اميرحسين يزدانبد: كار كردن در ادبيات ايران شبيه رقابت در مسابقات پارالمپيك است
اميرحسين يزدانبد كار كردن در فضاي ادبيات و هنر ايران را به رقابت در مسابقات پارالمپيك شبيه دانست.
اين داستاننويس در گفتوگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: وضعيت كتاب در كشور ما، بويژه از لحاظ اقتصادي، بيمار است. تا زمانيكه قيمت كتاب از قيمت يك ساندويج در كشور ما ارزانتر است و وضعيت تبليغات اينچنين است، كار كردن در فضاي ادبيات و هنر ايران شبيه رقابت در مسابقات پارالمپيك است و همين امر باعث ميشود كه نويسنده هيچ الزامي براي جذب خواننده و ارائهي اثري متفاوت احساس نكند و در مقابل، خوانندگان نيز به كتاب علاقهاي نشان ندهند.
او افزود: به همان اندازه كه حاملهاي انرژي بايد به قيمتهاي واقعي خودشان نزديك شوند تا يك اقتصاد حقيقي و مبتني بر روابط متقابل در بازار شكل بگيرد، بهاي محصول فرهنگي نيز تا زمانيكه قيمت واقعي و متناسب خود را نيابد، به ارزشهاي واقعي خود نزديك نميشود.
اين نويسنده دربارهي قيمت كتاب در كشور گفت: با نگاهي گذرا به وضعيت ادبيات كشورهاي ديگر از جنبههاي مختلف، متوجه ميشويم كه با فاصلهي وحشتناكي حتا نسبت به همسايههاي خود، بويژه در حوزهي ادبيات داستاني، مواجهايم.
او افزود: بخش عمدهاي از مشكلات ما و اين فاصلهي ايجادشده با كشورهاي ديگر به همين بحث اقتصادي بازميگردد و بازخورد توليد آن در زندگي نويسندهي اثر. امروز درآمد داشتن از نويسندگي آزاد، يک جور شوخي است.
يزدانبد ابراز كرد: به همان اندازه كه اقتصاد ما براي متحول شدن به تحول در ريشههايش احتياج داشته است، بايد در حوزهي كتاب و محصولات فرهنگي، بويژه از نظر قيمت، بازنگري شود.
او همچنين دربارهي تبليغات كتاب در كشور گفت: در بحث تبليغات كتاب، تا زمانيكه ارزش اثر به عنوان يك كالاي قابل خريد و فروش، بهصرفه نباشد، بهطور طبيعي بحث تبليغات نيز منتفي ميشود.
او عنوان كرد: در اين ميان فقط سيستمهاي دولتي هستند كه شايد بتوانند با استفاده از منابع خود، به تبليغ يكطرفهي كتابهايشان بپردازند که آنهم به نظر ميرسد خودشان پذيرفتهاند که کتاب غيردرسي، کالاي لوکس محسوب ميشود.
اين نويسنده افزود: رسانههاي خصوصي به درآمدزايي نياز دارند و دليلي ندارد با اين وضعيت، براي تبليغ کتاب هزينه زيادي کنند. وضعيتي هم كه در رسانههاي دولتي وجود دارد، مطلوب نيست؛ به عنوان مثال، تلويزيون به عنوان يك رسانهي تأثيرگذار بصري در طول 24 ساعت، چند صحنه از مطالعه نشان ميدهد؟ در حاليكه در فيلمهاي سادهي اروپايي، شخصيت فيلم در حين بيكاري، تلويزيون تماشا نميكند؛ بلكه كتابي را ورق ميزند.
يزدانبد همچنين تأكيد كرد: اكتفا كردن به يك نمايشگاه بينالمللي كتاب در سال بيشتر به يك جور رفع مسؤوليت شبيه است تا ايجاد يك بستر فرهنگي.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات