• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۸۹ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8904-15873
  • خبرنگار : 71295

«هووها» همچنان در جاده‌هاي كشور حادثه مي‌آفريند سرپرست پليس‌راه استان تهران: علت حادثه مرگبار محور دماوند، ضعف ترمز هوو بود رييس راهور ناجا: درحال بررسي هستيم

«هووها» همچنان در جاده‌هاي كشور حادثه مي‌آفريند
سرپرست پليس‌راه استان تهران: علت حادثه مرگبار محور دماوند، ضعف ترمز هوو بود
رييس راهور ناجا: درحال بررسي هستيم

«هووها» با وجود هشدارها فراوان در مورد ضعف در سيستم ترمز، همچنان در جاده‌هاي كشور بي‌محبا مي‌تازند و جان هموطنان و رانندگان خودرو را مي‌گيرند در حالي كه برپايي جلسات متعدد در اين خصوص براي رفع مشكل اين تريلرها عملا نتيجه‌اي نداده است و كسي هم پاسخگويي خانواده‌ جانباختگان نيست.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آخرين حادثه‌اي كه يكي از اين تريلرها آفريد ساعت 6 و 45 دقيقه سه‌شنبه در محور دماوند – تهران در محل پل نمير، يک دستگاه تريلر هوو در حال حركت در مسير شرق به غرب به علت نا‌تواني راننده در کنترل وسيله نقليه ناشي از ضعف سيستم ترمز با يک دستگاه اتوبوس که هم مسير با تريلر و در مقابل آن در حرکت بوده، برخورد کرده است.

سرهنگ همايون شريفي، سرپرست پليس‌راه استان تهران با اشاره به اين‌كه بازهم ضعف سيستم ترمز تريلرهاي هوو حادثه آفريد، گفت: در اين حادثه 7 تن كشته و 10 تن ديگر مجروح شدند.

اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين سرهنگ عليرضا اسماعيلي، فرمانده وقت پليس‌راه كشور در خرداد ماه سال گذشته نسبت به ناايمني تريلي‌هاي «هوو» هشدار داده بود كه هر لحظه بايد منتظر بروز يك فاجعه توسط 13 هزار تريلي «هوو» در جاده‌هاي كشور باشيم.

وي گفته بود كه در پي تصادفات مکرر اين تريلي، کارشناسان به اين نتيجه رسيدند که وزن اين تريلي با ترمزش تناسب ندارد و حرکت آن در جاده‌هاي کوهستاني ايمن نيست.

به گزارش ايسنا، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز در 18 آذرماه سال 1387 طي نامه‌اي پيرو شكايت‌هاي وارده از سال 86 درباره كيفيت خدمات پس از فروش تريلي‌هاي هوو به مدير عامل شركت ايران خودرو ديزل اعلام كرده بود كه نواقص وعيوب متعددي در اجزاي مختلف اين خودرو از قبيل : موتور، گيربكس، كلاچ،‌ ديفرانسيل، سيستم ترمز فرمان و جلوبندي، بدنه و غيره نشانگر نبود اعمال كنترل‌هاي كافي بر كيفيت ساخت و عملكرد تريلي‌هاي وارداتي قبل و پس از واردات است.

بر اين اساس، در جلسات مختلف «ضعف سيستم ترمز تريلرهاي هوو» بررسي و به گفته مسوولان پليس‌راه كشور مقرر شده بود كه براي رفع اين معضل در كمترين زمان ممكن، نسبت به آموزش رانندگان هوو، نصب GPS، سيستم ترمز ABS و اصلاح اين سيستم اقدام شود و شركت ايران خودرو ديزل نيز موظف به فراخوان تريلي‌هاي هوو از طريق 100 نمايندگي فعال خود براي رفع نقص شده بود تا تردد تريلي‌هايي رفع نقص نشده، در كشور ممنوع ‌شود.

موضوعي كه مشخص نيست تاكنون چه ميزان از آن محقق شده و آيا تردد تريلرهاي رفع نقص نشده در كشور ممنوع شده است يا خير؟

سرهنگ ميربهرستي، رييس وقت مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا نيز مرداد ماه سال گذشته گفته بود كه تريلي هوو يكي از خودروهاي پرخطر كشور است و آمارها نشان مي‌دهد اين خودرو در بسياري از تصادفات فوتي و جرحي تريلي‌هاي كشور نقش دارد.

وي تاكيد كرده بود كه قيمت پايين، خريد آن توسط افراد كم‌تجربه در كنار برخي نقص‌هاي فني علت اصلي بروز حوادث هووهاست.

به گزارش ايسنا طبق آخرين آمار اعلامي به رسانه‌ها «هووها» كه از چين وارده شده‌اند در سال 1387در 255 فقره تصادف نقش داشتند كه اين تصادفات منجر به مرگ 118 نفر شده است. همچنين 13 درصد تريلي‌هاي وارداتي كشور در آن زمان هوو بوده است، اما اين تريلي‌ها در 23 درصد تصادفات تريلي‌ها نقش دارند.

تصادفات و حوادث هووها به حدي بوده است كه پليس‌راه كشور در نوروز سال گذشته تردد اين خودروها تا 15 فروردين ماه در تمامي محورهاي كشور ممنوع اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، هرچند خبرنگار ايسنا تلاش كرد تا با مسوولان امر در اين خصوص گفت‌وگويي كند اما تنها سردار مومني، رييس پليس راهور ناجا در گفت‌وگوي كوتاهي با ايسنا در پاسخ به سوال كه چرا تريلرهاي هوو علي‌رغم مشكلات فني همچنان شماره‌گذاري شده و حادثه‌آفرين مي‌شوند گفت كه در حال بررسي موضوع هستيم و پس از آن قطعا در اين خصوص تصميم‌گيري و اعلام مي‌كنيم.

بدين ترتيب اين سوال باقي مي‌ماند كه زماني كه پليس از پيش از سال 1388 هم مي‌دانست كه تريلي‌هاي هوو چه فاجعه‌هايي را قرار است در جاده‌هاي كشور بيافرينند چرا نسبت به شماره‌گذاري آنها اقدام كرد. از سوي ديگر چرا موسسه استاندارد با وجود اين كه نقص‌هاي درج شده در نامه 18 آذرماه سال 1387 هووها را مي‌دانست نسبت به صدور مجوز به واحد شماره‌گذاري ناجا اقدام كرده است؟

سوالاتي كه شايد دريافت پاسخ آنها بتواند ساير نقص خودروهاي توليدي و وارداتي را نيز روشن كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha