرجان، رشت ـ قزوين، فيروزكوه، تهران ـ قم، خرم آباد ـ انديمشك، اصفهان ـ تهران و چمن بيد ـ جنگل گلستان و محورهاي «هراز» و «كرج ـ چالوس» ممنوع شده و طبق اعلام پليس احتمال افزايش اين محدوديتها براي اين دسته از كاميونها وجود دارد.
مومني - رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا - در گفتوگو با ايسنا دليل اين توقف تردد را تعدد وقوع حوادث رانندگي به دليل نقص فني در سيستم ترمز و مهار تريلرهاي "هُوو" و كشته و مجروح شدن تعدادي از هموطنان بهويژه در محورهاي برونشهري دانسته و افزوده كه به دليل پيشبيني افزايش بار ترافيكي در پايان تعطيلات و در راستاي پيشگيري از وقوع تصادفات ناگوار و اختلال در عبور و مرور تردد تريلرهاي "هُوو" تا پايان روز شنبه 3 مهرماه سال جاري در تعدادي از محورهاي كشور ممنوع شده است.
* * همه "هوو" ها مشكل ايمني دارند؟!
رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور در حالي به حق از توقف حركت تمام "هوو" ها در جهت حفاظت از جان مردم در محورهاي اعلام شده خبر ميدهد كه به گفته قائم مقام ايران خودرو ديزل از حدود 15 هزار "هوو" در حال تردد در كشور تا ميانه هفته گذشته 2هزار و 602 كاميون در پي مراجعه به مراكز معاينه فني اين خودرو برچسب معاينه فني در يافت كردهاند و ايمني آنها توسط اين برچسبها تاييد شده است. ولي سوال اينجاست كه آيا ساير خودروهاي سنگين ديگر در ايران هيچ جاي نگراني ندارند كه تردد آنها قرار است بدون مانع انجام شود؟!
* * ترافيك فقط براي هوو؟!
رييس پليس ناجا در سخنان خود به ترافيك بين شهري در پايان تعطيلات هم اشاره كرده و آن را دليل ديگر اعمال محدوديت براي تردد اين تريلرها دانسته است. پيش تر هم در موارد مشابه از جمله تعطيلات روز طبيعت در 13 فرودين ماه يا عيدها و آيينهاي مذهبي، محدوديتهاي ترافيكي براي تردد خودروهاي سنگيني كه حامل مواد سوختي و فاسد شدني نبودهاند، اعمال شده بود؛ اما در اين مورد خاص اعمال محدوديت تردد فقط شامل "هوو" شده است، نه ساير تريلرها و خودروهاي سنگين.
* * نقش حوادث در اعمال محدوديت براي هوو
در شش ماه گذشته كاميونها حداقل شش بار در محورهاي درون شهري و برون شهري حادثه آفريدهاند كه حاصل آن تعدادي كشته و زخمي بوده است.
بر اساس اخبار رسمي، در همين مدت نقص فني كاميونهاي "هوو" چهار سانحه منجر به فوت آفريده است كه در مجموع حدود 20 كشته به همراه داشته كه آمار ناخوشايندي است. هر كس در نگاه اول به اين نتيجه ميرسد كه "هوو" واقعا حادثه ساز و مرگ آفرين است، اما ميتوان از ديد ديگري هم به اين موضوع نگاه كرد. در حال حاضر 15 هزار "هوو" در حال تردد در كشور وجود دارد كه هر كدام به نوعي تامين معاش خانوادهاي را به دوش مي كشند. آيا منع تردد اين خودروها در چنين مسيرهاي مهمي بر زندگي اين خانوادهها تاثيرگذار نيست؟
** از هر 3 هزار و 750 "هوو" يكي تصادف كرده است
البته نميتوان منكر برخي ايرادها در كشنده "هوو" يا تريلرهاي متصل به آن شد. همچنين واضح است كه حتي يك كشته در تصادفات رانندگي هم زياد است، چه رسد به عدد 20. با اين وجود وقتي نسبت خودروهاي در حال تردد را با خودروهاي حادثهساز مقايسه كنيم، نتايجي غير از مرگ آفريني "هوو" به دست ميآيد. وقتي از 15 هزار خودرو "هوو" فقط چهار تاي آن تصادف منجر به فوت داشته است؛ يعني از هر 3750 خودرو يكي احتمال تصادف دارد كه در ميان ساير خودروهاي سنگين، چندان هم آمار عجيب و غريبي نيست.
در گزارشهاي پليس بر نقص سيستم ترمز و حادثهآفريني تريلرهاي هوو تاكيد شده و در اين باره گفته شده پاسخگوي رانندگان تريلرهاي «هُوو» بايد شركت وارد كننده آن باشد. اين در حالي است كه شركت واردكننده اين خودروها فقط كشنده آن را وارد و عرضه كرده است و تريلي آن كه براي حمل و نقل كالا و بار به كشنده متصل ميشود و از سوي پليس به عنوان عامل اصلي تصادفها ياد ميشود، توسط خريداران كشندهها از بازار تهيه ميشود. آخرين گزارشها نيز حكايت از آن دارد كه در بازار ايران فقط پنج منبع براي تامين تريلرهاي استاندارد فعاليت ميكنند و عملكرد ساير شركتهاي عرضه كننده تريلرها از سوي موسسه استاندارد تاييد نشده است. به گفته قائم مقام شركت واردكننده اين خودروها (ايرانخودرو ديزل) در بررسي انجام شده اخير از 301 دستگاه كشنده مورد بررسي در اين تحقيق، تنها 15 مورد از تريلرهاي استاندارد استفاده كرده و مابقي از تريلرهاي توليدي شركت هاي غير استاندارد استفاده كردهاند؛ بنابراين به نظر ميرسد كه ابتدا بايد براي تريلرهاي غيراستاندارد تدبيري انيشيده شود، زيرا سيستم ترمز كشندهها طبق اظهارات مسوولان ايرانخودرو ديزل مشكل خاصي نداشته و حتي سري آخر اين كشندهها كه حدود دو سال پيش به بازار عرضه شدهاند، از سيستم ترمز ضد قفل (ABS) برخوردار هستند. ولي تريلرها كه حجم عمده بار و وزن كاميون در هنگام بارگيري روي آنهاست، در صورت مجهز نبودن به سيستم ترمز مناسب ميتوانند پايهگذار حوادث جبران ناشدني ديگري هم باشند.
البته بر اساس طرح فراخوان كاميونهاي هوو كه از 20 مرداد امسال اغاز شده و تا پايان آذر ادامه خواهد داشت، تاكنون بيش از 2600 دستگاه از اين كاميونها به مراكز معرفي شده مراجعه كرده و پس از انجام آزمايشهاي ايمني موفق به دريافت تاييديه ايمني شدهاند. در اين بين بهتر است كه پليس از تردد كاميونهاي فاقد برچسب ايمني در محورهاي فوق جلوگيري كند تا از اين طريق ضمن ايجاد انگيزه براي صاحبان هووهايي كه تاكنون در طرح فراخوان مراجعه نكردهاند، به نوعي افرادي كه در اين طرح شركت كردهاند مورد تشويق قرار گرفته باشند.
البته پليس نيز پيشنهاد داده كه تناژ تريلرهاي «هُوو» از 40 تن به 26 تن كاهش يابد كه به نظر ميرسد پيشنهاد خوب و موثري باشد.
به هر حال بايد تا پايان آذرماه صبر كرد تا طرح فراخوان كاميونهاي هوو به پايان برسد و از آن به بعد وضعيت را با شرايط فعلي مقايسه كرد. از آن هنگام به بعد پليس از تردد تريلرهاي فاقد اين برچسب جلوگيري خواهد كرد و از اين طريق به طور حتم شاهد كاهش سوانح خواهيم بود؛ ضمن اين كه به نظر ميرسد خود به خود در بازار تريلرها نيز تحولي ايجاد شود و سازندگان تريلر رعايت استانداردها و مسايل ايمني را در دستور كار خود قرار دهند؛ زيرا در غير اين صورت با كاهش فروش محصولاتشان مواجه خواهند شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات