*عامل تصادفهاي اخير كاميونهاي هوو اعلام شد* خطاي انساني و تريلرهاي غيراستاندارد مهمترين عوامل شناخته شدند
قائم مقام ايران خودرو ديزل در مورد سوانح بهوجود آمده براي كاميونهاي هوو گفت: در بررسيهاي انجام شده، مشخص شد كه مهمترين عامل تصادفهاي هوو به عامل نيروي انساني باز ميگردد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي يونسيان امروز در يك گفتوگو زنده راديويي افزود: موسسه استاندارد اين كاميونها را تاييد كرده و سپس اجازه شمارهگذاري را داده است، ولي روي تريلرها - كه شركت ايرانخودرو ديزل مسووليتي در قبال آن ندارد - كاري انجام نشده است.
وي در ادامه تاكيد كرد: يكي از دلايل تصادفهاي كاميونهاي هوو در چند مورد اخير ميتواند شرايط واگذاري راحت اين خودرو باشد و همين طور شايد رانندگان اين خودروها از تجربه كافي برخوردار نباشند. ضمن اينكه بررسي حوادث مربوط به اين كاميون نشان ميدهد كه براي مثال افرادي كه راننده خودرو حادثه ديده بودهاند، مجبور به طي يك مسافت طولاني بوده و در نتيجه خسته بودند.
يونسيان همچنين با اشاره به اين كه تامين تريلر به عهده ايرانخودرو ديزل نيست و ممكن است كه خريداران كشنده هوو اقدام به خريداري تريلي غيراستاندارد براي آن كنند، تصريح كرد: ما در بررسيهاي خود روي 300 خودرو در جادههاي قم، فيروزكوه، دماوند و رشت متوجه شديم كه تنها سه تريلر از اين تعداد سالم بودهاند.
قائم مقام ايران خودرو ديزل همچنين از فراخوان ايرانخودرو ديزل براي بازديد سيستم ترمز كاميونهاي هوو خبر داد و افزود: در اين فراخوان سيستمهاي ترمز فعلي را بازبيني ميكنيم و روي كاميون برچسب معاينه فني نصب ميكنيم تا در پايان مدت زمان اعلام شده، پليس از تردد خودروهاي بدون برچسب معاينه فني جلوگيري كند.
پيش از اين مديرعامل اين شركت نيز گفته بود كه در حال حاضر 16 هزار دستگاه كاميون هوو در كشور تردد ميكنند و بروز 10 تا 15 مورد سانحه براي اين كاميونها موضوع خيلي عجيبي نيست.
هاشم يكهزارع با بيان اينكه آخرين سري كاميونهاي HOWO تا بهمن 1387 وارد كشور شده كه سريهاي آخر آنها هم به ترمز ABS مجهز بودهاند، افزود: البته در مورد كاميون هوو يك مقدار حساسيت ايجاد شده، اما نكته اين جاست كه رانندگان، خودشان براي تهيه تريلر (بدنه پشتي متصل به كشنده) اقدام ميكنند كه ممكن است اين تريلرها به استانداردهاي روز مجهز نباشند. با اين شرايط اگر عامل انساني و آب و هوا و موارد ديگر را در تصادفها دخيل ندانيم و فقط عامل خودروها را مقصر بدانيم، بخش مهم آن نيز به مجهز نبودن تريلرها به ضعف در سيستم ترمز و مجهز نبودن آنها به ترمز ABS مربوط ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات