محمدجواد محبت: استقبال از نمايشگاه كتاب، فرهنگ مطالعه را زنده ميكند
محمدجواد محبت با اشاره به جمعيتي كه به سوي نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران سرازير شده است، گفت: اين استقبال، فرهنگ مطالعه را در كشور زنده ميكند.
اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حالوهواي بيستوسومين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: مانند هر سال، نمايشگاه كتاب تهران حالوهواي تازهاي دارد و با استقبال گستردهي علاقهمندان به كتاب مواجه شده است.
او افزود: زماني كه به نمايشگاه كتاب مراجعه كردم، با جمعيت زيادي مواجه شدم كه با دستاني پر و چهرههايي گشاده از نمايشگاه خارج ميشدند و از آنسو، خيل جمعيت بود كه به داخل سرازير ميشد.
محبت با اشاره به اينكه بازديدي كوتاه و گذرا از نمايشگاه كتاب تهران داشته است، اظهار كرد: آنچه در كنار ازدحام جمعيت، جلب توجه ميكرد، تابلو ناشران و غرفهها و صداي تريبون نمايشگاه بود كه البته بيشتر كتابهاي كمكآموزشي را تبليغ ميكرد.
او دربارهي قيمت كتابها و تأثير افزايش قيمت كتاب بر ترغيب مردم به كتابخواني، گفت: مردم معمولا براي خريد هر كالايي، بهترين و گرانترين را انتخاب ميكنند، برخي نيز با توجه به دخلشان سعي ميكنند كالايي با قيمت مناسب بخرند. با توجه به اينكه كتاب در ديگر كشورهاي دنيا سهم مهمي در سبد خريد خانواده دارد و جزو بهترين هديهها به شمار ميرود، درست نيست كه در كشور ما با كمالتفاتي مواجه شود.
محبت با بيان اينكه هيچ امري بيعلت نيست، اظهار كرد: با توجه به بالا رفتن قيمت كاغذ، صحافي، مقوا، چاپ و غيره، گران شدن قيمت كتاب نيز امري طبيعي است و هر ساله موج نرم گراني با اندكي تورم در قيمتها همراه است.
او افزود: گروهي جزو كتابدوستان و روشنفكران هستند؛ ولي گروهي چيزهاي ديگر را به خريد كتاب يا كتابخواني ترجيح ميدهند. اين گروه دوم بايد از دوران پايه و دبستان آموزش ببينند و نسبت به كتابخواني ترغيب شوند.
اين شاعر تبليغات دربارهي كتاب را در كشورمان خوب ارزيابي كرد و گفت: وزارت ارشاد، هر هفته نشريهي «كتاب هفته» را با شمارگان بالا چاپ ميكند. اين نشريه علاوه بر گفتوگو با نويسندگان و مترجمان و اهل قلم، به معرفي كتابهاي تازه منتشرشده ميپردازد، تعدادي از نسخههاي اين نشريه به طور رايگان براي ناشران و اهل قلم ارسال ميشود و تعدادي نيز با قيمتي ارزان در روزنامهفروشيها عرضه ميشود.
او با بيان اينكه در معرفي و عرضهي كتاب چيزي كم نداريم، گفت: تلويزيون و راديو نيز ميتوانند سهم خوبي در معرفي و تبليغ كتابها داشته باشند. معرفي كتاب در تلويزيون ميتواند در قالب ميانبرنامههاي كوتاه به صورت زنده، توسط افراد عالم، خوشچهره و خوشصحبت صورت گيرد. اين برنامهها بايد در ساعات پربيننده چندينبار تكرار شوند تا مردم ببينند و مشتاق شوند.
محبت در پايان نمايشگاه كتاب تهران را محل خوبي براي تعامل و تبادل نظر ميان اهل قلم عنوان كرد و گفت: در نمايشگاه كتاب، علاوه بر اينكه علاقهمندان به كتاب ميتوانند با نويسندگان، شاعران يا مترجمان مختلف تعامل و گفتوگو داشته باشند، در نشستها و همايشهايي كه در سراي اهل قلم برگزار ميشود، اهالي قلم با يكديگر ديدار ميكنند و به شعرخواني يا نقد آثارشان ميپردازند كه اين بسيار جذاب است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات